معاون جوانان اداره‌کل ورزش گلستان:
امکان برگزاری جشن عروسی در سالن‌های ادارات گلستان فراهم شد

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان گلستان گفت: واگذاری سالن‌های ادارات دولتی برای برگزاری جشن عروسی زوج‌های استان آغاز شده و مراحل اولیه ثبت‌نام آن مورد استقبال خانواده قرار گرفته است.

به گزارش گلستان فردا، حامد ملاحسنی  اظهار کرد: انجام این کار، تصمیم ستاد سامان ازدواج کشور است و طبق آن همه دستگاه‌های اجرایی موظف و مکلف به ارائه خدمات به جوانان هستند که یکی از آنها واگذاری سالن‌های مراسم و همایش برای برگزاری جشن عروسی با هدف ترویج ازدواج آسان است.

وی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش رغبت جوانان به ازدواج، هزینه‌های زیاد برگزاری مراسم عقد و عروسی است که امیدواریم با اجرای این طرح و واگذاری سالن ادارات و اماکنی مانند سالن‌های ورزشی با حداقل هزینه، انگیزه جوانان و خانواده‌ها برای ازدواج بیشتر شود.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان گلستان ادامه داد: یکی از نشانه‌های مشخص تأثیر هزینه‌های اضافی در تمایل جوانان به ازدواج در دوران شیوع کرونا مشهود شد که در آن ایام آمار ازدواج جوانان در گلستان افزایش چشمگیری پیدا کرد.

ملاحسنی ادامه داد: گذر کشور از روزهای اوج‌گیری این بیماری و از میان رفتن ضرورت کاهش فاصله اجتماعی و بازگشت به زندگی عادی، بار دیگر آمار ازدواج در گلستان را کاهشی کرد که ثابت می‌کند، مجالس عقد و عروسی که نیازمند صرف هزینه‌های گزاف و فراوان است، عامل مهم انصراف جوانان از ازدواج است.

وی بیان کرد: بر مبنای آمار، در سال ۱۴۰۰ که کرونا هنوز در کشور به عنوان اپیدمی جریان داشت ۱۶ هزار و ۵۳۱ گلستانی ازدواج کردند که این آمار سال گذشته و با روند کاهشی شیوع کرونا به ۱۴ هزار و ۹۷۶ نفر کاهش یافت.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان گلستان اظهار امیدواری کرد با اجرای طرح‌های تشویقی مرتبط با ازدواج آسان و زدودن هزینه‌های اضافی و تشریفاتی از مراسمات ازدواج، تمایل جوانان به ازدواج افزایش یابد.

ملاحسنی مشکلات اقتصادی را در کاهش آمار ازدواج مؤثر دانست اما این عامل را قابل حل توصیف کرد و گفت: ۱۰ هزار کارمند رسمی و پیمانی مجرد در دستگاه‌های دولتی گلستان که شرایط مالی مناسبی هم برای ازدواج دارند بیانگر ضرورت تقویت برنامه‌های فرهنگی در جامعه است.

وی گفت: راهبرد در نظر گرفته شده برای حل این گونه مشکلات فرهنگی، تلاش برای افزایش مشاوره‌های قبل از ازدواج است که با انجام آن علاوه بر تبیین ضرورت ازدواج، جوانان را با معیارهای انتخاب درست برای همسر آشنا کنیم.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان گلستان بیان کرد: در این راستا تعداد مراکز مشاوره ازدواج که پیش از این فقط محدود به گرگان بود، افزایش یافت و در شهرهای کلاله، گالیگش و گنبد نیز راه‌اندازی شد.

ملاحسنی کانون‌های واسطه‌گری ازدواج را یکی دیگر از راه‌حل‌های ترویج ازدواج دانست و گفت: در این کانون‌ها، گزینه‌های مناسب ازدواج با پیش‌شرط‌های رسمی و عرفی به یکدیگر معرفی می‌شود که امیدواریم با عملکرد مناسب اولین کانون واسطه‌گری ازدواج که در گرگان مشغول فعالیت است، در دیگر شهرها هم نمونه مشابه راه‌اندازی شود.

وی ارائه آموزش به دختران دبیرستانی در موضوع انتخاب صحیح برای ازدواج را یکی دیگر از برنامه‌های گلستان برای دوام ازدواج‌ها معرفی کرد و گفت: با این کار به دنبال آگاهی‌بخشی به دختران برای انتخاب صحیح هستیم چرا که معتقدیم همه انتخاب درست مهارتی است که دختران باید فراگرفته و در زمان مناسب از آن استفاده کنند.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان گلستان همچنین از سخت‌گیری برخی بانک‌های گلستان برای پرداخت وام ازدواج گلایه کرد و گفت: با وجود تاکید صریح رئیس جمهور برای کوتاه‌شدن زمان درخواست تا دریافت وام، این فرایند در استان طولانی‌تر از حد انتظار است.

ملاحسنی بیان کرد: به دلیل این سخت‌گیری‌ها آمار دریافت وام ازدواج گلستان ۸۱ درصد و ۲ درصد کمتر از میانگین کشوری است که مهمترین مانع انصراف افراد باقیمانده از دریافت وام، تأمین نشدن ضامنین و نبود اعتبار در بانک‌هاست.

وی گفت: طبق دستورالعمل موجود، دریافت وام ازدواج به یک ضامن بدون توجه به اعتبارسنجی نیاز دارد اما بانک‌های گلستان به بخشنامه داخلی خود استناد کرده و ضمن درخواست ۲ ضامن، پرداخت وام ازدواج را منوط به گذراندن همه مراحل قانونی دریافت وام مانند اعتبارسنجی می‌دانند.

وی گفت: این سخت‌گیری بانک‌ها، برخی زوج‌های گلستانی را از دریافت تسهیلات ازدواج پشیمان کرده و بازار فروش وام ازدواج را در به راه انداخته است.

معاون امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان گلستان ادامه داد: سال گذشته ۲۵ هزار و ۴۹۱ زوج گلستانی موفق به دریافت وام ازدواج شدند و افزون بر ۵ هزار نفر به دلایلی که گفته شد عطای دریافت این وام را به لقایش بخشیدند.

ملاحسنی به برنامه‌های هفته ازدواج اشاره کرد و گفت: برگزاری ازدواج آسان و نمادین ۳۱۳ زوج، تقدیر از خیرین ازدواج و برگزاری جشن ازدواج روستایی در فاصله روزهای ۳۰ خرداد تا ۴ تیر که هفته ملی ازدواج است برگزار خواهد شد.

  23 خرداد 1402
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 69439
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام