تالاب بین المللی گمیشان زنده شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از آبگیری بیش از ٦٠ درصد تالاب گمیشان در شمال غربی استان خبر داد و گفت: بارندگی های اخیر حیاتی دوباره به این زیستگاه ارزشمند و بین المللی استان بخشید.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان امیر عبدوس گفت: بستن راه های تخلیه آب تالاب به دریای خزر و نقش آفرینی کانال های زهکشی برای هدایت و انتقال آب های سطحی ناشی از بارش های چند روز اخیردر کمتر از ٤٨ ساعت سبب آبگیری بیش از ٦٠ درصد از گستره 20 هزار هکتاری پهنه آبی این تالاب شد.
وی اظهار داشت: در چند سال اخیر به علت پایین رفتن سطح آب دریای خزر تغذیه این تالاب از سوی دریا به حداقل ممکن و در یکسال اخیر به صفر رسیده بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان افزود: علاوه بر آن، با کاهش میزان نزولات آسمانی تقریبا تمام سطح تالاب بین المللی گمیشان در فصول گرم سال کاملا خشک و در زمستان نیز بخش بسیار اندکی زیر آب قرار داشت که بارش 80 میلیمتری باران در گمیشان و البته هدایت آب های ناشی از بارش ها به سوی تالاب موجب آبگیری سطح وسیعی از این تالاب بین المللی شد.
عبدوس ادامه داد: سال گذشته و از محل اعتبارات طرح حفظ و احیای تالاب ها و دریاچه های کشور، عملیات مسدود سازی آبراهه هایی که توسط صیادان بین تالاب و دریا ایجاد شده و موجب تخلیه آب تالاب به دریا میشد اجرا گردید که نتیجه آن حیات بخشی مجدد و آبگیری قابل توجه این تالاب بود.
بگفته وی کانال های زهکشی اراضی زراعی که سال گذشته و با موافقت محیط زیست استان در حوزه آبخیز تالاب گمیشان احداث شده نیز در آب گیری تالاب نقش موثری را بر عهده داشتند.
امیر عبدوس بیان کرد: با احیا و آب گیری دوباره این تالاب افزون بر بازگشت گونه های جانوری و آبزی، فرصت فعالیت های حوزه گردشگری مانند پرنده نگری و عکاسی از طبیعت در منطقه میسر و رونق اقتصادی ناشی از حضور گردشگران و علاقه مندان به طبیعت برای حاشیه نشیان و جوامع محلی تالاب رقم زده خواهد شد.
وی گفت: پس از آبگیری روزهای اخیر تالاب، تعداد پرندگان این زیستگاه آبی افزایش داشته و کلونی های متعدد پرندگان آبزی و کنار آبزی در بخش های مختلف تالاب بین المللی گمیشان قابل مشاهده است که از مهمترین آن می توان به غاز پیشانی سفید، باکلانها فلامینگوها، اردک ها و پلیکان پا خاکستری اشاره کرد.
بگفته وی انواع مرغابی، غاز، قو، پلیکان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، از دیگر گونه های قابل مشاهده در این تالاب بین المللی است.
وی افزود: بارش های اخیر همچنین موجب تقویت پوشش گیاهی حریم پیرامونی تالاب خواهد شد و شکل گیری احتمالی کانون های ریزگرد و انتشار آن در منطقه را از بین خواهد برد.
به گفته وی مامورین اجرایی یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در محیطبانی گمیشان با استفاده از 2 دستگاه خودروی عملیاتی و کمک دار، 3 موتورسیکلت، 2 فروند قایق موتوری و 2 دستگاه هاور کرافت آبی - خاکی وظیفه حفاظت و حراست شبانه روزی از زیستمندان این تالاب را بر عهده دارند.
وی همچنین وضعیت آبگیری سایر تالاب های بین المللی استان مانند آلما گل، آلاگل و آجی گل را نیز مطلوب ارزیابی کرد
در فاصله 35 کیلومتری شمال غربی گرگان و در حوزه شهرستان گمیشان آبگیر گسترده ای با نیزارهای انبوه قرار دارد که به نام تالاب بین المللی گمیشان معروف است.
تالاب گمیشان یک زیستگاه منحصر به فرد با وسعت بیش از 20هزار هکتار بوده که 14 هزار هکتار آن جزو مناطق شکار، صید و تیراندازی ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است.
تالاب گمیشان به عنوان تنها تالاب ساحلی استان گلستان، حق آبه ای از بخش خشکی دریافت نمیکند و هیچ رودخانه فصلی یا دائمی به آن نمیریزد و تنها منبع تامین آب آن در سالهای گذشته آب دریای خزر بود.
ضلع جنوبی تالاب بین المللی گمیشان به گرگانرود محدود می شود و قسمت شمال آن تا مرز جمهوری ترکمنستان ادامه دارد.
عمق این تالاب در اوج پرآبی و در اوایل دهه هشتاد از 2 و نیم متر در قسمت شمال غرب تا یک متر در سایر قسمت ها متغیر بود.
این تالاب در سال 1381 از سوی کنوانسیون رامسر در فهرست تالابهای با اهمیت بین المللی به ثبت رسید.

  2 بهمن 1397
بخش : بندرترکمن / محیط زیست
کد خبر: 60967
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام