مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان:
گلستان آماده میزبانی شایسته از علاقه مندان سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام/ جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام گلستان تجلی ظرفیت غنی فرهنگ اقوام ایران زمین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام گلستان را پیوند دهنده نسل ها دانست و آمادگی این استان برای میزبانی شایسته علاقه مندان به سیزدهمین جشنواره اعلام کرد.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)، ابراهیم کریمی امروز شنبه 18 آبان ماه با اشاره به این که سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام گلستان با حضور مهمانان خارجی 15کشور، روز سه شنبه 21 آبان ماه افتتاح خواهد شد گفت: حضور سفرا و کارداران فرصت مناسبی برای تبادلات بازرگانی، اقتصادی و گردشگری است.

 

او خاطرنشان کرد: حضور میهمانان خارجی و سفرا در جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام با توجه به قرابت های فرهنگی، بین الملل و اقوام مختلف، ظرفیتی برای ایجاد شرایط مناسب در تبادلات اقتصادی، گردشگری و بازرگانی است.


رییس سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام استان گلستان با اشاره به این که جشنواره اقوام گلستان پیوند دهنده نسل کنونی با نسل های گذشته است، یادآور شد: در این جشنواره آداب، رسوم، آیین ها، موسیقی های سنتی و بازیهای بومی محلی و صنایع دستی  یادآور خاطرات کهن و یادآوری و بازآموزی به نسل جوان است.


او تصریح کرد: تنوع بالای قومیتی در این استان باعث شده است که ظرفیتی غنی از فرهنگ و آداب اقوام ایران زمین در گلستان ایجاد شود که در کنار مواهب فراوان طبیعی و تاریخی و ظرفیت های بالای گردشگری و اقلیم های گوناگون ایرانی کوچک را در گلستان ایجاد کند.


کریمی در ادامه به پیشینه جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان اشاره کرد و افزود: جشنواره فرهنگ اقوام در گلستان نخستین بار در سال 1384 برگزار و پس از آن در تقویم مناسبت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سابق به نام استان گلستان ثبت و درج شد و با توجه به استقبال بی سابقه مردم و مسئولین در دوره های گذشته ، سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در دو شهر گرگان و گنبد کاووس برگزار خواهد شد.


او اضافه کرد: حضور و معرفی فرهنگ های مختلف ایران زمین و اجرای برنامه های بومی محلی شامل موسیقی آیینی اقوام، سرودهای فولکلوریک،آداب و رسوم، سوغات و ... در قالب جشنواره، برپایی غرفه های صنایع دستی و سوغات و ایجاد سیاه چادر عشایر و اقوام مختلف و برپایی سازه های سنتی روستایی برای معرفی فرهنگ اصیل ایرانی، برگزاری مسابقات، برنامه های علمی، برگزاری تور یک روزه معرفی استان برای سفرا و خبرنگاران بین المللی و ...  از جمله برنامه های اجرایی این جشنواره می باشد.


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان گفت: امسال در اجرای برنامه‌های جشنواره از جمله موسیقی بازنگری و تلاش شده است از گروه‌های با سطح فعالیت کیفی‌تر دعوت شود و همچنین اولویت دعوت از هنرمندان صنایع دستی استان‌های کشور، داشتن مهر اصالت است.


او با اشاره به این که برترین های گروه موسیقی اقوام مختلف با حضور خود شب های بیاد ماندنی را برای تک تک مردم گلستان به ارمغان می آورند، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، 20 گروه موسیقی و آیینی از اقوام مختلف کشور که پنج گروه آن از جمله ترکمن، سیستانی، کتول و مازنی از گلستان و بقیه از سایر استان‌ها هستند، برای شرکت در این رویداد فرهنگی دعوت شدند.


کریمی تصریح کرد: برگزاری جشنواره در دو شهرستان گرگان و گنبدکاووس شرایط خوبی را فراهم کرد تا مردم شرق و غرب استان با دسترسی راحت‌تر با ظرفیت‌های هنرمندان عرصه موسیقی،  صنایع دستی و در کنار آن آداب و رسوم اقوام مختلف کشور آشنا شوند.


لازم به ذکر است، سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام از 21لغایت 24  آبان ماه در سالن محل نمایشگاه های بین المللی شهرستان گرگان و از تاریخ 26 لغایت 29 آبان ماه در مجموعه ورزشی المپیک  شهرستان گنبد کاووس برگزار خواهد شد.

  18 آبان 1398
بخش : فرهنگی
کد خبر: 62928
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام