گفتگویی متفاوت با رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران بندر ترکمن و گمیشان

به مناسبت هفته گرامیداشت مقام و منزلت شهید در خدمت آقای سید کامبیز لطف عقیلی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان ترکمن و گمیشان هستیم و گفتگویی با ایشان انجام دادیم .

-جناب آقای عقیلی ضمن عرض سلام و خسته نباشیدو تبریک هفته گرامیداشت مقام شهید خدمت حضرتعالی بفرمایید رسالت بنیاد شهید را چگونه می‌بینید.

سلام و عرض ادب، بنده هم خدمت حضرتعالی عرض سلام و ادب و تبریک متقابل دارم. اجازه میخواهم از منظر دیگری به موضوع شهید نگاه کنم و ازآنجا شروع کنم که برای شما ملموس باشد. سال 57 اولین جملات حضرت امام (ره) در تأکید بر حضور مزار شهدای انقلاب اسلامی بود جملاتی که اگر تفسیر شود هزاران حرف ناگفته در خودش دارد و به عبارتی با برداشت ظاهری از موضوع می‌توان گفت مهم‌تر از شهید و شهادت در کشور ماموضوع دیگری متصور نیست و حضرت امام از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به‌درستی نقش وحدت آفرین و هویت‌ساز شهید را به همه یادآور شدند که به‌عنوان یک فرض بر همگان و نقشه راه تعریف‌شده می‌بایست موردتوجه ویژه واقع شود.

-خدمت به خانواده‌های شاهدو ایثارگر بر اساس همین نقشه راه صورت گرفت؟

هیچ سنخیتی بین تفکر شهادت و ارائه خدمات به بازماندگان شهید وجود ندارد شهدا باخدا معامله کردند، تفکرشهادت مربوط به بنیاد شهید به‌عنوان خادمین بلافصل شهدا نیست، تفکر شهادت یک تفکر الهی است یک تفکر انسانی از جنس خلوص نیت و عشق به معبود است؛ بنابراین قابل معامله با هیچ مؤلفه دنیوی نیست و با هیچ معاهده ای نیز کم‌رنگ نخواهد شد. آنچه از شهید ساطع می‌گردد تنها نور وحدت است که نمی‌توان آن را در چارچوب ساختاری ظواهر زندگی قرار داد.

-در باره برنامه های بنیاد شهید در خصوص خدمات‌رسانی به جامعه ایثارگری و بازماندگان شهید به طور اخص توضیح میدهید؟

شهید کمترین تعلق را بدنه ساختاری فیزیکی بنیاد شهید دارد، شهید متعلق به همه است. بنیاد شهید فقط یک هماهنگ‌کننده ارائه خدمات به بازماندگان شهدای معظم است. معتقدم در مملکت اسلامی ما هیچ دستگاه و نهادی شهید را از خودش جدا نمی‌داند، همگان شهید را وصل به بدنه خودشان می‌دانند و یکی از دلایل احترام دستگاه‌ها به بنیاد شهید همین خدمت بی شائبه بنیاد شهید به‌عنوان متولی و هماهنگ‌کننده و پیگیر امور جامعه ایثارگری است. باید دیدگاه همگان به بنیاد شهید بر اساس اولویت های ایثار و شهادت ارزیابی گردد چون معتقدم خدمات صرفا از سوی بنیاد شهید ارایه نمیگردد بلکه تمامی دستگاهها در این موضوع یعنی خدمات رسانی نقش عمده ای دارند و بنیاد شهید فقط خدمات دیگر دستگاهها را در قالب یک هماهنگ کننده و برای اینکه پروسه خدمات رسانی طولانی نشود به جامعه ایثار گری تقدیم میکند. باز هم اعتقادم بر این است که تا زمانی که دیدگاه معنوی به شهید و شهادت وجود دارد بنیاد شهید افضل نهاد ها خواهد ماند وچنانچه دیدگاهی جز دیدگاه معنوی نسبت به جامعه ایثارگری وجود دارد این دیدگاه بسیار اندک و کم بوده ولی در عین حال همین میزان اندک نیز باید تعدیل شود زیرا شهید تشکیل دهنده شاکله فرهنگی کشورمان  است و برآیند تمام فعالیت ها در کلیه دستگاههای اجرایی توجه ویژه به شهید و شهادت است ، شهید اساس و بنیان وحدت است، نگاهی به دور بر خودتان بیندازید کدام واژه مقدس‌تر، کاراتر، تسلی‌بخش‌تر، وحدت‌بخش‌تر و انگیزه‌بخش‌تر از شهید وجود دارد، کدام موضوع را می‌توان هم‌طراز شهید قرار دادبه گونه ای که همگان را حول یکدیگر جمع‌کند تا اهدافی را که در پس زمینه  برنامه‌های متعلق به شهید و شهادت وجود دارد به آن‌ها دست پیدا کند، کدام برنامه‌ای را در جامعه می‌بیند که حساسیت اجرای آن به‌اندازه تکریم و احترام به مقام شامخ شهید باشد.

-بنده قصد داشتم در خصوص خدمات و نحوه خدمات بر جامعه ایثارگری بپرسم ولی ظاهراً باید برداشت‌ها از شهید و همین‌طور بنیاد شهید تغییر کند.

سپاسگزارم از برداشت مثبت شما، بنیاد شهید علیرغم اشاعه تفکرات ایثارگری کماکان پررنگ‌تر از گذشته خدمات خود را در قالب‌های گوناگون ازجمله اشتغال جامعه ایثارگری، بهداشت و درمان، آموزش تا سطوح عالیه ، موضوعات فرهنگی، مددکاری اجتماعی ، مسکن و سایر موارد به جامعه ایثارگری ارائه می‌کند و علیرغم ارائه خدمات به جامعه ایثارگری با قوت تمام از سوی بنیاد شهیدکه به عنوان مهمترین وظیفه  قلمداد میشود، انتظار برشمردن خدمات ارائه شده به جامعه ایثارگری انتظارمناسبی نیست، بایستی نگرشها تغییر کند و نگرش انسان‌محوری به بنیاد شهید برخاسته از بطن ایثار و شهادت روزبه‌روز پررنگ‌تر شود زیرا اعتقاد ما بر این هست و خواهد بود که شهید نوری از خداست و خدمات بنیاد شهید و سایر دستگاه‌ها حتی گوشه‌ای از ایثارو از خود گذشتگی شهدای معظم نخواهد بود.

-سپاسگزارم از اینکه در گفتگوی با ما شرکت کردید.

بنده هم از شما به خاطر توجه به وازه مقدس شهید سپاسگزارم.

  22 اسفند 1397
بخش : گفتگو / ایثاروشهادت
کد خبر: 61338
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام