وزیر بهداشت ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور وزیر بهداشت؛
یکی از موثر ترین شیوه های مدیریت کرونا در گلستان صورت گرفت/هیچ داروی ثبت شده ای برای کرونا در دنیا وجود ندارد/هیچ بیمار کرونایی و غیرکرونایی را از خدمات درمان محروم نکردیم

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان جهت مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: یکی از موثر ترین و خردمندانه ترین شیوه های مدیریت کرونا کشور در گلستان صورت گرفت که حاصل تعامل همه جانبه در استان بود.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)، دکتر سعید نمکی امروز سه شنبه 8 مهر در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا با حضور دکتر هادی حق شناس استاندار گلستان ، معاونین استاندار، اعضای ستاد تامین و دیگر اعضا تصرح کرد: گلستان یکی از نفیس ترین گنجینه های طبیعی، قومیتی، جغرافیایی و تاریخی دنیا را دارد و وجود پارک ملی گلستان با تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد به عنوان یکی از 50 ذخیره گاه ارزشمند زیست کره در این استان قابل توجه است.

وی گفت: در بدترین و ظالمانه ترین تحریم های تاریخ توانستیم کرونا را مدیریت کنیم طوری که اگر می خواستیم ماسک وارد کشور کنیم عوامل اروپایی و آمریکایی مانع می شدند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ستاد استانی کرونا پس از تشکیل ستاد ملی کرونا توانست در جلب مشارکت عمومی مردم اقدام کند .

وی ضمن تشکر از استاندار گلستان برای تلاش به منظور کاهش بار بستری بیماران کرونایی، گفت: برای افسران ارشد سلامت حضور استاندار در کنار خود قوت قلب است، کرونا در کشور نتوانست ما را غافل گیر کند چرا که از نخستین روزهایی که در کشور چین عنوان شد ویروس جدیدی ایجاد شده خود را برای بحران و سختی آن آماده کرده بودیم.

دکتر نمکی بیان کرد: در سال گذشته سیلاب ها در برخی استان ها خسارت وارد کرد و در 25 استان به ویژه 6 استان سال 98 را با سختی آغاز کردیم و در آن شرایط کسی باور نمی کرد که بتوانیم بر کرونا غلبه کنیم اما در آن شرایط سخت به مدد تجربیات دفاع مقدس و مدیریت بهداشتی مناسب صورت گرفته به گفته دبیر کل سازمان بهداشت جهانی حتی یک مورد اپیدمی در ایران گزارش نشد و آنها اعلام کردند که با چنین تجربه ای یقیناً جمهوری اسلامی می تواند ویروس کرونا را مدیریت کند.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با مقایسه امکانات کشور و کشورهای اروپایی گفت: در ایران به ازای هر هزار نفر 1.6 تخت بیمارستانی موجود است اما تعداد تخت ها در اروپا 5 تا 7 برابر ایران است و امریکا تنها در 3 تا 4 ماه اول در زمینه کرونا بیش از 111 میلیارد دلار هزینه کرد در حالیکه ما از یک میلیارد دلار صندوق تنها 27 درصد را دریافت کردیم اما علی رغم تمام تنگناها از تلاش خود دست بر نداشتیم.

وی یادآور شد : نفیس ترین گنجینه کار ساز برای ما بعد از مرحمت الهی و وفاق ملی ، حمایت های مقام معظم رهبری و همچنین روحانیت معزز بود.

دکتر سعید نمکی گفت: اگرچه ظالمانه ترین تحریم ها بر ملت ایران روا داشته شده اما هرگز بیمار کرونایی و غیر کرونایی را پشت درب بیمارستان ها رها نکردیم و حتی به افاغنه بدون کارت درمان خدمات ارائه شد و حتی یک شهروند پیر را به دلیل کهولت سن و جایگزین فرد جوان از دستگاه های تنفسی جدا نکردیم در حالیکه چنین اقداماتی در کشورهای اروپایی صورت گرفت و به جرات می توان گفت که حتی یک نفر را به دلیل تبعیض جنسیتی، قومی و نژادی از ارائه خدمات درمانی محروم نکردیم.

وی ادامه داد : هیچ داروی ثبت شده ای برای کرونا در دنیا وجود ندارد و اگر داروی ارزشمند و تایید شده ای نیاز باشد در راستای حفظ کرامت ملت شریف ایران تهیه خواهد شد و حتی آن را همچون تمام موارد دیگر در کشور تولید خواهیم کرد.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مبنای خلق افتخار ما در زمینه کرونا استفاده از تجربیات دفاع مقدس بود، گفت: دفاع مقدس بر 3 محور عشق ، مرعوب نشدن از دشمن و پیروزی به شرط ایستادگی استوار بود و ما در واقع یکی از پیشتازان مدیریت کرونا در دنیا هستیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه بهداشت و درمان کشور خاطر نشان کرد: امسال 10 هزار و 600 تخت به سیستم بیمارستانی کشور اضافه می شود که در طول تاریخ در بهترین وضعیت این رقم در حد 4500 تخت بوده است.

دکتر نمکی گفت: در حال حاضر دستور پرداخت معوقات 3 ماه پرستاران، 2 ماه پزشکان خانواده ، رفع مشکل بازنشستگان استان را داده ایم که البته در مقابل زحمات جامعه پزشکی استان و کشور ناچیز بود.

لازم به ذکر است در این جلسه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: تعداد کل بیماران کرونایی بستری شده در بیمارستان های استان از اول اسفند ماه سال گذشته تا ۷ مهرماه جاری، ۱۲ هزار و ۷۴۷ مورد بوده است.

دکتر عبدالرضا فاضل گفت: از تعداد مذکور، ۶ هزار و ۱۵۶ بیمار در پیک اول یعنی اسفند تا پایان اردیبهشت ماه و تعداد ۶ هزار و ۵۹۱ بیمار در پیک دوم یعنی از ابتدای خرداد تا امروز است.

وی ادامه داد: تعداد فوتی های ناشی از بیماری کووید ۱۹ در استان گلستان نیز از اول اسفند تا امروز، ۹۹۴ مورد بوده است و همچنین از کل تعداد بیماران کرونایی، تعداد ۱۱ هزار ۷۳۱ نفر با کمک کادر درمان و بهداشتی استان گلستان، بهبود یافته اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: در حال حاضر ۲۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های استان، بستری هستند و همچنین طبق اعلام ستاد ملی کرونا، میانگین بستری بیماری کرونا در کشور 12.2 بیمار است در حالیکه این عدد در استان گلستان، 1.38 بیمار از هر ۱۰۰ هزار نفر است.

  8 مهر 1399
بخش : سلامت
کد خبر: 63847
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام