معرفی ۶ رقم سویا برای زراعت بهاره و پاییزه در گلستان

رییس بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: «کتول، سامان، امیر، سحر، رحمت و گلستان» ۶ رقم سویای مناسب کشت بهاره و پاییزه در این استان است.

به گزارش گلستان فردا،؛ فاطمه شیخ  اظهار کرد: با توجه به کاهش منابع آبی استان، کشت ارقام زودرس سویا با توجه نیاز آبی کمتر مقرون به‌صرفه است که سال زراعی گذشته رقم «گلستان» با هدف معرفی یک رقم زودرس و برخوردار از عملکرد و پایداری مطلوب برای زراعت از سوی محققان سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی معرفی شد.

وی ادامه داد: این رقم علاوه بر زودرسی از ویژگی‌های زراعی قابل قبولی همچون تحمل به کم‌آبی، پایداری عملکرد و از مقاومت نسبی به بیماری پوسیدگی زغالی نیز برخوردار بوده و به خوبی در تناوب با محصولات پاییزه از جمله کلزا قرار می‌گیرد.

شیخ یادآور شد: گلستان مهم‌ترین منطقه زراعت سویا در کشور است و تاثیر زیادی در تولید این محصول به‌عنوان یکی از گیاهان روغنی مهم در جهان و ایران دارد.

محقق سویا در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز گفت: سویا را به دو شیوه بهاره و تابستانه می‌توان در گلستان کشت کرد که برای کشت بهاره آن ارقام دیررس مانند «کتول، سامان و امیر» و برای کشت تابستانه ارقام زودرس مانند «رحمت و گلستان» پپیشنهاد می‌شود.

امیر قلی‌زاده به ایرنا اظهار کرد: ارقام مورد استفاده برای زراعت سویا در استان گلستان متعلق به گروه‌های رسیدگی زودرس، میان‌رس و دیررس است.

سویا در استان گلستان بیشتر به صورت تابستانه (کشت دوم) بعد از غلات، کلزا، باقلا و سیب‌زمینی کشت می‌شود.

به گفته قلی‌زاده، زراعت تابستانه ارقام سویا مستعد در استان، مقاوم به ریزش دانه، متحمل به بیماری پوسیدگی زغالی و دارای عملکرد ۲.۵ تا سه تُن در هکتار است.

وی یادآور شد: زمان مناسب کشت سویا در بهار از ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد و در تابستان اولین فرصت بعد از برداشت محصولات پاییزه و حداکثر تا ۱۰ تیرماه است.

این محقق سویا در گلستان با بیان این که میزان بذر مصرفی و تراکم بوته بسته به زمان کاشت و رقم بذر متفاوت است، افزود: در کشت بهاره سویا، میزان مصرف بذر ۶۰ کیلوگرم و تراکم بوته بین ۳۰ تا۴۰ بوته و برای زراعت تابستانه نیز میزان مصرف بذر ۷۰ کیلوگرم و تراکم مناسب بین ۵۰ تا ۶۰ بوته است.

علیرضا صابری رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز از سویاکاران استان خواست ارقام سویا کشت تابستانه را از مراکز معتبر تحت نظارت جهادکشاورزی و دارای تاییدیه مرکز تحقیقات کشاورزی تهیه کنند.

براساس پیش‌بینی علی‌موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان، امسال در ۱۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان، دانه روغنی سویا کاشته می‌شود

  20 خرداد 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70662
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام