مدیر مهندسی زراعی شرکت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان:
چغندرقند پاییزه متناسب با شرایط اقلیمی متعارف نیازی به آبیاری ندارد

مدیر مهندسی زراعی شرکت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: چغندرقند پاییزه اگر با شرایط اقلیمی متعارف همراه شود نیازی به آبیاری ندارد .

به گزارش گلستان فردا، میثم امساک پور اظهار کرد: اگر کشت چغندر قند در دوره خشکسالی و کم بارشی واقع شود همانند سایر محصولات مانند کلزا و گندم در مراحل سبز شدن، گلدهی و خوشه دهی نیازمند آبیاری است که این حجم فراتر از نیاز سایر محصولات پاییزه نیست.

وی افزود: بیشتر چغندرکاران گلستان بر اساس کشت قراردادی به سراغ این محصول رفتند و به طور معمول از ماشین های آبیاری برای تامین آب مورد نیاز چغندر استفاده می کنند که بهره وری آب در این روش بسیار بالاتر از روش‌های سنتی آبیاری مزارع گندم و کلزاست.

امساک پور افزود: شرایط خاص اقلیمی باعث می شود که در حوزه کشاورزی به سراغ ارتقای بهره وری در آبیاری مزارع برویم تا بتوانیم بخشی از کمبودها و کاستی های موجود در حوزه تامین آب کشاورزی را برطرف کنیم.
وی بیان کرد: میزان بهره وری آب در مزارعی که از سامانه های نوین آبیاری استفاده می کنند بین ۶۰ تا ۹۰ درصد در نوسان است که می توانند سهم بسزایی در سازگاری زراعت در اقلیم فعلی و استان ایفا کنند.
امساک پور ادامه داد: میزان بهره وری در روش های سنتی آبیاری بین ۳۵ تا ۵۰ درصد متغیر بوده که این اختلاف به دلایلی همچون دوری چاه از مزرعه، طول خطوط انتقال،‌ نوع بافت و جنس خطوط انتقال و پستی بلندی اراضی زراعی در نوسان است.
وی افزود: بهترین روش برای ساماندهی آب مصرفی در بخش زراعی، اختصاص حجم مشخصی از آب بر مبنای هکتار به بهره برداران حوزه کشاورزی استان است تا هر بهره بردار بر اساس توان مالی و رویکردهای اجرایی و اقتصادی خود بتوانند از حجم مشخص آب حداکثر استفاده بهینه را داشته باشند.

مدیر مهندسی زراعی شرکت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: با وجود علاقه و استقبال زارعان از اجرای سامانه های نوین آبیاری اما برخی مشکلات مانع از اجرای کامل این پروژه ها در اراضی زراعی گلستان می شود؛ افزایش چشمگیر قیمت لوله های پلی اتیلن و نوارهای قطره ای و دیگر تجهیزات مرتبط با سامانه های نوین آبیاری سبب شده تا اجرای کامل این طرح بر اساس سند چشم انداز توسعه سامانه های آبیاری نوین ابتر بماند.

وی اضافه کرد: بر اساس قوانین باید ۸۵ درصد هزینه تجهیز اراضی زراعی به سامانه های نوین از سوی دولت و در قالب تسهیلات به کشاورزان پرداخت شود اما افزایش قیمت ادوات این بخش ارزش تسهیلات پرداختی دولت را کاهش داده به نحوی که شاید کفاف نصف هزینه های اجرای سامانه های آبیاری نوین را ندهند.

  17 خرداد 1401
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 67043
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام