مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان:
آغاز خرید نان با کارتخوان های هوشمند در ۳ نانوایی گرگان

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: مقدمات خرید نان با کارتخوان های هوشمند در گلستان فراهم است و اجرای این طرح در گرگان از عصر چهارشنبه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، افشار در گفتگوی ویژه خبری اظهار کرد: عصر امروز ۳ نانوایی در شهر گرگان به کارتخوان های هوشمند مجهز شدند و در صورت موفق بودن طرح نان هوشمند در این سه واحد این طرح به سرعت در سراسر استان اجرا می شود.
وی افزود: در این طرح دولت به نانوایی ها آرد را به قیمت آزاد می فروشد اما قیمت نان تغییر خاصی نمی کند و در ازای فروش هر نان از طریق دستگاه هوشمند به نانوایی ها یارانه پرداخت می کند.
افشار گفت : ذخیره مطمئنی از گندم در سیلوهای استان وجود دارد و نگران تامین آرد مورد نیاز برای استان نیستیم.
وی همچنین با اشاره به آغاز خرید تضمینی محصولات کشت پاییزه در استان تاکید کرد : با همکاری دیگر مسئولان تلاش می کنیم طلب کشاورزان در حداقل ترین زمان ممکن پرداخت شود.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان اعلام کرد : نود مرکز خرید از ۲۷ اردیبهشت کار خرید تضمینی گندم را آغاز کردند و تا کنون کشاورزان بالغ بر ۵ هزار تن گندم و کلزا کاران هم ۳۴ هزار و ۸۰۰ تن محصول به مراکز خرید تحویل دادند.
افشار با اشاره به اینکه علاوه بر خرید گندم ، کلزا،سویا و آفتابگردان ، خرید محصول کشت قراردادی برنج هم امسال نخستین بار به اداره کل غله و خدمات بازرگانی واگذار شده و محصول ده هزار هکتار از کشت قراردادی برنج را تضمینی از کشاورزان می خریم.
وی افزود: پارسال ۲۷ هزار هکتار کشت قراردادی گندم داشتیم و در برنامه جدید قصد داریم تمام اراضی گندم استان در طرح کشت قراردادی قرار گیرند.
به گفته افشار به محصول گندم مزارعی که در قالب کشت قراردادی برداشت و تحویل سیلوهای ملکی ما شوند کیلویی ۴۰ تومان هزینه حمل داده می شود.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان همچنین به کشاورزان توصیه کرد قبل از مراجعه به مراکز خرید تضمینی اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندی ثبت کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان هم در این گفتگو با بیان اینکه تا کنون حدود ۵ درصد از سطح زیر کشت گندم و ۴۵ درصد از مزارع کلزا برداشت شده است افزود : با بارندگی های خوب و تغذیه مناسب اراضی ، متوسط تولید در برخی محصولات مانند کلزا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در سطح افزایش یافته است.

عباسی گفت : اکنون ۲۸۷۱ دستگاه کمباین در استان داریم که ۱۰۷۱ دستگاه مجهز به هد برداشت کلزا هستند و تا ۱۵ درصد ریزش محصول را کاهش می دهد.

وی افزود : برای کمک به کمباین داران برای مجهز شدن به هد برداشت کلزا آماده پرداخت کمک حتی بلاعوض هستیم.

عباسی از کشاورزان خواست: در طرح کشت قراردادی شرکت کنند و از مزایایی مانند دریافت کود، بذر،سم و بیمه بدون پرداخت پول تا برداشت محصول بهره مند شوند.

وی گفت: امسال سطح زیر کشت گندم ۳۷۵ هزار هکتار و برآورد تولید ۹۲۰ هزار تن ، جو ۷۵ هزار هکتار و پیش بینی تولید بیش از ۱۰۷ هزار تن ، کلزا ۴۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با برآورد تولید ۷۵ تا ۸۰ هزار تن است که امیدواریم محقق شود.

  5 خرداد 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 66968
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام