محیط زیست بندرگز را به خدا واگذار کنید

دیروز یک خرس قهوه ای با نام علمی ursus arctos در مجاورت محدوده پارک جنگلی باغو بر اثر اصابت گلوله کشته شد.

این بار مانند نمونه های قبلی در گلستان، حیوان وحشی به محل زندگی انسان ها نیامده بود؛ بلکه یک شکارچی وحشی صفت با ورود به محل زندگی وحوش، جان او را گرفت.

منطقه ای که خرس قهوه ای در آن کشته شد؛ در قلمرو حفاظتی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرگز است و فارغ از مباحث احساسی و عاطفی، متاسفانه یگان حفاظت محیط زیست بندرگز به شدت با کمبود نیرو و امکانات دست و پنجه نرم می کند.

محدوده تحت حفاظت این یگان بیش از ۴۳ هزار هکتار است که بر اساس استانداردها ی جهانی باید برای هر یکهزار هکتار محدوه تحت حفاظت، یک نفر به عنوان محیط بان مستقر باشد.

با این اوصاف یگان حفاظت محیط زیست بندرگز بر اساس وسعت محدوده ی تحت حفاظت، باید حداقل ۴۳ نیروی حفاظتی داشته باشد که در حال حاضر ۴ نفر در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

تاسف بارتر آنکه حفاظت از ۴۳ هزار هکتار محدوده تحت حفاظت تنها با یک خودروی سازمانی نه چندان مناسب انجام می شود و ماموریت های مختلف در سطح قلمرو حفاظتی با خودروهای شخصی پرسنل صورت می گیرد که در نوع خود بی نظیر است.

با وجود آنکه تلاش های شبانه روزی ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان بندرگز در حوزه های شهری، صنعتی، ساحلی، جلگه، جنگلی و ارتفاعات برای محافظت از خرس، پلنگ، مرال، شوکا و یا قو، پلیکان، خوتکا و انواع اردک بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما اگر قرار است که حفاظت از ۴۳ هزار هکتار محیط زیست توسط تنها ۴ نیرو انجام شود؛ همان بهتر که این محدوده را به امان خدا رها کنیم تا خدا با صیادان و شکارچیان غیرمجاز و صنایع آلوده کننده محیط زیست مقابله کند اما یادمان نرود؛ این جنایت در پیشگاه تاریخ قبل از آنکه به نام جنایتکاران و قاتلان حیات وحش ثبت شود؛ به پای استاندار، مدیرکل محیط زیست، نماینده مجلس و مدیرانی نوشته می شود که کمترین تلاشی برای تامین امکانات و مایحتاج زحمتکشان بی نام و نشان یگان حفاظت محیط زیست نکرده اند.

اگر چه برای جلوگیری از چنین حوادث تلخی، فرهنگ سازی و نظارت مردمی می تواند بسیار موثر باشد اما کمبود نیروی انسانی ورزیده و کارآزموده و کافی نبودن تجهیزات و امکانات را نیز نباید از نظر پنهان داشت.

اسماعیل البرزی

  28 آذر 1397
بخش : بندرگز / محیط زیست / یادداشت
کد خبر: 60634
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام