معاون منابع طبیعی گلستان مطرح کرد؛
رفع تهدیدات سیلاب در مراوه تپه با سازه های کنترلی گالی

گالی

معاون فنی و آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: احداث بندهای کنترل گالی در قرناق مراوه تپه اثرات مثبتی داشته و تهدیدات سیل و تخریب روستا به صورت کامل مرتفع شده است.

به گزارش گلستان فردا، محمدرضا نقوی  اظهارکرد: براساس بازدیدی که از حوزه آبخیز شوردره و پروژه‌های کنترل گالی انجام شد، اثربخشی آنها کاملاً محرز است.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: روستای قرناق در حوزه آبخیز شوردره مراوه تپه قرار دارد و به دلیل وجود تشکیلات لسی دارای حوزه آبخیز بسیار مستعد فرسایش است.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر سیلاب‌های ویرانگر آبراهه‌های داخل روستا را به خندق و گالی های عمیق تا ارتفاع ۱۵ متر تبدیل کردهاست و این خندق‌ها با کوچک‌ترین رواناب چندین متر پیشروی کرده و خانه‌های روستایی را تهدید می‌کند.

نقوی بیان کرد: این مخاطرات روستا را جزو روستاهای طرح کوچ شورای مدیریت بحران قرار داده و براساس مطالعات بنیاد مسکن تصمیم به جابجایی روستا گرفته شد.

معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: ۶ مورد بندخاکی با هزینه حدود ۳.۲ میلیارد تومان در این حوزه اجرا شده تا تهدیدات سیل و تخریب روستا به صورت کامل مرتفع شود.

وی با تاکید بر اینکه روستا قرناق از تهدید سیل و تخریب گالی امنیت پیدا کرده است، ادامه داد: اگر قرار بود روستا جابجا شود مشکلات اجتماعی و فرهنگی بسیاری به وجود می‌آمد و طبق برآوردها هزینه‌ای حدود ۱۵ میلیارد تومان برای دولت و روستاییان به دنبال داشت.

 

  16 اردیبهشت 1402
بخش : گالیکش / اقتصادی
کد خبر: 69208
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام