چنگال دولت بر گلوی گوجه کاران گلستانی

https://img9.irna.ir/old/Image/1393/13930910/81409021/N81409021-6113408.jpg

به گزارش ساجد خبر، از ۲۳ تیر‌ماه جاری خرید حمایتی گوجه فرنگی در استان گلستان آغاز شد. سازمان تعاون روستایی گلستان با ۷ شرکت تولید رب گوجه فرنگی توافق کرد که هر کیلو گوجه فرنگی را با قیمت ۷۰۰ تومان در  محل کارخانه از کشاورز خریداری کند و به ازای هر کیلوگرم گوجه ی تحویل شده به کارخانه، مبلغ ۳۰۰ تومان هم به عنوان یارانه حمایتی از سوی دولت به کشاورز پرداخت شود؛ مشروط بر آنکه نماینده تعاون روستایی که در محل کارخانه مستقر است؛ برگه ی تحویل بار کشاورز را تایید کند.

به گفته مدیرکل تعاون روستایی گلستان، با وجود پیش بینی تولید بیش از ۲۰۰ هزار تن گوجه در سال جاری در استان گلستان، اما فقط  ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن گوجه از سوی کشاورزان به مراکز خرید حمایتی تحویل شد که سازمان تعاون روستایی بساطش را جمع کرد و از کارخانه ها رفت و کشاورز را با کارخانه دار تنها گذاشت.

نور محمد کوچکی اظهار داشت: از سوی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به ما‌ اعلام شد که خرید حمایتی گوجه فرنگی باید از پایان وقت اداری روز ۳۱ تیر ماه متوفف شود؛ یعنی خرید حمایتی گوجه فرنگی در گلستان تنها ۸ روز طول کشید.

از قرار معلوم دولت برای خرید حمایتی گوجه فرنگی در کشور فقط ۴۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده است و این اعتبار باید در استانهای خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و گلستان جذب می شد.

بخش اصلی اعتبار در استانهایی که برداشت گوجه آنها قبل از گلستان آغاز شده بود؛ خرج شد و وقتی نوبت به گلستان رسید؛ تنها برای خرید ۱۶ هزار و ۲۰۰ تن گوجه فرنگی پول در تَهِ جیب تعاون روستایی باقی مانده بود.

عباسی قائم مقام جهاد کشاورزی گلستان می‌گوید؛ استاندار، نمایندگان‌مجلس و سایر مسئولان در وزارت جهاد کشاورزی پیگیر هستند تا میزان اعتبار خرید حمایتی گوجه فرنگی از ۴۰ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان افزایش یابد اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

نکته جالب این است که سال گذشته بدون آنکه دولت دخالتی در خرید گوجه فرنگی انجام دهد و یا هوای حمایت از کشاورز به سرش بزند؛ قیمت گوجه تحویلی به کارخانه ها حدود یکهزار و ۲۰۰ تومان بود اما امسال که دولت آستین ها را بالا زد و طرح خرید حمایتی گوجه فرنگی را کلید زد؛ کشاورز مجبور است گوجه فرنگی را به قیمت ۵۰۰ تومان به واسطه ها و یا ۷۰۰ تومان به کارخانه تحویل بدهد !

این روزها در حالی قیمت خرید گوجه از کشاورزان حدود ۴۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که هزینه هایی مانند شخم، دیسک، خرید و کاشت بذر، وجین، خرید سم و سمپاشی، آبیاری، برداشت گوجه و حمل بار تا کارخانه، نسبت به پارسال حدود ۲ونیم تا ۳ برابر بیشتر شده است.

هنوز بیش از ۱۵۰ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع گلستان برداشت نشده است و ضروریست سازمان برنامه و بودجه هر چه سریعتر در خصوص تخصیص اعتبار مورد نیاز برای خرید حمایتی گوجه و کاهش استرس کشاورزان اقدام کند.

حال باید منتظر ماند و دید که دولت تا چه زمانی گلوی گوجه کاران را خواهد فشرد !

اسماعیل البرزی

  7 مرداد 1399
بخش : اقتصادی
کد خبر: 63626
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام