کشاورزان گلستان خواستار حمایت بیشتر برای تحقق جهش تولید هستند

https://img9.irna.ir/d/r2/2019/08/22/4/156567280.jpg

جمعی از کشاورزان گلستان با اشاره به ضرورت تحقق جهش تولید، خواستار حمایت بیشتر مسوولان برای بسترسازی رسیدن به این هدف با افزایش تولید، بهره‌وری بیشتر و حل مشکلات مربوط به بخش کشاورزی شدند.

در نشست امروز دوشنبه جمعی از کشاورزان این استان در خانه کشاورز تامین زیرساخت ها، حمایت در تهیه ماشین آلات کشاورزی به‌روز، آسان سازی مقررات اداری، سرمایه گذاری در مدیریت کشت و جلوگیری از ارزان فروشی و سوء استفاده دلالان، تامین نهاده های دام و طیور، پرداخت به موقع بهای محصول خرید تضمینی، ساماندهی سوخت موردنیاز و اعمال طرح های حمایتی برای پوشش بیمه محصولات کشاورزی، به عنوان راهکارهای رفع مسایل و مشکلات و شتاب گرفتن جهش تولید در حوزه کشاورزی گلستان اعلام شد.

 یکی از کشاورزان شهرستان گنبدکاووس با اشاره به ظرفیت زمین های کشاورزی منطقه گفت: کشاورزان منطقه به یک حامی برای احتیاج دارند اما در حال حاضر به خاطر همین کم توجهی در رفع مسایل و مشکلات، متحمل خسارت زیادی می شوند.

سپیده عالمی افزود: سال زراعی قبل با وجود مواجهه با سیلاب، از هر هکتار مزرعه زیر کشت ۵.۵ تا ۶ تن محصول برداشت کردم ولی امسال در نتیجه برخی اشتباهات فنی، برداشت محصول به ۲.۵ تن کاهش یافته است.

عالمی بر حمایت دولت از کشاورزان در پوشش بیمه محصولات کشاورزی، تزریق نقدینگی با تسهیلات ارزان قیمت در زمان کاشت و داشت و نیز اعمال مدیریت کشت تاکید کرد.

یکی از فعالان حوزه صنعت پرورش مرغ در گلستان نیز گفت: این استان حرف زیادی برای جهش تولید در صنعت پرورش مرغ کشور دارد اما برخی مشکلات مانع رسیدن به این هدف می شود.

میثم عابدینی افزود: نبود مدیریت در بازار فروش یکی از مشکلاتی است که پرورش دهندگان استان با آن مواجهه هستند و به خاطر آن متحمل زیان فراوانی می شوند.

به گفته وی امسال به خاطر شیوع ویروس کووید ۱۹، قیمت هر کیلوگرم مرغ گوشتی به ۷۰ هزار ریال رسیده در حالی که قیمت تمام شده آن هر کیلوگرم ۹۰ هزار ریال است.

وی با اشاره به نارضایتی پرورش دهندگان مرغ از وضعیت تهیه دان گفت:  اگر یک پرورش دهنده به ۵۰ تن دان مرغ برای پرورش نیاز داشته باشد فقط می تواند یک سوم آن را با قیمت دولتی تامین کند و برای جبران بقیه آن مجبور به استفاده از گندم خوراکی است.

عابدینی همچنین از کمبود صنایع تبدیلی در حوزه صنعت پرورش مرغ در استان گلایه کرد و گفت: با توجه به این که ۹۰ درصد مرغ گوشتی تولید شده استان مازاد بر نیاز است، سرمایه گذاری در این صنایع ضروری به نظر می رسد.

عبدالمحمد بهنمیار یکی از کشاورزان فعال شهرستان گمیشان نیز بر ضرورت نظارت دستگاه های مرتبط هنگام خرید محصول در مراکز خرید تضمینی تاکید کرد.

یکی دیگر از کشاورزان رامیان نیز از گرانی ماشین های کشاورزی و دنباله‌بند گلایه کرد و گفت: یک کشاورز برای خرید یک دستگاه تراکتور باید ۲ میلیارد ریال پرداخت کند که تهیه این رقم از عهده کشاورز خارج است.

سعید سوخته سرایی افزود: برای تولید محصولات کشاورزی و افزایش راندمان واحد سطح نیاز به تعویض ماشین آلات کشاورزی داریم که امیدواریم دستگاه های مرتبط برای کمک به تامین این نیاز به یاری کشاورزان بیایند.

دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در این جلسه گفت: کشاورزی استان نیازمند توجه و اقدام موثر در سه حوزه هدایت کشاورزان برای افزایش بهره وری و افزایش عملکرد در واحد سطح، حمایت در تامین زیرساخت های موردنیاز و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تامین آن و نیز ایجاد خدمات مناسب برای کشاورزان با اختیار قرار دادن تکنولوژی روز است.

علیقلی ایمانی افزود: اگر مسوولان دستگاه های مرتبط از اقدام جزیره ای دوری جسته و به طور هماهنگ از کشاورزان حمایت کنند، جهش تولید محقق شده و تاثیر آن در اقتصاد استان نشان داده خواهد شد.

وی همچنین بر تقویت آموزش بهره برداران، سرمایه گذاری با برنامه در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی، رفع نگرانی بهره برداران در گرانی نهاده های تولید و ساماندهی وضعیت تامین سوخت و نظارت بر برداشت محصولات کشاورزی تاکید کرد.

وی رسیدگی به حوزه بازرگانی محصولات تولیدی کشاورزی استان را مورد تاکید قرار داد و گفت که کشاورزان در حال حاضر از خلا ناشی از کم توجهی به بازرگانی محصولات کشاورزی متحمل زیان می شوند.

ایمانی همچنین سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی مورد نیاز و نیز مدیریت کشت را از دیگر عوامل رفع نگرانی کشاورزان و جلوگیری از زیان آنان عنوان کرد.

پیشتر استاندار گلستان با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید گفته بود: با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در کشاورزی استان تحقق این شعار قابل دسترسی و امکان‌پذیر است.

هادی حق شناس افزود: ظرفیت های بخش کشاورزی، یک مزیت استثنایی برای گلستان خلق کرده که با همت مدیران و همراهی کشاورزان منطقه باید با بهره وری حداکثری، تحقق جهش تولید را باورپذیر کرد.

 وی ادامه می دهد: گلستان در تولید برخی محصولات کشاورزی در رده های اول تا سوم کشور قرار دارد که باید تلاش کنیم با افزودن بر تولید با استفاده از تکنولوژی مدرن و فناوری های جدید، بر کیمیت و کیفیت این تولیدات اضافه کنیم.

 گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت از جایگاه ممتازی در تولید محصولات کشاورزی برخوردار است به طوری که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

این استان در تولید ۱۵ نوع محصول کشاورزی رتبه های اول تا ششم کشور را دارد که از آن جمله می توان به سویا، خاویار، دانه روغنی کلزا، گندم، گوشت مرغ، جو، آفتابگردان، پنیه، توتون، پیله تر ابریشم، برنج، هلو، آلو، خرمالو و زیتون اشاره کرد.

۲۱۴ هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی گلستان در سطح ۶۶۷ هزار هکتار زمین مشغول فعالیت هستند که ۳۸ درصد اشتغال خالص استان را به خود اختصاص می دهند.

همچنین مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، تولید کشاورزی استان به ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تن در سال رسیده و ظرفیت فرآوری صنایع تبدیلی در استان سه میلیون تن در سال است.

  12 خرداد 1399
بخش : اقتصادی
کد خبر: 63472
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام