مدیرکل امور عشایری گلستان:
عشایر به مراتع گلستان کوچ کردند

index

مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: کوچ قشلاقی عشایر به مراتع گلستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان فردا، رضا علیپوری، مدیرکل امور عشایری گلستان گفت: با سردشدن هوا عشایر استانهای خراسان شمالی و رضوی و سمنان کوچ قشلاقی خود را به مراتع شهرستانهای مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله گلستان آغاز کردند.

وی افزود: عشایر با ۴۵۰هزار راس دام کوچ خود را آغاز کردند و طبق روال هر سال تا پایان فروردین سال آینده در گلستان حضور دارند.

وی با اشاره به شیوع کرونا گفت: طبق توافق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان و خراسان شمالی و خراسان رضوی مقرر شد، عشایر قبل از ورود به گلستان تا حد امکان هر ۲دُز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند.

علیپوری گفت: تیم‌های مرکز بهداشت گنبدکاووس، مراوه‌تپه و کلاله به همراه کارشناسان دامپزشکی با استقرار در مبادی ورودی عشایر کوچنده به گلستان بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا نظارت کامل دارند و نیرو‌های مرزبانی و انتظامی هم امنیت عشایر را هنگام کوچ تامین می‌کنند.

او افزود: در آستانه شروع کوچ عشایر بومی و غیربومی به مناطق قشلاقی استان، راه‌های عبور عشایر در مراتع مراوه‌تپه که در جریان سیلاب‌ها تخریب شده بود با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان تسطیح و مرمت شد.

به گفته مدیرکل امور عشایری گلستان، در کوچ قشلاق ۶۹درصد از جمعیت عشایر کوچنده و بومی گلستان در مراتع شهرستان مراوه‌تپه، ۲۵درصد در گنبدکاووس و ۶درصد در کلاله زندگی می‌کنند.

عشایر گلستان شامل یک گروه عشایر کوچنده کرد خراسان‌های شمالی و رضوی و سمنان و یک گروه عشایر بومی ترکمن استان است.

چهارهزار و ۱۲۲خانوار عشایری شامل هزار و ۸۸۸خانوار بومی ترکمن و ۲هزار و ۲۳۴خانوار کوچنده با جمعیتی افزون بر ۲۳هزار نفر در مراتع گلستان زندگی می‌کنند.

عشایر در مجموع ۷۶۷هزار راس دام برای پرورش دارند و سال گذشته بیش از ۶هزار تُن گوشت و ۳۲هزار مترمربع قالی و گلیم تولید و روانه بازار مصرف کرده اند.

 

 

  17 آبان 1400
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 65618
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام