نمایش شکوه حیات وحش در دل جنگل های هیرکانی؛
گاوبانگی، فریاد دعوت به دوئل مرال های نر برای استمرار نسلی زیبا/ استقرار 31 چادر ثابت و سیار توسط محیط زیست برای حفاظت از مرال ها

گاوبانگی به فریادهای گوزن های قرمز (مرال) در فصل جفت گیری برای جلب توجه مرال های ماده و همچنین تعیین قلمرو نسبت به سایر گوزن های قرمز گفته میشود که با توجه به اهمیت این گونه حیات وحش، محیط زیست گلستان هر ساله با برپایی چادرهایی در اعماق جنگل های هیرکانی به حفاظت از این گونه زیبای حیات وحش می پردازد.

 

به گزارش ساجد خبر، هر سال به اواسط شهریور ماه که می‌رسیم جنگل های هیرکانی در گلستان میزبان یکی از پدیده های زیبای حیات وحش یعنی گاوبانگی می شود، گاوبانگی در واقع آوای بقای نسل مرال ها در فصل جفت گیری آن هاست.
به بیانی دیگر مرال های نر در بازه زمانی یک ماهه جفت گیری که از 15 شهریور آغاز و تا 15 مهر ماه ادامه دارد آوایی شبیه به گاوهای اهلی سر می دهند تا قلمرو خود را برای تشکیل حرمسرا  تعیین کنند و مرال های ماده را به سوی خود جذب کنند.
این پدیده جذاب حیات وحش در کنار تمام زیبایی هایش گاهی رو به تلخی هم می رود و موجب شکار شدن مرال های نر می شود.
در فصل گاوبانگی اگر مرال نر صدای مرال نر دیگری را در محدوده قلمرو خود بشنود با سرعت به سمت صدا حرکت می کند تا گوزن مهاجم را با دوئل از قلمرو خود بیرون کند. همین موضوع موجب سواستفاده شکارچی ها شده  و این افراد با به صدا درآوردن صدایی مشابه با صدای مرال ها آن ها را به سمت خود می کشانند.
از آنجایی که مرال های نر در فصل گاوبانگی ازهوشیاری کمتری نسبت به سایر زمان ها برخوردار هستند و برای فرار از دست شکارچی ها تمرکز لازم را ندارند، به همین دلیل به سهولت توسط شکارچی ها شکار می شوند.

از همین رو هر ساله محیط بانان در فصل گاوبانگی در زیستگاه های شمال کشور برای حفظ و حراست از این گونه زیبای حیات وحش در مناطق عمیق جنگلی اقدام به برپایی چادرهای مخصوصی می کنند تا این گونه های کمیاب از خطر شکار در امان باقی بمانند.
 محیط بانان از تاریخ 10 شهریور لغایت 20 مهرماه در زیستگاه های مرال ساکن می شوند و به شکل شبانه روزی و با کمک تجهیزات تردد مرال ها و وضعیت آن ها را رصد می کنند تا کمترین خطر از سوی شکارچی ها این مرال ها را تهدید کند.
نخستین بانگ مرال در سال جاری در منطقه کله قوش غایه محیط بانی تنگراه، پارک ملی گلستان توسط محیط بانان شنیده و به ثبت رسید.
مدت بارداری مرال های ماده بین هشت و نیم تا 9 ماه بوده و زایمان آن ها در خرداد ماه انجام میشود.
محمود شکیبا، رئیس اداره نظارت و حیات وحش محیط زیست گلستان در این رابطه اظهار کرد: مرال ها در تمام طول سال در خطر شکار هستند و ما در این ایام گاوبانگی دلمان خوش است که شکار آن ها کمتر می شود ولی شکار آن ها همچنان ادامه دارد.
وی افزود: طبق بررسی ها  مشاهدات چشمی انجام شده تعداد مرال های گلستان 500 عدد تخمین زده می شود.
شکیبا ادامه داد: با زور نمی‌توان محیط‌زیست و حیات‌وحش را نجات داد و برای این کار باید به سمت آگاهی مردم و جوامع محلی برویم و رسانه ها در این امر نقش مهمی دارند، چراکه روزبه‌روز با ساخت‌وسازهای بی‌رویه در برخی نقاط و شخم زدن مراتع، شاهد از بین رفتن زیستگاه‌های حیوانات هستیم.

محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست گلستان هم در این رابطه گفت: عرصه‌های تحت حفاظت محیط‌زیست در استان گلستان ۶ درصد است و  جمعیت 500 راسی مرال ها هم در همین محدوده زندگی می کنند، در فصل گاوبانگی 21 چادر ثابت و 10 چادر سیار از مرال ها در برابر خطرات محافظت می کنند.

وی با اشاره به وجود 50 هزار اسلحه شکاری مجاز و غیرمجاز در گلستان اظهار کرد: جمع بندی آمارهای رسمی و غیررسمی نشان می دهد از این تعداد ۳۰ هزار اسلحه دارای پروانه شکار و ۲۰ هزار اسلحه غیرمجاز هستندو کار نظارت بر این اسلحه ها از توان محیط بانان خارج است، به بیانی دیگر به ازای هر ۳۲۰ اسلحه و شکارچی یک محیط بان در گلستان وجود دارد و این آمار نشان از کمبود میزان محیط بانان در استان است.
کنعانی با اشاره به کشته شدن دو توله خرس در کمتر از دو هفته در گلستان اظهار کرد: این دو توله خرس پس از مورد هدف گلوله قرار گرفتن شکارچیان رهاسازی شده اند و وجود این تعداد اسلحه شکاری  از بُعد اجتماعی هم خطرناک بوده چراکه این سلاح‌ها در اختیار کسانی قرار دارد که صلاحیت آن‌ها تائید شده نیست.

  13 مهر 1398
بخش : جامعه / محیط زیست
کد خبر: 62813
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام