موسیقی کهن کتولی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد

موسیقی کتولی استان گلستان به عنوان یکی از کهن ترین و مهمترین موسیقی های نواحی ایران در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان فردا، سارا اخوت، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ثبت ملی ۷ اثر از استان گلستان در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس کشور خبر داد و گفت :این آثار در جلسه اخیر شورای ملی ثبت میراث‌فرهنگی ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ثبت رسید و موسیقی مقامی کتول از مهمترین آثاری بود که ثبت ملی شد.
وی افزود : موسیقی کتولی یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین موسیقی‌های نواحی ایرانی است که از سال‌های دور در این منطقه نواخته می‌شده و هم‌اکنون نیز ازجمله مقام‌های موسیقایی مهم کشور به شمار می رود.

اخوت ادامه داد: قیطان بافی قوم قزلباش، مهارت تهیه و کارکرد لباس عروس قزاق، فن و مهارت ساخت تنور‌های سنتی، مهارت پخت غذای سنتی چکدرمه قوم ترکمن، مهارت پخت غذای سنتی کامجدان شاهکوه و مراسم آیینی سنتی وادوش از دیگر آثار ثبت‌شده استان گلستان در این دوره هستند.
معاون میراث فرهنگی استان گلستان گفت: با ثبت این هفت اثر، مجموع میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده استان گلستان در فهرست آثار ملی به ۹۳ اثر رسید.
اساس ساختار موسیقی مقامی کتولی بر پایه‌ی سه مقام آوازی به نام‌های ” هرایی ” ، ” راستِ مقام ” و “کلّه‌کش” استوار است.
 خنیاگران کتولی از دیرباز این سه مقام را بر اساس سلیقه و ذوق فردی و با اتکا به سنت بداهه با توجه به چگونگی بلندی و یا کوتاهی جملات آن به هنگام اجرا می نواخته اند.
اين مقام هاي سه گانه سرچشمه ي مقامات ديگري شدند كه به نام پديد آورندگانشان موسوم بودند.
حسن معززي ، مهدي بيك حسيني ، حسين علي خسروي كتولي ، علي اصغر اصلاني ، اسماعيل معززي ، علي حسين قنبري ، عيسي فيوج ، قربانعلي اصلاني ، علي اكبر اصلاني ، سيد مجتبي حسيني ، سيد علي حسيني و نصري اشرفي از جمله استادان و پیشکسوتان این هنر ماندگار هستند.

  19 مهر 1400
بخش : گرگان / فرهنگی
کد خبر: 65171
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام