رشد 25 درصدی تولید سَرگل زعفران در گلستان

کارشناس زعفران معاونت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: امسال در این استان یک هزار و 870 کیلوگرم سَرگل زعفران تولید شد.

معصومه ژیان سطح زمین های بارور زعفران در استان گلستان را طی سال زراعی جاری 287.7 هکتار اعلام کرد و افزود: با وجود گرما در زمان برداشت گل زعفران ولی از هر هکتار 6.5 تن سرگل زعفران تولید شد.
وی گفت: همچنین با توجه به توسعه مزارع زعفران در سطح 52.3 هکتار طی سال زراعی جاری اکنون مجموع اراضی زعفران استان گلستان به 350 هکتار با یک هزار و 372 بهره بردار رسیده است.
به گزارش ایرنا برداشت گُل زعفران در استان گلستان به ویژه در روستاهای وامنان، سیب چال، نراب و کاشیدار در صورت مساعد بودن شرایط جوی از میانه مهر تا اواخر آبان صورت می گیرد.
به گفته ژیان کارشناس زعفران معاونت باغبانی جهادکشاورزی گلستان، برداشت محصول از هر هکتار در این استان بین 350 تا 400 نفر روز اشتغالزایی دارد.
کشت زعفران در وامنان از 20 سال قبل از سوی حجت الاسلام محمد احمدی روحانی اهل همین روستا آغاز شد و امروز با توسعه روند کشت محصول و درآمدزایی برای روستائیان منطقه آوازه کشوری دارد و امروز برند زعفران استان گلستان به نام همین روستا ثبت شده است.
آب و هوای وامنان در تابستان معتدل و زمستان سرد است، این روستا افزون بر دو هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر ساکنان آن از طریق کشاورزی و دامپروری امرار معاش می کنند.
همچنین امروز مشتری اصلی زعفران تولیدی گلستان تجار استان خراسان رضوی به شمار می روند.
امسال نرخ هر کیلوگرم سرگل زعفران تولید شده استان گلستان در زمان برداشت 115 تا 120 میلیون ریال در بازار معامله شد ولی اکنون به گفته برخی از اهالی روستای وامنان 80 میلیون ریال در بازار خراسان رضوی مشتری دارد.
بر اساس گزارش مدیر صنایع غذایی و تبدیلی جهاد کشاورزی گلستان به ایرنا، در استان دو واحد بهره برداری و بسته بندی زعفران با ظرفیت 230 کیلوگرم محصول فعال است.
عید محمد فاروقی اظهار داشت: برای حمایت از سرمایه گذاران در حوزه بسته بندی و فرآوری زعفران و ارایه تسهیلات بانکی در استان گلستان مشکلی وجود ندارد.
وی، همچنین از اختصاص افزون بر هشت میلیارد ریال وام بانکی از محل اعتبارات اشتغال روستایی برای حمایت از زعفران کاران گلستان خبر داد و گفت: متقاضیان برای استفاده از این تسهیلات ارزان قیمت می توانند به شرکت تعاونی زعفران کاران وامنان آزادشهر مراجعه و با معرفی به بانک های عامل نسبت به تشکیل پرونده و دریافت وام اقدام کنند.
شرکت تعاونی زعفران کاران روستای وامنان آزادشهر از سال 92 کار فرآوری و خشک کردن زعفران را با برند استان گلستان آغاز کرده است.
زعفران به دلیل طعم، بو و رنگ زرد خاصی که دارد در صنایع غذایی، شیرینی پزی، داروسازی و دیگر صنایع به مصرف می رسد.

استان گلستان واقع در شمال کشور با داشتن 7 اقلیم از 13 اقلیم دنیا قطب کشاورزی و نیز کشت گیاهان دارویی است.

  23 آذر 1397
بخش : آزادشهر / جامعه
کد خبر: 60593
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام