معاون امور باغبانی جهادکشاورزی گلستان:
سه میلیون و ۲۰۰ هزار نهال مثمر در گلستان تولید شد

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال سه میلیون و۲۰۰ هزار نهال از گونه‌های باغی در این استان تولید شد که بهره‌برداران داخل و خارج استان در حال تهیه برای ایجاد یا توسعه باغهای خود هستند.

به گزارش گلستان فردا، نوید رضا فرهانی اظهار داشت: تولید این تعداد نهال باغی در استان نتیجه فعالیت ۲۶ نهالستان بخش خصوصی تحت نظارت کمیته فنی نهال جهادکشاورزی است.

وی ادامه داد: نهال های تولید شده در این نهالستان ها شامل گروه هسته‌داران از جمله انواع آلو، هلو و شلیل، مرکبات شامل پرتقال و نارنگی، خرمالو، گردو پیوندی، انجیر، گلابی و زیتون است.

وی گفت: بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نهال های باغی تولیدی در استان مورد استفاده قرار گرفته و بقیه به سایر استان‌ها حمل می‌شود.

فرهانی یادآور شد: گونه زیتون تولیدی در نهالستان‌های این استان از قابلیت بیشتری برای صادرات به کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، عراق، عمان و پاکستان برخوردار است.

به گفته وی در گلستان سالانه بین سه تا ۳.۵ میلیون نهال باغی در نهالستان‌های استان تولید می شود که مطابق برنامه بخشی از این نهال ها در قالب طرح کشت درختان مثمر در زمین های شیب‌دار به صورت یارانه‌دار( تا ۸۰ درصد قیمت نهال) در اختیار بهره‌برداران قرار داده می‌شود.

معاون امور باغبانی جهادکشاورزی گلستان با اشاره به این که در فصل غرس نهال در استان قرار داریم، به علاقمندان ایجاد یا توسعه باغ توصیه کرد از نهال‌های سالم و استاندارد دارای برچسب با شناسه معتبر استفاده کرده و نهال‌های مورد استفاده نیز از گونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی منطقه باشد.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال با توجه به شرایط آب و هوایی در گلستان، بیشتر تا پایان فروردین ماه امکان غرس اکثر گونه‌های باغی در استان فراهم است.

  14 اسفند 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70402
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام