انتقاد دانشجویان گنبدی از اختلاف طبقاتی در شهر تا سکوت سیاسی دانشگاه‌ها

https://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1398/02/20/13980220000003_Test_PhotoN.jpg

نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی دانشگاه گنبدکاووس با امام جمعه این شهرستان در فضایی صمیمی و چالشی دیدار و گفت و گو کردند.

دانشگاه بستر تحولات بزرگ و تاریخ‌سازی است که در تمامی تاریخ مکتوب و مصور دنیا این فرموده امام راحل عظیم‌الشان که مبدا این تحولات نیز از همین دانشگاه است به اثبات رسیده و امروز در جوامع بشری توجه به دانشگاه و ظرفیت بزرگ جامعه دانشگاهی به یکی از تاثیرگذارترین اقدامات مبدل شده است.

دانشجویان در کلام رهبر معظم انقلاب امروز امید فردای کشور و بسترساز جهش‌های بزرگ فرهنگی، علمی و حتی اقتصادی در کشور هستند که توجه به آنان باید در اولویت اقدامات مسؤولان قرار بگیرد، به همین منظور امام جمعه گنبدکاووس که هفته گذشته با دانشجویان بسیجی گنبدکاووس دیداری برگزار کرده بود این هفته میزبان نمانیدگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه گنبدکاووس بود تا به انتقادات و پیشنهادات آنها گوش فرا دهد.

* فضا برای فعالیت سیاسی کمی محدود شده است

دبیر شورای تعامل تشکل های دانشجویی دانشگاه گنبدکاووس در این دیدار با اشاره به اینکه دانشجویان در این دانشگاه با مشکلات عدیده در تردد و عبور و مرور به دانشگاه و خوابگاه رو به رو هستند، اظهار کرد: عدم پارکینگ مناسب، فضای بسیار خطرناک خیابان منتی به دانشگاه و خوابگاه، فقدان روشنایی کامل و... تنها بخشی از این مشکلات است.

بیگی با بیان اینکه فضای سیاسی در دانشگاه اعم از مناظرات، گفت و گوها و سخنرانی‌های سیاسی به شدت محدود است، افزود: متاسفانه ضعف در رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه از یک سو و انگ‌های سیاسی بودن و جناحی شدن از سوی دیگر علت‌های اصلی این رخداد نامبارک هستند.

وی با تاکید بر اینکه در دوره گذشته مدیریت انتقاد کرد بسیار سخت بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم در این دوره مدیریتی دانشگاه با توجه به مطالبات دانشجویان از رد کاریکاتوری تشکل‌ها و فقدان تحلیل سیاسی و کار جدی علمی جلوگیری شده و با حمایت امام جمعه شهرستان اعتماد به تشکل ها وارد فاز جدیدی شود.

* اختلاف طبقاتی در گنبدکاووس بیداد می‌کند

دبیر انجمن‌های علمی دانشگاه گنبدکاووس نیز در این نشست با انتقاد شدید از اختلاف طبقاتی بسیار شدید در شهرستان گنبدکاووس و بی‌تفاوتی مسؤولان، ادامه داد: در سطح دانشگاه با ایجاد کمپین‌های اجتماعی در صدد راه حل‌های علمی، اجتماعی برای توانمندسازی مردم مستضعف شهرستان به ویژه حاشیه شهر هستیم که نیازمند کمک مسوولان خواهیم بود.

خداوردی با تاکید بر اینکه 25 نفر دانشجو با دست خالی کارهای بزرگی را صورت داده‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم مسوولان شهرستان نیز به خود آمده و با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که کلیدواژه اصلی آن «جوانان» است با اعتماد به جوانان و دانشجویان اقداماتی را صورت دهند.

وی با انتقاد از عدم تحمل و سعه صدر در دانشگاه‌ها نسبت به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، اضافه کرد: نیازمند حمایت شما به عنوان امام جمعه شهرستان برای احیا و بسترسازی به منظور برگزاری آزاد و بدون دغدغه کرسی‌های آزاداندیشی هستیم.

* از حضور چهره‌های کشوری در دانشگاه حمایت کنید/ ارتباط با صنعت باید تقویت شود

دبیر شورای صنفی دانشکده علوم پایه دانشگاه گنبدکاووس با اشاره به اینکه بسیاری از مسؤولان دانشگاه شورای صنفی را در مقابل خود می‌بینند، افزود: ما اگر حرف یا درخواستی را مطرح کرده‌ایم عینا مطالبه دانشجویان دانشگاه بوده و از خودمان چیزی مطرح نکرده‌ایم.

احمد صبوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها در عصر جدید مهارت‌محور شده‌اند، خاطرنشان کرد: دانشگاه باید ارتباط خود را با حوزه صنعت، جهاد کشاورزی، مراکز فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و ... بیشتر کرده و دانشجویان را از فضای صرفا نظری خارج کند.

عضو شورای مرکزی هیئت مذهبی دانشگاه گنبدکاووس با اشاره به اینکه رشد دانشجو بدون تردید در به چالش کشیدن مسائل روز پدید خواهد آمد، ادامه داد: هیچ‌گاه در سکون و رخوت نمی‌توان انتظار پیشرفت و توسعه داشت.

محمد هادی پاکروان با بیان اینکه انتظار ما همراهی و صدور مجوز حضور سخنرانان بزرگ کشوری از همه جناح‌ها و تفکرات در دانشگاه است، گفت: از مسؤولان شهرستان هم می‌خواهیم وقتی مسؤولی وارد شهرستان می‌شود او را برای گفت و گو با دانشجویان به دانشگاه‌ها نیز بیاورید.

* امنیت و مقابله با مزاحمت در حاشیه دانشگاه مدیریت شود

عضو شورای صنفی دانشگاه گنبدکاووس با انتقاد از عدم امنیت محوطه پیرامونی دانشگاه به ویژه کیف‌قاپی و مزامت برای بانوان، تصریح کرد: ساقی‌گری مواد مخدر، مشروبات الکلی و بسیاری از موارد نا به سامانی به درون خوابگاه‌های خواهران نیز کشیده شده است.

آرزو قادری با اشاره به اینکه خودروهای مزاحم همواره در مقابل دانشگاه روشن و آماده برای مزاحمت است، گفت: چرا یک خط سرویس تاکسی همچون سایر دانشگاه‌ها برای دانشگاه گنبدکاووس تعبیه نمی‌شود تا مشکلات این حوزه نیز حل شود؟

وی با تاکید بر لزوم تامین امنیت به ویژه در ساعات تاریک شبانه‌روز، اضافه کرد: از نگاهی دیگر نیز خوابگاه‌ها به ویژه خوابگاه‌های خواهران نیازمند حضور یک مشاور خوب مذهبی و مشاور روانشناس دارد تا اینگونه نباشد که ارتباط با جنس مخالف و تخلف از قانون و حدود شرعی به یک افتخار در فضای عمومی تبدیل شود.

 

* انتقادات نسبت به دانشگاه‌ها شما را به آینده بدبین نکند

امام جمعه گنبدکاووس در این دیدار با اشاره به اینکه ماه رمضان در واقع آغاز سال دل‌های مومن و بیدار شده است، اظهار کرد: از فرصت بسیار بزرگ ماه مبارک رمضان برای رشد و کمال خود استفاده کرده و از دل‌های پاک خود برای اتصال واقعی به درگاه الهی بهره ببرید.

حجت‌الاسلام محمود ترابی با طبیعی دانستن اختلاف سلیقه میان تشکل‌ها و نیروهای دلسوز انقلاب در دانشجوها، افزود: برخی انتقادات و ایرادات موجود در دانشگاه که ما هم آنها را قبول داشته و امیدواریم که به کمک هم برای رفع آن چاره‌اندیشی کنیم نباید شما را به سمت سیاه دیدن و یا بدبینی به آینده کشور بکشاند.

وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب که ما به تحصیلات آکادمیک در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران مشغول بودیم از میان 500 دانشجو تنها 11 نفر مذهبی و طرفدار انقلاب بود، خاطرنشان کرد: الباقی دانشجویان خانم‌های بی‌حجاب و آقایان خلقی و توده‌ای بودند که اگر آن را با شرایط اخیر مقایسه کنیم می‌بینیم که واقعا در شرایط بهتر و امیدوارکننده‌ای قرار داریم.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه امروز دانشگاه بستر حضور میلیون‌ها جوان نسل نوست که با انگیزه، عالم و عاشق مردم و میهن هستند، ادامه داد: امروز در همین دانشگاه‌ها مه هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله بسیاری دارند توانسته‌ایم بدنه زیادی برای انقلاب اسلامی ایجاد کنیم.

* همت خود را معطوف به حل مشکل جوانان به ویژه اشتغال کنید

ترابی با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی امروز باید در اندیشه ایجاد راه حلی برای موضوع اشتغال جوانان و به ویژه دانشجویان باشند، تصریح کرد: خواسته من از شما این است که با هم گفت و گو کنید و اندیشه‌های خود را برای حل مشکلات جوانان به میدان بیاورید.

وی با تاکید بر اینکه مطالبه‌گری و بیان مطالبات فقط گام نخست حل مشکل است، اضافه کرد: باید مطالبات خود را به صورت مکتوب و جدی و با ادبیاتی غیرسیاسی پیگیری کرده و و با تداوم مطالبه از مسؤولان تا حصول نتیجه آن را دنبال کنید.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه رئیس جدید دانشگاه گنبدکاووس دارای روحیه تعاملی و مثبت است، گفت: مدیریت ارتباطی ایشان می‌تواند در این برهه به شما برای حل مشکلات و استقرار ایده‌ها و نظرات شما در دانشگاه کمک شایانی کند.

  20 اردیبهشت 1398
بخش : گنبد کاووس / داخلی
کد خبر: 62009
مرجع: فارس
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام