فرهنگسرای گرگان در خواب سالانه/ زمان بهره برداری در هاله ای از ابهام

بیش از یک دهه از کلنگ زنی و احداث فرهنگسرای گرگان می گذرد اما علی رغم تغییر کاربری به مجتمع تجاری فرهنگی همچنان این پروژه در پس بی توجهی مسئولان نتوانسته به بهره برداری برسد.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ ساخت تالار و فرهنگسرا از ضروریاتی است که هر شهری به آن نیاز دارد، بنابراین ساخت فرهنگسرای گرگان در دستور کار قرار گرفت و کلنگ آن در مهرماه ۱۳۸۵ به زمین خورد.

شهرداری متولی ساخت فرهنگسرا شد و چهار سال پس از آغاز پروژه و با تصمیم شهردار وقت، کاربری فرهنگسرایی که قرار بود بزرگترین سالن اجتماعات شهر را داشته باشد به «فروشگاه» تغییر یافت.

۳۶۰۰ مترمربع زیربنای سالن آمفی تئاتر به دو سالن کوچک اجتماعات و یک سالن کنفرانس، کتابخانه، نمازخانه، کلاس و گالری اختصاص یافت و یک شهر بازی کوچک هم در حدود ۷۰۰ مترمربع برای آن پیش بینی شد.

این پروژه از سال ۹۱ تعطیل بود و توسط شهردار سابق به «مجتمع فرهنگی، تفریحی، تجاری، اداری» تبدیل شد تا بخشی هایی مانند سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری هم در آن مکان مستقر شود.

اکنون قریب به دو سال است که پیمانکار آماده تحویل پروژه است اما اما گره هایی در بهره برداری آن وجود دارد که باید سرعت توسط مسئولان امر برطرف شود تا پروژه چند میلیاردی در ورودی شهر گرگان تعیین تکلیف شود.

تغییر کاربری فرهنگسرا

به این منظور با نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر گرگان گفتگو کردیم، محمدابراهیم جرجانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: عملیات ساخت فرهنگسرا انجام شده اما متأسفانه به دلیل تغییرکاربری که توسط شهردار دو دوره پیش انجام شده بود از شکل و شمایل فرهنگی به صورت اقتصادی و تجاری درآمده است.

وی ادامه داد: مقرر شده بود که فرهنگسرا یک سالن اجتماعات دو هزار نفره داشته باشد اما متأسفانه به فضای تجاری تبدیل شد و در حال حاضر دو سالن آمفی تئاتر کوچک و چند ساختمان اداری محدود دارد و بقیه آن به تجاری تبدیل شده است.

جرجانی با بیان این که این تغییر کاربری کاری اشتباه بود، ادامه داد: سرانه های فرهنگی گرگان پایین است و سالن تالار فخرالدین اسعدگرگانی که حدود ۵۰۰ نفر ظرفیت دارد، جوابگوی شهر نیست. 

وی یادآور شد: در زمان شهردار سابق در راستای تکمیل پروژه اقداماتی صورت گرفت و تلاش شد که به اتمام برسد.

جرجانی گفت: برخی از هزینه هایی که انجام شده در راستای تغییر کاربری مصوبه شورا دارد و تعدادی هم مصوبه شورا ندارد و بنابراین پروژه مشکلات اداری دارد که شهرداری در راستای حل آن تلاش می کند.

وی بیان کرد: هزینه انجام شده اما مصوبه ندارد که امیدواریم شورا زودتر مصوبه بدهد و کار اداری و مالی انجام و از پیمانکار تحویل گرفته شود.

جرجانی تصریح کرد: پروژه در اختیار پیمانکار است و وی از مدت ها قبل اعلام کرده که کار فرهنگسرا به اتمام رسیده است.

هزینه هایی بدون مصوبه

وی با بیان این که پروژه اختلاف مالی ندارد، اظهار کرد: هزینه هایی صورت گرفته که مازاد بر مجوز شورا بوده و این به دلیل تسریع در عملیات احداث و عقب نماندن پروژه بوده که باید در شورا مطرح و به آن صورتحساب ها مجوز داده شود.

جرجانی افزود: تلاش می کنیم که فرهنگسرا تا دهه فجر به بهره برداری برسد ولی باید دید تا چه حد موارد اداری اجازه این کار را می دهد.

وی اضافه کرد: پروژه اگر هم افتتاح شود در بالا بردن سرانه های فرهنگی شهر تأثیر چندانی ندارد و هدف اولیه احداث فرهنگسرا ندید گرفته شده است.

منتظر هستیم که قرارداد امضا شود

رئیس کارگاه پروژه فرهنگسرای گرگان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما یک قرارداد با شرکت مهندسی داشتیم و سقف مالی قرارداد پر شد اما پروژه تمام نشد.

علی خیبلی افزود: شهرداری یک مناقصه دیگر برای کارهای باقی مانده برگزار که مجدداً همین شرکت برنده شد.

خیبلی گفت: اکنون بیشتر از یک سال است که تأیید شورا و ابلاغ قرارداد آن باقی مانده است و ما منتظر این هستیم که قرارداد امضا و ابلاغ شود که کار به اتمام برسد.

وی ادامه داد: کلنگ این مجموعه در مهر ۸۵ به زمین خورد و پروژه به شرکت تهرانی سپرده شده بود ولی به دلیل مشکلاتی که داشت تا سال ۹۰ تقریباً تعطیل بود.

خیبلی اضافه کرد: پروژه سال های ۹۰ تا ۹۲ فعال و ۹۲ دوباره تعطیل شد و از سال ۹۴ شرکت تلاش گران ادامه پروژه را به عهده گرفت و دوباره مقداری از کار باقی مانده است.

هزینه پروژه

وی بیان کرد: شرکت ما برای پروژه حدود ۱۰ میلیارد تومان و شرکت قبلی هم به همین میزان هزینه کرده بود که در مجموع ۲۰ میلیارد به آن اختصاص یافت.

خیبلی افزود: اکنون این پروژه با بالارفتن نرخ دلار و سایر هزینه بیش از ۴۰ میلیارد تومان ارزش دارد.

خیبلی در مورد خود مکان فرهنگسرا توضیح داد: ابتدا نام پروژه فرهنگسرا بود و زمان طراحی سالن هزار و ۶۰۰ نفری و چهار سالن ۱۰۰ نفره داشت و در مجموع دو هزار نفر ظرفیت داشت.

وی ادامه داد: بعد از تغییر مدیریتی، شهردار جدید گفت که شهرداری نیاز به سالن ندارد و کاربری آن را عوض کرد و اکنون ۹۰ درصد پروژه، تجاری و یک و نیم طبقه زیرزمین شامل یک سالن ۳۰۰ نفره و یک سالن ۱۰۰ نفره به آمفی تئاتر اختصاص داده شده است.

خیبلی با بیان این که این سالن ها دیگر خیلی شبیه سالن آمفی تئاتر نیستند، اضافه کرد: سالن قبلی بسیار بزرگتر و ارتفاع سقف مناسب داشت و مجموعه فرهنگی کاملی بود ولی اکنون تجاری شده است.

وی گفت: اسم پروژه اکنون مجتمع تجاری اداری فرهنگی شهرداری گرگان است.

ورود سازمان بازرسی به پرونده

شهردار گرگان هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اتمام پروژه با مشکلاتی روبرو شده و سازمان بازرسی از مدت ها قبل به پرونده فرهنگسرا ورود پیدا کرده است.

عبدالرضا دادبود ادامه داد: پرونده توسط سازمان بازرسی حدود یک ماه قبل به شهرداری ارسال شده و ما فرآیند تکمیل آن را از نظر قراردادی و حقوقی پیگیری می کنیم و به محض این که کارها را انجام دهیم و مورد تأیید اداره کل بازرسی استان قرار گیرد باید در قالب توافقات جدید مجدداً کار توسط پیمانکار انجام شود.

وی افزود: دلیل توقف کار ورود دستگاه های نظارتی به پرونده فرهنگسرا بوده که بیش از یک سال بوده که از این موضوع می گذرد و همچنان متوقف است.

دادبود گفت: موضوعات مختلف در این پرونده مطرح بوده و هم مشکل حقوقی داشته و بعضی از آیتم ها که برای پرداخت پیمانکار داشتیم از سقف مجازش خارج شده بود بنابراین کمیته فنی و حقوقی تشکیل شده که کارها را انجام می دهد.

وی بیان کرد: تصور ما این بود که این مشکل زودتر برطرف شود و بنابراین قول بهره برداری آن را در دهه فجر دادیم اما کارهای حقوقی آن زمانبر است؛ باید اصلاحات لازم را در پرونده صورت گیرد و بعد بخش هایی که از پروژه باقی مانده را تکمیل کنیم.

یکی از گران ترین پروژه های شهر که عنوان «فرهنگی» را هم با خود یدک می کشد در حال خاک خوردن که امیدواریم با درایت مسئولان هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

  17 دی 1397
بخش : خبرها / گرگان / فرهنگی
کد خبر: 60829
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام