کمتر از ۱۰ درصد هنرمندان صنایع دستی گنبدکاووس بیمه هستند

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس با اشاره به فعالیت هفت هزار هنرمند دارای مجوز در رشته‌های مختلف از جمله صنایع دستی در این شهرستان خبر داد و گفت: فقط ۶۵۴ نفر از این هنرمندان (کمتر از ۱۰ درصد) دارای بیمه تامین اجتماعی هستند.

به گزارش گلستان فردا، مریم آق آتابای اظهار کرد: از سال ۹۳ تاکنون که حمایت‌ یارانه‌ای دولت در کمک به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی فعالان حوزه صنایع دستی قطع شد، مجوز جدیدی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هنرمندان صادر نشده است.

وی افزود: فعالان حوزه صنایع دستی بیشتر از اقشار آسیب پذیر جامعه اند و می طلبد دولت سیزدهم در این خصوص اقداماتی را برای زیرپوشش تامین اجتماعی قرار گرفتن قشر هنرمندان صنایع دستی انجام دهد.

آق آتابای از پرداخت دور جدید وام بانکی تا سقف یک میلیارد ریال به هر یک از هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی گلستان و گنبدکاووس خبر داد و گفت: علاقمندان به دریافت این تسهیلات می‌توانند نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس اضافه کرد: هنرمندان و صنعتگران زیر پوشش این اداره که دارای پروانه تولید ( انفرادی یا کارگاهی) معتبر هستند، می‌توانند با استفاده از نام کاربری و گذرواژه خود به سامانه الکترونیکی my.mcth.ir (سامانه‌ای که پیش از این برای تمدید یا صدور پروانه اقدام کردند) مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌های طرح توجیهی را براساس میزان تولید و تهیه مواد اولیه از قسمت tashilat و ثبت‌نام اقدام نمایند.

وی بیان داشت: تسهیلات پیش‌بینی شده برای پرداخت به هنرمندان یا صنعتگران حوزه صنایع دستی از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ است که توسط صندوق کارآفرینی امید به متقاضیان داده خواهد شد.

آق آتابای، کارمزد تسهیلات پیش‌بینی شده در مناطق برخوردار گنبدکاووس ۱۴ درصد و برای مناطق کمتربرخوردار این شهرستان مرزی ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: دوران مشارکت و تنفس تسهیلات دریافتی حداکثر ۲۴ ماه و بازپرداخت اقساط آن نیز حداکثر ۶۰ ماه پیش بینی شده است.

وی سهم تسهیلاتی گنبدکاووس در این بخش را نامشخص دانست و افزود: علاقمندان به دریافت وام تا پایان شهریور امسال برای ثبت نام و برخورداری از تسهیلات فرصت دارند.

به گفته این مقام مسوول، از مجموع هفت هزار هنرمند دارای مجوز فعالیت در گنبدکاووس، سه هزار و ۹۲۵ نفر آنها در حوزه صنایع دستی (۴۲ رشته) مشغول فعالیت هستند.

  11 مرداد 1401
بخش : گنبد کاووس / فرهنگی
کد خبر: 67409
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام