فرماندار گرگان:
قلعه خندان گرگان را به قطب توریسم تبدیل می‌کند

فرماندار گرگان گفت: کاوش در تپه تاریخی قلعه خندان آغاز شده و اعتقاد داریم این اثر تاریخی می‌تواند گرگان را به قطب توریسم تبدیل کند.

کاوش تپه تاریخی گرگان آغاز شده و فرماندار گرگان امید دارد این اثر تاریخی بتواند گرگان را به قطب توریسم تبدیل کند.

اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۲ بود که به مناسبت هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه، تفاهم‌نامه سه جانبه‌ مشارکت در راه‌اندازی نخستین سایت موزه تخصصی زمین‌شناسی کشور در گرگان بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، شهرداری گرگان و دانشگاه گلستان به امضاء رسید.

طبق این تفاهم‌نامه قرار بود نخستین سایت موزه تخصصی کشور در تپه تاریخی قلعه خندان گرگان در فاصله زمانی ۲۱ ماهه احداث و راه‌اندازی شود تا این اثر تاریخی از مهجوریت خارج شود اما با گذشت بیش از ۶ سال از امضاء تفاهم‌نامه، این پروژه هم مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های استان وارد مرحله اجرا نشده و در گذر زمان فراموش شد.

بعد از فراموشی پروژه موزه زمین شناسی با انتخاب صفوی به عنوان فرماندار گرگان از محل اعتبارات شهرستان گرگان ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار برای کاوش در این تپه تاریخی مصوب شد و طبق قرار اولیه بنا بود کار کاوش در تپه قلعه خندان  از ۹ دی ماه تا ۱۰ بهمن انجام شود.

اما به دلیل پاره ای از مسائل کارهای اولیه نقشه بندی و ... انجام و در نهایت مجوز آغاز کاوش در تپه قلعه خندان از ۲۷ بهمن تا ۲۶ اسفند از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور صادر و عملیات کاوش از روز گذشته (چهارشنبه) آغاز شد.

در فاصله کوتاه از آغاز کاوش، کشف ساختار آجری و تکه سفالی که گفته می شود قدمت آن بیش از ۵۰۰ سال است، نگاه ها را به سمت این تپه تاریخی معطوف کرد.

از فرماندار گرگان موضوع چرایی تصویب اعتبار برای  انجام کاوش در تپه تاریخی قلعه خندان را جویا شدیم و سیدابوالقاسم صفوی به خبرنگار مهر اظهار کرد: در اواخر دهه ۸۰ شهرداری و شورای شهر عملیاتی را برای حفاظت و صیانت بیشتر از این اثر تاریخی انجام داد اما هیچ وقت این تپه کاوش نشده بود.

سال های متمادی اثر تاریخی بی حساب و کتاب بود

وی افزود: سال های متمادی ( حدودا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی) این اثر تاریخی بی حساب و کتاب مانده بود؛ اما اسم این اثر قلعه است و به احتمال زیاد در گذشته اتفاقات مهمی در آن رخ داده که به واسطه حمله به شهر و محیط اطراف آن برای صیانت و حفاظت قلعه بنا شده است.

 

 

فرماندار گرگان ادامه داد: به واسطه ریشه های تاریخی و آن چه از لابلای صحبت های پیرمردها از گذشته های دور شنیده می شد، تصمیم گرفتیم برای یک بار کاوش قلعه را انجام دهیم تا بدانیم در زیر قلعه خندان چه خبر است؟

وی از وجود قلعه خندان به عنوان گنج بزرگ نام برد و اضافه کرد: تقریبا اواخر تصویب بودجه بود که به فرمانداری آمدم و تصمیم گرفتیم با تصویب ۱۰۰ میلیون اعتبار برای انجام کاوش برای یکبار ببینیم وجود گنج در قلعه صحت دارد یا خیر.

صفوی با اشاره به اینکه نقل شده است یک بار یا چهار بار شتر گنج در قلعه خندان وجود دارد، تصریح کرد: اگر این خبر درست باشد که تا حدی هم درست است و این که بعضی از افراد نقل می کنند راه این قلعه به دیوار دفاعی گرگان ختم می شود و تا حدود ۴۰۰ متر از این راه را با فانوس طی کرده ایم؛ صحت داشته باشد همه این ها گنج بزرگی برای گرگان است.

آسیب های اجتماعی منطقه کاهش می یابد

وی بیان کرد: از انجام کاوش در قلعه خندان چند هدف اصلی را دنبال می کنیم؛ اگر این موضوعات در مورد این اثر تاریخی صحت داشته باشد می تواند گرگان را به قطب توریسم تبدیل کند و گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به گرگان بکشاند.

به گفته صفوی فرمانداری گرگان با اجرای برنامه ها و سیاست های خود به دنبال زنده کردن و احیاء این مسیر تاریخی است چراکه معتقدیم حضور گردشگران می تواند به لحاظ اقتصادی منطقه را شکوفا کرده و آسیب های اجتماعی این منطقه را کاهش دهد.

 

 

وی با اشاره به این که از اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی کاوش قلعه خندان تاکنون ۲۸ درصد آن تخصیص یافته است، گفت: امروز (پنج شنبه) به اتفاق مدیرکل میراث فرهنگی از مراحل کاوش تپه قلعه خندان بازدید داشتیم و در این بازدید پیشنهاد دادیم در ایام عید و تعطیلات نوروز مردم و شهروندان بتوانند از نزدیک مراحل کاوش که عملیات خاص باستان شناسی است را بازدید کنند که این پیشنهاد مورد استقبال مدیرکل میراث قرار گرفت.

فرماندار گرگان افزود: امروز همچنین از تورنگ تپه بازدید داشتیم و تلاش داریم مناطق تاریخی گرگان را زنده کنیم چراکه گرگان سومین شهر تاریخی ایران است و معتقدیم باید مکان های تاریخی آن را احیاء کنیم و توریسم را به گرگان بیاوریم.

وی ادامه داد: یکی از جذابیت هایی که در بسته گردشگری گرگان در برنامه ها و سیاست های اقتصادی گرگان پیش بینی کرده ایم احیاء بافت تاریخی گرگان است.

 ابلاغ سیاست های جدید در خصوص احیاء خانه های تاریخی

صفوی با این توضیح که تاکنون از سیاست ها و برنامه ریزی ای انجام شده نتایج خوبی را به دست آورده ایم، اضافه کرد: هم اکنون در کوی دوشنبه ای و سرچشمه خانه های تاریخی زیادی در دست اقدام است که این موضوع بازخورد رویکردها و سیاست های ابلاغ شده به دستگاه های اجرایی برای احیاء خانه های تاریخی گرگان است.

وی تصریح کرد: به دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده ایم به جای خرید خانه های تاریخی آن ها را احیاء کنیم و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم چراکه معتقدیم با این رویکرد می توانیم تمام خانه های تاریخی بافت ارزشمند گرگان را احیاء کنیم و با سرعت جلوی از بین رفتن این سندهای تاریخی که متعلق به مردم گرگان (خانه های تاریخی) است، را بگیریم.

 

زهرا بهرامی خبرگزاری مهر استان گلستان

  19 اسفند 1397
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 61305
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام