خشکسالی جمعیت دام عشایر گلستان را ۲۷ درصد کاهش داد

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: خشکسالی ناشی از تغییرات اقلیمی، حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت علوفه، جمعیت دام عشایر استان را در سه سال گذشته ۲۷ درصد کاهش داد و از ۷۶۳ هزار راس به ۵۶۰ هزار راس رساند.

به گزارش گلستان فردا، احمد پرتانی امروز در نشست خبری به مناسبت ۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر، اظهارکرد: گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

وی افزود: قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق گلستان است و ۶۵ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۹ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

به گفته وی، جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که تا سه سال قبل افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار داشتند که با خارج شدن بخشی از این دام‌ها از چرخه تولید به دلایلی مانند خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه تولید این عدد به ۵۶۰ هزار راس رسیده است.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان ادامه داد: طبق گزارش هواشناسی ۱۰۰ درصد اراضی مرتعی در اختیار عشایر استان درگیر تنش شدید خشکی است که بیشترین آن مربوط به مراتع گنبدکاووس و مراوه‌تپه می‌شود.

پرتانی افزود: طبق بررسی‌های فنی مراتع ۶۵ درصد نیاز علوفه دام عشایر را تامین می‌کند که در این سه سال این عدد تقریبا به صفر رسید و عشایر گلستان مجبور به تامین علوفه به صورت دستی هستند که قیمت آن با حذف ارز ترجیحی چندین برابر افزایش یافته است.

وی گفت: اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز از سال ۱۳۹۴ کمک زیادی به استمرار پرورش دام جامعه عشایری کرد و تاکنون هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی تسهیلات ماده ۵۲ به عشایر استان گلستان پرداخت شد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان افزود: همچنین از شروع فعالیت دولت سیزدهم تا پایان شهریورماه امسال ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۴۵۸ نفر از عشایر استان در قالب دامدار کارت، تبصره ۱۶ و صندوق توسعه ملی پرداخت شد.

پرتانی بیان کرد: با وجود اینکه گلستان به لحاظ نسبت دام و جمعیت عشایر رتبه ۲۰ کشور را در اختیار دارد اما بر اساس آمار در جذب تسهیلات در جایگاه چهارم قرار گرفته‌ است.

وی یکی از دغدغه‌های عشایر در زنجیره تولید را خرید با واسطه دام دانست و گفت: ورود واسطه در این عرصه باعث از بین رفتن بخشی از زحمات عشایر می‌شود لذا سال گذشته ۱۲ هزار راس دام در مسیر عرضه مستقیم وارد چرخه پشتیبانی امور دام قرار گرفت تا با قیمت مدیریت شده به دست مردم برسد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان ادامه داد: امسال هم بر اساس تفاهم‌نامه وزارتی میان سازمان پشتیبانی امور دام و سازمان امور عشایر سهمیه جامعه عشایر کشور پرواربندی و تولید یک میلیون راس دام در چهار ماه است.

پرتانی سهم جامعه عشایری گلستان را در این طرح ۲۷ هزار راس دام معادل ۶۰۰ تن گوشت قرمز اعلام کرد و گفت: تولید قراردادی گوشت قرمز طبق تعامل با پشتیبانی امور دام استان در حال پیگیری است و اجرای آن به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: در این طرح پشتیبانی امور دام متعهد می‌شود جو را با قیمت کیلوی ۱۰۳ هزار ریال به صورت مدت دار تحویل عشایر دهد و گوشت قرمز دام پرواربندی عشایر را نیز به نرخ روز خریداری کند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان بیان کرد: همچنین پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات زنجیره گوشت قرمز به ۲۵ نفر از عشایر استان با هدف کمک به رونق بیشتر تولید از اول مهرماه آغاز شد و با توجه به تعاملات امکان افزایش این تسهیلات تا چهار برابر مبلغ فعلی هم وجود دارد.

پرتانی تکمیل چرخه تولید گوشت قرمز را از دیگر معضلات جامعه عشایری برشمرد و گفت: برای شروع پنجشنبه هفته جاری نخستین مرکز عرضه گوشت عشایری در گنبدکاووس افتتاح خواهد شد تا گوشت قرمز بدون واسطه و به طور مستقیم به دست مردم برسد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های اداره کل امور عشایر گلستان را ایجاد بزرگترین میدان دام کشور با وسعت ۲۵ هکتار اعلام و بیان کرد: عرصه مورد نیاز با هماهنگی منابع ملی در هفت کیلومتری شمال میدان دام فعلی تامین شده که به طور قطع تجهیزات، امکانات و شرایط بهترین خواهد داشت و هم اینک در مرحله انتقال عرصه و صدور سند قرار داریم که امیدواریم در ماه جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی آبرسانی پایدار و مرمت و بازسازی راه‌های عشایر را از جمله وظایف اداره کل امور عشایر گلستان برشمرد و گفت: پیشنهاد ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای سه پروژه آبرسانی در مناطق عشایری مراوه‌تپه، کرند و کلاله مورد موافقت استانی قرار گرفت و امیدواریم در سفر دوم ریاست جمهوری به تصویب برسد

  10 مهر 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 69943
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام