در خانه اگر کس است؛ یک حرف بس است ! / از کشاورزان عذرخواهی کنید

https://img9.irna.ir/old/Image/1398/13980228/83318549/N83318549-73035054.jpg

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردافصل برداشت گندم به انتها نزدیک می شود. مسئولان جهاد کشاورزی پیش بینی کرده بودند که از ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت گندم در بندرگز ۹ هزار تن گندم برداشت می شود و از ۱۱ هزار هکتار مزارع گندم کردکوی حدود ۴۴ هزار تن گندم تولید خواهد شد.

در بندرگز حدود ۴ هزار تن برداشت شد و در کردکوی حدود ۴۰ هزار تن و این یعنی اینکه تولید گندم نه تنها بیش از پیش بینی ها نبود بلکه کمتر هم بود.

امسال در نوکنده، بندرگز و کردکوی متوسط تولید گندم در مزارعی که از بذر احسان استفاده کرده بودند؛ ۳/۵ تا ۴ تن بود و عملکرد بذور مروارید و معراج به طور متوسط و بر اساس گفته کشاورزان حدود یک تن.

همانگونه که دکتر فرجی رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفته بود؛ بذر معراج برای کشت در شهرهای جنوبی غرب گلستان مناسب نبود.

از سوی دیگر بخشی از بذر مروارید سنواتی هم قبل از تایید مرکز تحقیقات در میان کشاورزان توزیع شده بود که یا بد سبزی داشت و یا اینکه اصلا سبز نشد.

حالا بسیاری از کشاورزان خسارت دیدند. به زبان ساده تر اینکه، کشاورز نوکنده ای که سال قبل از یک هکتار مزرعه گندم ۴۲۴۰ کیلوگرم گندم برداشت کرده بود؛ امسال فقط ۷۰۰ کیلوگرم برداشت کرد.

گندمکار ولاغوزی که سال قبل از یک هکتار زمین ۴ تن گندم‌ برداشت کرده بود؛ امسال تنها یک تُن گندم نصیبش شد.

ضروریست:
۱_ جهاد کشاورزی گلستان پس از عذرخواهی رسمی از کشاورزان، به هر روش که مقدور است خسارت به گندمکاران آسیب دیده را جبران کند.
۲_ استاندار گلستان به حرف درمانی مدیرانش اکتفا نکند و خیلی جدی موضوع جبران خسارت به کشاورزان را پیگیری کند.
۳_ دستگاه قضایی استان به صورت مستقیم به موضوع ورود کند و منتظر شکایت رسمی کشاورزان نباشد؛ زیرا کشاورزی که این روزها با سیلی صورتش را سرخ نگه می دارد؛ توان مالی برای طرح شکایت در دادگاه و پرداخت هزینه های کارشناسی را ندارد.

اگر‌ دغدغه دفاع از مظلوم دارید؛ بسم الله

 


اسماعیل البرزی

  2 تیر 1399
بخش : اقتصادی
کد خبر: 63531
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام