مدیرکل میراث فرهنگی گلستان:
حمام خزینه‌ای «کفشگیری» گرگان در فهرست آثار ملی ثبت شد

ساوری3

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از ثبت حمام خزینه‌ای روستای کفشگیری شهرستان گرگان با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی خبرداد.

به گزارش گلستان فردا، محمدجواد ساوری اظهارکرد: حمام خزینه‌ای روستای کفشگیری شهرستان گرگان با قدمت دوره قاجار در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: این حمام با توجه به قدمت و همچنین قرارگیری در بافت روستا از اهمیت خاصی برخوردار بوده و معمار سازنده با بهره‌گیری از اقلیم و مواد و مصالح و با ذوق و سلیقه اثر معماری را خلق کرده است.

وی اضافه کرد: این بنای ارزشمند دارای ورودی، هشتی، حمام گرم و سرد، تون (گرمخانه)، خزینه، اتاق تقسیم آب گربه‌رو و غیره. است.

ساوری ادامه داد: تمام فضاها با روش طاق و گنبد با سنگ لاشه‌ای مسقف شده که از ویژگی‌های بارز بنا است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان بیان کرد: در این بنا از ملاط آبی به‌خوبی استفاده شده و نشان می‌دهد با وجود اینکه معمارِ حمام محلی بوده، از اصول معماری و طرح‌ها و عناصر مکمل آن آگاهی کامل داشته است.

گفتنی است حمام قدیمی خزینه‌ای در روستای کفشگیری در بخش مرکزی از توابع شهرستان گرگان و در ۱۳ کیلومتری غرب گرگان، در مسیر جاده قدیم گرگان به کردکوی واقع شده است.

 

  7 اسفند 1401
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 68785
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام