۳۹ دستگاه‌ و ایستگاه زلزله‌نگاری در گلستان فعال است

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: ۳۹ دستگاه شتاب‌نگار و ایستگاه‌های زلزله‌نگار، وقوع زمین لرزه در استان را رصد می‌کنند و در این راستا، برنامه‌های آموزشی پیشگیرانه با اولویت سنین پایه در حال انجام است.

به گزارش گلستان فردا، نعمت‌الله حاجی‌زاده  در آستانه پنجم دی ماه روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: سه بخش در موضوع ثبت زلزله فعالیت می‌کنند که یکی از آنان مرکز تحقیقات راه و شهرسازی وابسته به وزارت راه است که در استان گلستان ۱۷ دستگاه شتاب نگار نسل جدید و ۱۹ دستگاه شتاب نگار نسل قدیم دارد.

وی افزود: علاوه بر آن، ۲ ایستگاه باند پهن پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی در مراوه‌تپه و فاضل‌آباد و یک دستگاه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم در مینودشت فعالیت دارد و پیگیری برای اضافه کردن یک دستگاه جدید موسسه ژئوفیزیک در اینچه‌برون در دست اقدام است.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان مهمترین اولویت حوادث طبیعی را اجرای اقدامات پیشگیرانه دانست و گفت: هر ساله علاوه بر تقویت دستگاه‌های خدمات‌رسان برای مقابله با حوادث طبیعی، در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های آموزشی برای تمام سنین از جمله دانش آموزان برگزار می‌شود.

حاجی‌زاده افزود: همکاران دستگاه‌های خدمات‌رسانی مانند هلال احمر، آموزش و پرورش و انتظامی با همراهی رسانه‌هال در کنار مدیریت بحران هر ساله آموزش‌های لازم در رابطه با نحوه برخورد هنگام وقوع زلزله در بحث‌های نجات و جابجایی مصدومان، نحوه استقرار در مناطق کم خطر و استفاده بهینه از محیط پیرامونی را در مدارس و محلات برگزار می‌کنند.

وی ادامه داد: امسال هم همزمان با هشت آذر روز «زلزله و ایمنی»، مانور زلزله با محوریت مدارس با حضور برخی دستگاه‌های خدمات رسان از جمله جمعیت هلال احمر، اورژانس ۱۱۵، آتش نشانی، بهزیستی، آب و فاضلاب، برق و گاز مانور زلزله در گلستان برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران گلستان گفت: پنجم دی ماه هم به دلیل تقارن با سالروز زلزله بم به عنوان روز «ایمنی در برابر زلزله و کاهش بلایای طبیعی» نام گذاری شده است.

حاجی‌زاده به اشاره به اینکه سال گذشته گلستان، استان بهتر این رویداد شناخته شد، افزود: استان‌ها دستاوردها و تجربیات مرتبط با مدیریت بحران و اقدامات پیشگیرانه هنگام حوادث از جمله زلزله را در این رویداد ملی برای یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه زلزله قابل پیش بینی نیست در کنار اقدامات پیشگیرانه و ارائه آموزش‌های همگانی برای افزایش آگاهی مردم در نحوه برخورد هنگام وقوع این حادثه، نظارت‌ها بر ساخت و سازها هم توسط دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و نظام مهندسی اعمال می‌شود.

  4 دی 1402
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 70181
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام