تورهای طبیعت گردی غیر مجاز استان گلستان را چه دستگاهی نظارت میکند؟

هرچند تورهای گردشگری به رونق اقتصاد استان کمک می کند اما وجود تورهای غیرمجاز که هرروز به گفته کارشناسان تعداد آنها بیشتر می شود، نه تنها سودی برای استان ندارد بلکه آسیب تلقی می شود.

مشکلات اقتصادی و هزینه بالای سفرها و از طرفی حجم زیاد کارها موجب شده تا مردم دیگر مانند گذشته برای سفرهای طولانی مدت وقت نگذارند و بیشتر تمایل به حضور در تورهای کوتاه مدت آخر هفته آن هم در دامن طبیعت داشته باشند تا بتوانند خستگی کار را از تن به در کنند. در این بین، تورهای غیرمجاز از این فرصت استفاده کرده و با دریافت هزینه کمتر، در رقابت با تورهای دارای مجوز، بازاری داغ برای خود ترتیب داده‌اند.

بیشترین تورهای غیرمجاز کشور را گلستان دارد

موضوعی که رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان از آن به عنوان مشکل جدی تورهای دارای مجوز یاد می کند و می افزاید: متاسفانه در چندسال اخیر تورهای غیرمجاز که برخی از آن‌ها گروه های کوهنوردی است بدون مجوز کار می کنند و همین باعث می شود تا صدمات احتمالی ناشی از سفر برای گردشگران بیش از همیشه باشد.

یحیی جلالی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، خواستار جلوگیری از کار تورهای غیرمجاز می شود و می گوید: بیشترین تورهای غیرمجاز را در کشور، استان گلستان دارد؛ آسیب این روند علاوه بر خسارت به گردشگری و گردشگران، از دست دادن محیط زیست، ظرف دو دهه آینده است.

وی با تاکید بر این که افراد غیرمتخصص قادر به معرفی جاذبه های طبیعی به گردشگران نخواهند بود، می افزاید: استفاده از افراد اهل فن در این حوزه کمک می کند تا هریک از گردشگران مُبَلغی برای حضور مسافران بیشتر به استان باشند.

او با بیان این که میراث فرهنگی به تنهایی قادر به حل این مشکل نخواهد بود، همکاری دستگاه ها را نیازمند رفع این مشکل می داند و اضافه می کند: در استانی مانند اصفهان سایر نهادها مانند پلیس راه و راهور به این موضوع ورود پیدا کردند به گونه ای که اگر توری وارد استان شد و راهنمای بومی نداشت، خودرو تورگردشگری توقیف می شود.

جلوگیری از کار تورهای غیرمجاز در گروه همکاری سایر نهادها

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان هم جلوگیری از فعالیت تورهای غیرمجاز را در گرو همکاری نهادهایی مانند اماکن و پلیس راه می داند و می افزاید: پلیس راه در جلسه کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری پذیرفت تا همراه تورلیدرها و نیروهای اماکن، مانع حرکت رانندگان تورهای غیرمجاز شود اما در عمل متاسفانه این موضوع علی رغم انجام مکاتبات، اجرایی نشد.

احمدتجری با بیان این که اداره کل میراث فرهنگی نهادی نظارتی است و ابراز برخوردی ندارد، ادامه می دهد: از این رو نهادهایی مانند اماکن و پلیس باید در کنار میراث فرهنگی قرار بگیرد تا مانع فعالیت تورهای غیرمجاز شویم.

او از شناسایی و جلوگیری فعالیت ۶۰ تور غیرمجاز خبر می دهد و می گوید: خوشبختانه گلستان جز معدود استانی هایی است که در خصوص برخورد با تورهای غیرمجاز به صورت اجرایی و عملیاتی وارد شد.

برخورد با تورغیرمجاز به پلیس راه مربوط نیست

اگرچه معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان از پذیرش همکاری پلیس راه در جلسه کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری و انجام مکاتبات اداری خبر می دهد اما جانشین پلیس راه استان در گفتگو با خبرنگار مهر این صحبت را رد می کند و می گوید: پذیرش از طرف ما مشروط به مکاتبات میراث فرهنگی با پلیس راه استان و راهور بود زیرا ما باید کسب تکلیف کرده باشیم؛ این مکاتبه هنوز صورت نگرفته است.

سرهنگ یزدان ریاحی ادامه می دهد: ممانعت پلیس راه برای تورهای غیرمجاز در حد برخورد با راننده خودرو آن هم بر اساس آئین نامه راهنمایی و رانندگی است زیرا برخورد با تورهای غیرمجاز به این نهاد مربوط نمی شود.

نبود هماهنگی بین دو دستگاه میراث فرهنگی و پلیس راه مشکلی است که گویی به تاخت و تاز تورهای غیرمجاز استان دامن زده است. برای چاره جویی این مشکل با حبیب ا.. سیفی که به عنوان جانشین معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان ریاست جلسه کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران خارجی و مقاصد گردشگری را به عهده دارد، گفتگو کردیم.

موانع قانونی علت ناهماهنگی است

مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان وجود برخی موانع قانونی را علت این ناهماهنگی پیش آمده اعلام می کند و به خبرنگار مهر می گوید: در جلسه بعدی کمیسیون قطعا به این مشکل رسیدگی خواهد شد تا راهکار خروج از این مورد پیدا شود.

سیفی با بیان اینکه تعامل بین دستگاه ها وجود دارد، اضافه کرد: در جلسه مصوب کردیم که باید پایش  صورت بگیرد و تمامی تورهای گردشگری شناسنامه دار شده و با مجوز فعالیت کنند.

وی با تاکید بر این نکته که مانع فعالیت هیچ گروه گردشگری نخواهیم شد، می افزاید: تاکید بر اخذ مجوز تورها است تا در صورت وقوع مشکل، در کمترین زمان رسیدگی انجام شود.

با توجه به اینکه اردیبهشت ماه امسال استاندار گلستان در جلسه شورای اداری به رونق گردشگری و توریسم تاکید کرده و از آن به عنوان اولویت جدی برای توسعه استان یاد کرده بود انتظار می رود تا دستگاه های مختلف که می توانند در رفع آفت گردشگری که همان تورهای غیرمجاز هستند موثر واقع شوند به تاکیدات عالی ترین مقام استان توجه کرده و برای رفع این مشکل تلاش کنند.

 

الهام رئوفی فر

  24 آذر 1397
بخش : خبرها / اخبار داغ / جامعه
کد خبر: 60600
مرجع: مهر
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام