مدیرکل صمت گلستان:
حدود ۶۰ درصد محصول توتون کشور در گلستان تولید می شود/صادرات کالا از گلستان ۴۱ درصد رشد ارزشی داشته است

توتون

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت:توتون از مزیت‌های استان به شمار می‌رود که تولید حدود ۶۰ درصد این محصول کشور از آن بهره‌برداران گلستان است.

به گزارش گلستان فردا، درویش‌علی حسن‌زاده  شب گذشته در نشست فعالان اقتصادی استان گلستان با وزیر صنعت، معدن و تجارت در گرگان، اظهار کرد:  امسال هزار و ۸۲۰‌ هکتار در این استان به زیر کشت توتون رفته که پیش‌بینی تولید ۵ هزار و ۲۸۱ تن محصول مشروط به مناسب بودن شرایط و تکرار نشدن گرمای بیش از حد و شیوع آفات مختلف از جمله «ساق سیاه» در سال زراعی قبل است.

وی افزود: اکنون هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی دارای مجوز بهره‌برداری در استان وجود دارد که ۹۰ درصد از این واحدها اشتغال کمتر از ۵۰ نفر در قالب صنایع کوچک هستتد.

حسن‌زاده افزود: از این تعداد، نزدیک به ۷۰۰ واحد صنعتی فعال، ۲۶۰ واحد نیمه‌فعال با ظرفیت زیر ۵۰ درصد و ۱۶۷ واحد غیرفعال به دلایل از جمله مشارکتی، نداشتن نقدینگی، ورثه‌ای، در تملک بانک و فرسودگی ماشین آلات تشکیل می‌دهد.

وی از وجود ۱۸۳ طرح در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در بخش صنعت گلستان خبر داد و افزود: تلاش بر این است که بخشی از این طرح‌ها تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی با تاکید بر حمایت از واحدهای تولیدی استان، گفت: در قالب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و از محل منابع مالی در اختیار برای رونق تولید و نوسازی و بازسازی واحدها استفاده می‌شود.

حسن زاده افزود: ۱۰۳ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار کالا در نیمه نخست امسال از گمرکات این استان صادر شد که از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد دارد.

 درویش‌علی حسن‌زاده افزود: کالاهای تولیدی استان در بخش‌های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی به ۳۱ کشور دنیا صادر شده است.

به گفته وی در این بازه زمانی واردات کالا به گلستان ۱۱ هزار تن به ارزش ۲۰ هزار و ۹۷۶ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب از لحاظ وزنی ۶۳ درصد رشد و از لحاظ ارزش ۲۳ درصد کاهش دارد.

 

 

 

  17 مهر 1401
بخش : خبرها / اقتصادی
کد خبر: 67777
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام