مدیرکل محیط زیست استان گلستان: تله کابین کبود وال آسیبی به جنگل‌های هیرکانی نمی‌زند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: ایستگاه مبدأ تله کابین کبودوال دارای جنگل‌های دست کاشت بوده و در تداخل با جنگل‌های هیرکانی نیست و ایستگاه مقصد هم از کم تراکم‌ترین جنگل‌های ممکن انتخاب شده و حداقل درخت را دارد.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ امیر عبدوس در گفت و گو با خبرنگار، درباره تله کابین کبود وال و اظهارات پیرامون آسیب آن به جنگل‌های هیرکانی اظهار کرد: بهره برداری تفرجی و گردشگری از جنگل‌های هیرکانی یکی از سازگار‌ترین انواع بهره برداری از جنگل هاست.

وی به انواع کاربری‌ها از جنگل‌های هیرکانی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شاهد تغییر کاربری در این جنگل‌ها اعم از سدسازی، بهره برداری معدنی، بهره برداری چوبی، راهسازی و هر نوع تخریب دیگر هستیم و الان به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ جنگل‌ها فقط باید گردشگری را متوقف کنیم!

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان گردشگری را سازگار‌ترین نوع استفاده از جنگل‌های هیرکانی معرفی کرد و گفت: گردشگری می‌تواند متضمن حفظ این جنگل‌ها باشد، اما قطعا هر نوع پروژه گردشگری در جنگل‌های هیرکانی بالاتر از دو هکتار مشمول مطالعات ارزیابی از طرف زیست محیطی خواهد بود.

عبدوس در رابطه با تله کابین کبودوال واقع در شهرستان علی آباد بیان کرد: این منطقه جنگلی که در محدوده اجرای پروژه است جنگل متراکمی نیست. ضمن اینکه ایستگاه مبدأ آن منطقه‌ای است که دارای جنگل‌های دست کاشت بوده و در تداخل با جنگل‌های هیرکانی نیست و ایستگاه مقصد هم از کم تراکم‌ترین جنگل‌های ممکن انتخاب شده و حداقل قطعه درخت را دارد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: مجموع مساحتی که برای سطح پوشش این تله کابین با احتساب دکل ها، در نظر گرفته شده ۲ هکتار است. پیمانکار نیز متعهد شده که برای احداث تله کابین از مسیر دورتری استفاده کند. دکل‌ها با هلی کوپتر حمل می‌شوند و همه ملاحظات لازم برای کمترین خسارت از ناحیه تله کابین به جنگل‌های هیرکانی دیده شده است.

وی افزود: در صورت اجرای دقیق مطالعات و تعهدات مجری و متقاضی طرح، آثار زیست محیطی این تله کابین از ۴ تله کابین فعلی موجود در جنگل‌های هیرکانی کمتر خواهد بود و هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت.

عبدوس تاکید کرد: اگر ما در جنگل‌های هیرکانی سایت‌هایی را ایجاد نکنیم به معنای عدم استفاده تفرجی مردم از جنگل‌ها نیست. قطعا مردم به جنگل خواهند رفت. ما نمی‌توانیم دور جنگل‌ها را دیوار بکشیم و جلوی ورود بی ضابطه مردم به جنگل‌ها را بگیریم مگر اینکه مناطقی را با ضابطه و با متولی برای آن‌ها ایجاد کنیم تا بتوانند با ضابطه وارد جنگل شوند تا کمترین آسیب متوجه جنگل‌ها شود.

  8 دی 1397
بخش : علی آباد / محیط زیست
کد خبر: 60730
مرجع: میزان
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام