مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان:
تامین ۹۵ درصد تامین آب آشامیدنی استان از سفره زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان هم گفت : ۹۵ درصد آب آشامیدنی این استان از محل سفره های زیرزمینی تامین می شود که در حال تبدیل شدن به منبعی غیرقابل اتکاست.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، سیدمحمد حسینی اظهار کرد: ۹۵ درصد آب آشامیدنی این استان از محل سفره های زیرزمینی تامین می شود که در حال تبدیل شدن به منبعی غیرقابل اتکاست و اراضی گلستان در صورت ادامه استفاده از منابع زیرزمینی با پدیده فرونشست و کاهش کیفیت آب آشامیدنی در استان مواجهه می شود.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد سامانه جامع آب آشامیدنی و سرمایه گذاری برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف در استان بر استفاده از منابع قابل اتکای دیگر مانند آب سطحی و آب دریای خزر برای تامین آب آشامیدنی و حتی کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

وی درخصوص برنامه های این شرکت برای کاهش دغدغه ها در تامین آب پایدار استان، گفت: از مجموع ۱۸۰ میلیون متر مکعب مصرب آب آشامیدنی استان در افق ۱۴۲۵ با برنامه انجام شده، ۷۰ میلیون متر مکعب آن از محل سدها و آب های سطحی، ۴۰ میلیون متر مکعب آب از دریا و ۷۰ میلیون متر مکعب از منابع زیر زمینی تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: که اعتبار تخصیصی برای اجرای طرح های آبرسانی این استان در سال جاری به هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته در حالی که سال قبل رقم تخصیصی سال قبل ۲۰۰ میلیارد ریال بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت : با توجه به اتکای اقتصاد استان به کشاورزی، سرمایه گذاری در معرفی محصولات کم آب طلب برای زراعت در منطقه ضروری است.

حسینی افزود: یکی از دغدغه های اصلی شرکت، استفاده نامناسب از آب در دسترس برای زراعت کشاورزی است که لزوم شتاب دادن به افزایش آگاهی بهره برداران در حوزه های مختلف را با توجه به گسترش خشکی و خشکسالی در استان دوچندان می کند.

وی یادآور شد: به عنوان مثال زراعت شالی به روش غرقابی در هکتار برای تولید شلتوک به ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب متناسب با منطقه زیرکشت نیاز دارد در حالی که با روش خشکه کاری شالی مصرف آب به پنج هزار متر مکعب کاهش یافته و همان درآمد یا بیشتر نصیب بهره بردار می شود.

وی سرعت دادن به مشارکت دستگاه های مرتبط برای سرمایه گذاری در حوزه مدیریت منابع آب کشاورزی گلستان را در راستای پایداری رونق تولید و کاهش دغدغه بهره برداران خواستار شد.

  30 مهر 1400
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 65342
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام