مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان:
نانوایی‌های آزادپز پخت نان از فروش آرد درآمد بیشتری دارند

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان گفت: برای نانوایی‌های آزادپز پخت نان از فروش آرد درآمد بیشتری دارد لذا تخلفات کمتری در بحث عرضه خارج از شبکه آرد توسط این خبازی‌ها گزارش می‌شود.

به گزارش گلستان فردا، حمید مقیمی اظهار کرد: کاهش تخلفات حوزه نانوایی‌های استان مانند عرضه خارج از شبکه آرد و کم‌فروشی، نیازمند افزایش سهمیه سرانه آرد و یا تبدیل خبازی‌های فاقد توجیه اقتصادی از نوع یک (دولتی) و به نوع ۲ (نیمه دولتی یا آزادپز) است.

حمید مقیمی با بیان اینکه قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی را برای نانوایی‌های دولتی ۳۵۰ هزار ریال و برای نانوایی‌های آزادپز حدود ۵۰۰ هزار ریال است، افزود: درآمد فروش نانوایی‌های دولتی‌ از هر کیسه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و این درآمد برای نانوایی‌های آزادپز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است.

وی ادامه داد: بعضی از نانوایی‌های دولتی‌ به این بهانه که فروش کیسه آرد قبل از تبدیل به نان با نرخ حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال از پخت آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد اقدام به عرضه خارج از شبکه سهمیه آرد خود و کم‌فروشی می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه خبازان گلستان اضافه کرد: برای نانوایی‌های آزادپز پخت نان از فروش آرد درآمد بیشتری دارد لذا تخلفات کمتری در بحث عرضه خارج از شبکه آرد توسط این خبازی‌ها گزارش می‌شود و در زمان حاضر بهترین راهکار برای مدیریت فعالیت این حوزه تبدیل بخشی از نانوایی‌های نوع یک فاقد توجیه اقتصادی به نوع ۲ است.

مقیمی؛ سهمیه ماهانه آرد مصرفی نانوایی‌های دولتی و آزادپز گلستان از سال ۹۵ تاکنون را به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۵۰ تن و حدود پنج هزار تن اعلام کرد و گفت: راه اندازی هر واحد خبازی جدید باعث کاهش سهمیه سایر نانوایی‌ها در این مدت شده است.

مدیرعامل اتحادیه خبازان ادامه داد: این مساله باعث شده تا در برخی شهرستان‌ها از جمله کلاله و آزادشهر نانوایی‌ها با سهمیه زیر پنج کیسه آرد در روز با جمعیت تحت پوشش حدود ۵۰۰ تا ۸۰۰ نفر فعالیت داشته باشند.

مقیمی اضافه کرد: سهمیه کم آرد و مشتری‌ محدود، از جمله عوامل ارتکاب تخلفاتی مانند فروش نان برای خوراک دام، کم کردن ساعت کار و فروش خارج از شبکه آرد توسط این خبازی‌ها است.

وی اظهارداشت: هزار و ۸۰۰ نانوایی نوع یک و ۵۵۲ نانوایی نوع ۲ در گلستان فعالیت می‌کنندکه در ماه مبارک رمضان حدود نیمی از آنها با سهمیه آرد روزانه کمتر از ۱۲ کیسه به صورت تک شیفت و بقیه با سهمیه بیشتر به صورت ۲ شیفت صبح و بعد از ظهر تا قبل از اذان مغرب به پخت نان مشغول هستند.

  15 فروردین 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 66634
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام