رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس:
۵۸ درصد مراتع گنبد در معرض بیابانی شدن است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: از مجموع ۳۴۱ هزار هکتار مرتع گنبدکاووس، حدود ۲۰۰ هزار هکتار معادل ۵۸ درصد در معرض بیابانی شدن است و در صورت تحقق اعتبار لازم باز هم اجرای کامل طرح‌های بیابان‌زدایی این شهرستان به چندین سال زیادی احتیاج خواهد داشت.

به گزارش گلستان فردا، فرشید رحمانی اظهار کرد: اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی از جمله تهیه نهال و بوته‌کاری، اجرای هلال آبگیر و کنتور فارو برای حدود ۲ هزار هکتار از عرصه‌های در معرض بیابانی‌شدن این شهرستان به سالانه ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 

وی اعتبارات بیابان‌زدایی سال گذشته گنبدکاووس را ۲۲ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با توجه به مساحت بالای مراتع در معرض خطر شهرستان این اعتبارات باید بیشتر شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس همجواری با صحرای قره قوم ترکمنستان، بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلی‌متر و خشکسالی‌های متوالی را از عمده دلایل شکل‌گیری این شرایط برای مراتع گنبدکاووس به‌ویژه در مناطق شمالی دانست و بیان کرد: در صورت تداوم خشکسالی و کاهش بارندگی در فصل گرم امسال این سطح افزایش می‌یابد.

رحمانی افزود: در صورت تخصیص اعتبار مناسب برنامه‌های بیابان‌زدایی به صورت ویژه اجرا می‌شود که از جمله آن تولید حداقل ۵۰۰ هزار اصله نهال مرتعی برای بوته کاری، اجرای طرح هلال آبگیر (ایجاد گودال‌هایی شبیه هلال به طول سه متر و عرض ۱.۵ متر برای نگهداشت آب از بالادست) در ۴۰۰ هکتار و اجرای ۵۰۰ هکتار کنتور فارو (ایجاد شیارهایی در جهت خلاف شیب و روی خطوط تراز اراضی شیب‌دار و بذرکاری در آن برای مصرف خوراک دام) است.

وی با اشاره به نقش مهم بوته‌کاری‌ در مقابله با ریزگردها در شمال این شهرستان بیان کرد: در بیشتر نقاط کشور ریزگردها یک چالش اساسی محسوب می‌شود که سلامتی مردم را به مخاطره انداخته و گسترش این شرایط برای استان‌های شمالی کشور نیز دور از انتظار نیست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: منابع طبیعی شهرستان با شناسایی کانون‌های گرد و غبار، بوته‌کاری این عرصه‌ها را در دستور کار قرار داده و با تولید سالیانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون اصله نهال از بوته‌های مرتعی در ایستگاه تولید نهال چپرقویمه و کاشت آنها در مناطق بیابانی، به دنبال مقابله با ریزگردهاست.

رحمانی تاکید کرد: در صورت اجرانشدن به موقع برنامه‌های بیابان زدایی، شاهد افزایش پدیده گرد و غبار خواهیم بود که این موضوع ضمن به خطر انداختن سلامت شهروندان، جنگل‌های هیرکانی را هم با چالش جدی روبرو می‌کند.

وی افزود: از آنجا که خاک شمال این شهرستان لسی است و از دانه‌های ریز بادرفتی تشکیل شده است با وزش باد از سمت بیابان‌های قره قوم ترکمنستان این ریزگردها بر روی درختان جنگل‌های هیرکانی خواهد نشست و پدیده فتوسنتر و تنفس این گیاهان را دچار اختلال کرده و آنها را به تدریج به کام نابودی می‌کشاند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس مشارکت دامداران را در بوته‌کاری‌ها مثبت دانست و اظهارداشت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هکتار از بوته کارهای با مشارکت تعاونی‌های مرتعداری و دامداران در منطقه صورت گرفت که نیاز به حضور بیشتر این افراد هم برای مقابله با بیابان و هم اصلاح و احیای مراتع به منظور کاهش هزینه‌های دامداری است.

  7 خرداد 1401
بخش : گنبد کاووس / اقتصادی
کد خبر: 66988
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام