بررسی رقابت های کشتی آزاد قهرمانی کشور در گرگان؛
ناکامی گلستانی ها در کشتی قهرمانی/ شروع جذاب پایان تلخ

ساعات پایانی مسابقات کشتی قهرمانی کشور با درگیری در سالن بدون تماشاگر امام خمینی (ره) گرگان میان کشتی‌گیران و تعدادی از طرفداران آن‌ها به حاشیه رفت و قهرمانی مقتدرانه مازندران، اجرای کم فنون اصیل، معرفی ستاره‌های جدید و دست کوتاه کشتی‌گیران گلستان از عنوان قهرمانی نادیده گرفته شد.

به گزارش گلستان فردا،ردر این مسابقات که ساعات پایانی آن با درگیری کشتی گیران و هواداران آن ها خستگی را بر تن عوامل برگزاری باقی گذاشت، برخی چهره های جدید و جوان استان های کشور فراتر از انتظار ظاهر شدند و کارشناسان را برای معرفی نفرات برتر به اشتباه انداختند.

البته غیبت نفرات اول و مدال آور المپیک توکیو و مسابقات جهانی نروژ در نمایش مقتدرانه این کشتی گیران گمنام بی تاثیر نبود اما کادر فنی تیم ملی حاضر در گرگان معتقد بود که میدان دادن به این ستاره‌های جوان می تواند نسل آینده کشتی کشور را همچنان پویا نگه داشته و آنان را به مدعی کسب عنوان های برتر رویدادهای مهم جهانی و المپیک تبدیل کند.

بررسی وزن به وزن مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در گرگان نشان می دهد برخی چهره های جوان با وجود حضور مدعیان نامدار و پرمدال در اوزان خود با هدف اعزام به رقابت های آسیایی اولان‌باتور مغولستان نمایش خیره کننده‌ای داشته و با کنار زدن آنان به عنوان قهرمانی رسیدند.

مدعیان ناکام

شاید شاخص ترین چهره ناکام این مسابقات که در اتفاقی کم تکرار از رسیدن به مدال بازماند رضا اطری کشتی گیر المپیکی وزن ۵۷ کیلوگرم ایران بود که با وجود صعود به مسابقه فینال به دلیل نرسیدن به وزن قانونی، از حضور در این مسابقه بازداشته شد و در یک قدمی رسیدن به دوبنده تیم ملی در مسابقات آسیایی مغولستان، حذف شد.

اطری در مورد سر وزن نرسیدنش در مسابقات قهرمانی کشور گفت: مسابقات خوبی را در مرحله مقدماتی گرفتم و با شکست تمامی رقبا به دیدار فینال راه یافتم، اما وزن کم کردن بسیار برایم سخت بود و نتوانستم برای وزن کشی خود را سر وزن برسانم و احساس کردم که اگر بخواهم به هر نحوی وزن خود را پایین بیاورم سلامتی خود را در خطر می اندازم.

دارنده مدال طلای آسیا تصریح کرد: از لحاظ فنی و تکنیکی در شرایط خوبی هستم اما تنها نقطه ضعف من وزن کم کردن های زیاد و تحلیل رفتن بدنی در مبارزات به دلیل همین موضوع بود که دیگر تصمیم گرفتم شانس خود را در وزن ۶۱ کیلوگرم امتحان کنم.

امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره وزن ۶۵ کیلوگرم پیکارهای جهانی نروژ دیگر ناکام بزرگ این مسابقات بود که به عنوانی بهتر از سوم مشترک دست پیدا نکرد. البته یزدانی در مسابقات گرگان به یک وزن بالاتر رفت و برای اولین بار در ۷۰ کیلوگرم کشتی گرفت.

علیرضا کریمی دیگر کشتی گیر نامدار اما ناکام مسابقات قهرمانی کشور در گرگان بود که با وجود کوله باری از افتخارات رنگارنگ مانند یک نقره و دو برنز مسابقات کشتی جهان، قهرمانی سه دوره کشتی قهرمانی آسیا، یک طلای بازیهای آسیایی و حضور در مرحله یک چهارم نهایی المپیک برزیل در رقابت های قهرمانی کشور در گرگان در رده هشتم ایستاد.

دیگر کشتی مدعی و ناکام رقابت های قهرمانی کشور در گرگان عزت الله اکبری بود . مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان در بوداپست، نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴  و طلای بازی‌های داخل سالن در ترکمنستان از دستاوردهای این آزادکار بود . اکبری که سال ۸۹ در رقابت های کشتی جام تختی از دنیای کشتی خداحافظی کرده بود در بازگشت مجدد به تشک اقبال خوبی نداشت و در گرگان به مقام سوم مشترک رسید.

سه سومی مشترک، حاصل تلاش ۲۰ آزادکار گلستان

کسب سه عنوان سوم مشترک برای تیم میزبان که ۲ برابر تیم های دیگر کشتی گیر داشت یقینا برای استان دارای سابقه و افتخار گلستان که تاریخی مملو از مدال های رنگارنگ رویدادهای مهم جهانی و آسیایی دارد قابل قبول نیست .

گلستانی هایی که در رقابت های قهرمانی کشور در خانه بر روی تشک رفتند نشانی از یک مدعی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی را نداشتند تا ثابت شود که کشتی این استان برای بازگشت به روزهای پرافتخار گذشته راهی طولانی و دراز را پیش رو دارد.

بن مایه هایی که برخی کشتی گیران گلستان در این رقابت ها به نمایش گذاشتند ، ثابت می کند که روح کشتی در استان همچنان جاری است و به شرط برنامه ریزی مناسب برای شناسایی استعدادها در کنار ایجاد زیرساخت های لازم و مناسب می توان به آینده این ورزش امیدوارتر بود.

نوکنده به عنوان معدنی ناب و سرشار از کشتی که ستاره های فراوانی از جمله رمضان خدر به دنیای کشتی معرفی کرده است به انرژی مضاعف برای احیا و بازگشت به روزهای اوج احتیاج دارد و به یقین با خیزش کشتی این شهر، دیگر شهرهای دارای استعداد کشتی گلستان به خروش خواهند آمد و حرکت رشد کشتی آن ها شتابان تر خواهد شد.

همبستگی دانش روز با مربیان کارآزموده و دلداده به کشتی ، این ورزش را در گلستان به مسیرهای منتهی به افتخارات بیشتر رهنمون خواهد کرد.

ادامه سلطنت مازندران

مازندران با چهار عنوان اولی، ۲ دومی و سه سومی و کسب ۱۶۵ امتیاز مقتدرانه عنوان قهرمانی مسابقات را به دست آورد تا سلطنت این استان در کشتی همچنان بدون چون و چرا ادامه پیدا کند. فاصله ۶۲ امتیازی تهران به عنوان تیم دوم و ۸۱ امتیازی با کرمانشاه تیم سوم گویای فاصله کشتی مازندران با دیگر مناطق کشور است.

گلستان هم با سه عنوان سومی مشترک و کسب ۵۸ امتیاز در رده ششم قرار گرفت.

با وجود قهرمانی مقتدرانه مازندران، درج نام برخی کشتی گیران در فهرست نفرات برتر استان هایی که تاکنون نامی از آن ها در میان مدعیان کشتی کشور دیده نمی شد، بیانگر تلاش برنامه ریزی شده و در حال بهره برداری مناطق گوناگون کشور برای رسیدن به رده های بالای این ورزش پرطرفدار است.

سیستان و بلوچستان، قشم، کیش، سمنان و مرکزی از جمله مناطقی بودند که اگر چه نام آن ها در میان کشتی گیران رده های پنجم تا دهم به چشم آمد اما حضور در همین سطح با وجود شرکت استان های همیشه مدعی مانند مازندران، تهران، همدان، کرمانشاه، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی، خبر خوب و امیدوارکننده رونق بیش از پیش کشتی در استان های کشور و اهمیت برنامه ریزی هدفمند برای گسترش آن است.

بررسی دلایل پیشرفت همیشگی کشتی مازندران نشان می دهد که علاوه بر علاقه ذاتی ساکنان این استان به کشتی، راه‌اندازی خانه های کشتی در مناطق شهری و روستایی، برگزاری مستمر و همیشگی مسابقات، اهمیت به مدال آوران پس از هر افتخارآفرینی و توجه رسانه ها، استعدادها را روانه این رشته می کند.

تاریخ مشترک گلستان با مازندران و پیوند فرهنگی عمیق می تواند بستر مناسبی برای گلستان باشد تا کشتی را بار دیگر در استان به روزهای درخشان سال های نه چندان دور نزدیک کند.

شروع جذاب، پایان تلخ

هرچه که روزهای اول رقابت های کشتی قهرمانی کشور در گرگان به دلیل برگزاری مسابقات جذاب و رقم خوردن نتایج جالب، تماشایی بود، ساعات انتهایی آن به دلیل بروز چند تنش و درگیری، کام هواداران این رشته و ورزش دوستان گلستان را تلخ کرد.

در شرایطی که زمان زیادی تا پایان این رقابت ها باقی نمانده بود ۲ درگیری در حاشیه مسابقات فینال اوزان ۹۲ و ۱۲۵ کیلوگرم سالن امام خمینی گرگان را به محلی برای برخورد فیزیکی و رودررویی معدود تماشاگران حاضر در سالن تبدیل کرد.

در اولین درگیری احمد بذری کشتی گیر مازندرانی از امیرحسین فیروزپور کشتی گیر هم استانی خود پیش افتاد اما با اعتراض مربیان حریف برای بازبینی ، بذری بازنده شد که این قضاوت به مذاق اصغر بذری مربی احمد بذری خوش نیامد و با فریاد خطاب به میز داوران و کمیته فنی گفت: " از ابتدا هدفتان این بود که فیروزپور پیروز شود."

پس از فریادهای اصغر بذری تعدادی از نزدیکان وی و احمد بذری که در سالن حضور داشتند وارد زمین شده و قصد حمله به داوران را داشتند که با دخالت نیروی انتظامی کاری پیش نبرده و به بیرون سالن مسابقه هدایت شدند.

درگیری دوم روز آخر مسابقات کشتی قهرمانی کشور در فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم رخ داد .

در این درگیری یدالله محبی از کرمانشاه هفت بر یک از علی هاشمی از مازندران پیش بود اما در پایان حریف را ضربه فنی کرد و به عنوان قهرمانی برسد.

پس از پایان این مبارزه یدالله محبی به همراه دیگر برادر کشتی گیر خود ارشک محبی در حال خروج از سالن و آماده شدن برای حضور در مراسم اهدای جوایز بودند که تعدادی از طرفداران هاشمی با ورود به سالن به آن ها حمله ور شدند که ماموران نیروی انتظامی با دخالت و استفاده از اسپری فلفل از وقوع برخورد میان آن ها جلوگیری کردند.

این درگیری ها با صحبت‌های طرفین و شنیدن آن توسط رییس کل دادگستری که در سالن مسابقه حضور داشت و عذرخواهی طرفین به پایان رسید.

نکته جالب توجه در بروز این درگیری ها آن است که به جز صبح روز اول که پس از موافقت ستاد استانی مقابله با کرونا حدود ۳۰۰ تماشاگر اجازه حضور در سالن را پیدا کردند در دیگر وقت ها مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار شد که ثابت می کند یا عوامل این درگیری ها همراهان کشتی گیران و کشتی گیران بودند و یا برخی تماشاگران با ترفندهای گوناگون خود را به سالن محل برگزاری مسابقه رساندند که در هر دو صورت برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در آینده باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد.

ضعف های فنی

کادر فنی و مربیان تیم ملی حاضر در سالن مسابقات گرگان، از کیفیت فنی کشتی ها اعلام رضایت کردند و گفتند که به آینده این قهرمانان امیدوارند اما بررسی دقیق تر این مسابقات نشان می دهد که کشتی‌گیران با ضعف شدید فنی در اجرای فنون و اجرای نادرست اصول دفاعی مواجه بودند که اگر بر روی این نقاط ضعف کار جدی و بیشتری صورت نگیرد، روزهای سختی در انتظار این رشته خواهد بود.

شکست حسن یزدانی در ۲۰ ثانیه آخر دیدار فینال المپیک توکیو مقابل دیوید تیلور آمریکایی، مثال مناسبی برای این ضعف آشکار و همه‌گیر در کشتی ایران است که پراکنشی به وسعت ایران دارد و هنوز برای حل آن چاره اندیشی نشده است.

ضعف پاها برای اجرای دقیق اصول دفاعی، ناتوانی در دفاع برای زمان زیاد، استفاده نکردن از فنون بکر و گمشده کشتی و اکتفا کردن به روش های آسان کسب امتیاز مانند هل دادن به خارج از تشک و خاک‌کردن، گمشده سال های اخیر کشتی ایران است که در مسابقات قهرمانی کشور در گرگان به جز برخی کشتی گیران در اکثر مسابقات مشهود بود.

 

در گذشته کشتی‌گیران ایران گنجینه ای از فنون زیبا را روی تشک های کشتی به نمایش می گذاشتند اما در مسابقات گرگان کدام فن زیبا مشاهده شد و چند کشتی گیر فنون قدیمی و اصیل را اجرا کردند؟

کشتی گیران در مسابقات قهرمانی کشور در گرگان ترجیح دادند حداکثر زیرگیری و بارانداز کنند که از قضا این فنون هم به ندرت اجرا شد و به دلیل فقر فن، در برخی مسابقات حتی یک فن مانند زیرگیری ساده هم مشاهده نگردید.

نداشتن تخصص کافی برای اجرای فنون مختلف کشتی گیران ایرانی را در مصاف با مدعیان جهانی به بن بست می‌رساند و پس از آگاهی حریفان از فن قابل اجرای کشتی گیر ایرانی و یافتن راه های مقابله با آن، کشتی گیر ما خلع سلاح می شود.

نمونه بارز و مشهور تسلط بر فنون کشتی مرحوم رمضان خدر قهرمانی فقید گلستانی بود. زمانی‌که مرحوم خدر بر روی تشک می رفت همگان می دانستند که جشنواره‌ای از فنون اجرا می شود و با اجرای فنون با بدل کاری، هیجان زیادی به علاقمندان کشتی تزریق می کرد .

رسول خادم در زیر بزکش شگرد داشت و قهرمانان بسیاری را با همین فن زمین گیر کرد، مرحوم سیدعباسی در فیتیله، عسگری محمدیان در فن کمر، جهان پهلوان تختی در لنگ عفت‌دار، لنگ مقربی ، سگگ و زیرگیری تخصص و شگرد داشتند اما سال های اخیر کشتی به هل دادن و بیرون انداختن حریف از تشک خلاصه شده و در این شرایط مسوولیت مربیان برای آموزش فنون ناب سنگین تر از همیشه است.

رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی از روز چهارشنبه با حضور ۳۸۷ کشتی‌گیر از ۳۱ استان در قالب ۴۳ تیم در اوزان ۱۰ گانه در گرگان برگزار شد که بعد از انجام ۴۴۷ کشتی در ۹ دور، مازندران به مقام قهرمانی دست یافت.

  25 دی 1400
بخش : گرگان / ورزشی
کد خبر: 66139
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام