رییس سازمان عشایری:
تعرض به ایل‌راه‌ها با توجه به قوانین مصوب موجود ممنوع است

رییس سازمان عشایری کشور گفت:  تعرض به ایل‌راه‌ها با توجه به قوانین مصوب موجود ممنوع است و نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی باید با متخلفان برخورد کند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، عباس پاپی روز یکشنبه در همایش شبانان و گله داران و تجلیل از جامعه عشایری گلستان در گنبدکاووس اظهار کرد: حتی اگه یک دستگاه دولتی مانند راه و شهرسازی اقدام به تصرف بخشی یا تمام ایل‌راه عشایری کند باید با احداث ابنیه بر روی ایل‌ره و یا تامین زمین مناسب برای ایل‌راه جایگزین اقدام کند.

وی به گرانی نهاده های دامی مورد نیاز عشایر اشاره کرد و افزود: دولت مجری قوانین مصوب است و در این خصوص پس از حذف ارز ترجیحی و آزادسازی نرخ ارز، قیمت نهاده ها آزاد شد.

پاپی‌زاده‌ اضافه‌ کرد: توزیع نهاده های دامی مثل جو براساس سامانه بازارگاه و با قیمت مصوب توزیع شود که اگر گران‌تر از نرخ مصوب فروخته شود تخلف است و باید با آن برخورد شود.

وی ادامه داد: با حذف نرخ ارز ترجیحی قیمت گوشت طیور حدود ۶۰ هزار تومان مصوب شد که خوب بود اما در بحث گوشت قرمز با توجه به گرانی آن از یک طرف و کاهش قدرت خرید مردم مشکلاتی را برای تولید کننده ما یعنی جامعه عشایری ایجاد کرد.

وی گفت: با توجه به افزایش نهاده‌های دامی عشایر گوشت را با قیمت بالا تولید اما ارزان می‌فروخت که این موضوع سبب وارد شدن ضرر به عشایر شد.

رییس سازمان عشایری ادامه داد: دولت برای تامین نقدینگی عشایر جهت خرید نهاده ها در سه مرحله ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای تزریق به صندوق عشایری مصوب کرد که به تدریج درحال تزریق است و تاکنون ۵۰ هزار میلیارد ریال آن واریز شده است.

پاپی زاده افزود: عشایر میتوانند از منابع ارزان قیمت صندوق خود از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت برای زنجیره تولید گوشت قرمز بدون وثیقه وام بگیرند.

وی افزود: عشایر و فرزندان تحصیل کرده آنها می‌توانند با تشکیل خوشه های ۱۰ تا ۲۰ نفره نسبت به تشکیل پرونده و دریافت وام اقدام کنند.

پاپی زاده ادامه داد: براساس قانون سهمیه آرد هر نفر از عشایر ۱۲ کیلو و ۲۰۰ گرم در ماه است که باید توسط شورای آرد و نان هر شهرستان و استان در اختیار عشایر قرار گیرد ضمن اینکه در بحث سوخت هم شرکت نفت باید مطابق سهمیه ابلاغی آنرا تامین و در اختیار عاملین توزیع قرار دهد.

رییس سازمان امور عشایر کشور همچنین از اجرای طرح مرتعداری جایگزین پروانه چرای دام عشایر خبر داد و گفت: با اجرای این طرح عشایر احساس مالکیت ۳۰ ساله بر مراتع تعیین شده خواهند شد و اجازه ساخت یک واحد مسکونی عشایری خواهند داشت.

رییس سازمان عشایری کشور از اهتمام ویژه دولت به رفع مسائل و مشکلات جامعه عشایری بالاخص نقدینگی آنها خبر داد و گفت: دولت از سه منبع مختلف در مجموع ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای کمک به صندوق عشایری مصوب کرد.

وی افزود: فعلا ۵۰ هزار میلیارد ریال از منابع مصوب به صندوق عشایری اضافه شد و بقیه منابع هم که ۹۵ درصد کارهای اداری آن طی شده، در شرف انجام است.

پاپی زاده با قدردانی از تلاش های جامعه عشایری افزود: کمک به تامین امنیت غذایی و تامین ۲۵ درصد گوشت قرمز و نیز کمک به امنیت کشور ۲ نقش اساسی و ماندگار این قشر است که باید قدردان آنها باشیم ضمن اینکه دولت هم توجه ویژه به این قشر دارد.

  25 دی 1401
بخش : گنبد کاووس / اقتصادی
کد خبر: 68515
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام