بهره‌برداری از ۲ طرح آبخیزداری در پارک جنگلی النگدره گرگان

همزمان با دومین روز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، ۲ طرح آبخیزداری شامل ایجاد بندهای چوبی مشبک و سنگی و ملاتی سرشاخه‌گیر مدیریت سیلاب و رسوب در پارک جنگلی النگدره گرگان با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال به بهره‌بردری رسید.

به گزارش گلستان فردا، هدف از اجرای این طرح‌ها، مدیریت سیلاب و رسوب حوضه آبخیز، احیای اکوسیستم آبزیان بومی و ارتقای تنوع زیستی و تقویت فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی در منطقه النگدره است.

به گفته محمد عباسی رییس اداره آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، این طرح از آذرماه سال ۱۴۰۰ به عنوان نخستین نمونه آزمایشی استان گلستان با همکاری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به اجرا درآمده است.

براساس اطلاعات دریافت شده از بانک سیل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان طی بازه زمانی ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ در حوزه آبخیز النگ دره و پایین دست ۱۱رخداد سیل با خسارت ۲۷ هزار و ۱۸۶ میلیارد و ۳۶۵ میلیون ریال را تجربه کرده است.

مساحت حوزه آبخیز النگدره هزار و ۲۵۰ هکتار و جزو زیر حوزه های آبخیز قره‌سو بوده و دارای متوسط بارندگی سالانه ۷۲۷ میلیمتر و متوسط دمای سالانه این منطقه نیز ۱۶ درجه است.

معاون امور عمرانی استانداری گلستان در این مراسم با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری مدیریت آب و خا ک با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان، گفت: این خطه به دلیل مواجه با رواناب‌ها و سیلاب‌ها به ویژه در منطقه شرق استان، لزوم شتاب دادن به اجرای برنامه‌های اصلاح و احیا زمین‌های شیب‌دار را دوچندان می‌کند.

سیدمهدی مهیایی تاکید کرد: در اجرای مدیریت آبخیزداری استان باید تمام دستگاه‌های مرتبط به ویژه جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را همراهی کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در حاشیه این آیین گفت: امسال در هفته گرامیداشت منابع طبیعی و آبخیزداری، بهره‌برداری از ۹ طرح آبخیزداری، مرتع و بیابان بهره برداری و عملیات اجرایی ۱۲ طرح آبخیزداری در استان آغاز می‌شود.

حمید سلامتی افزود: برای بهره‌برداری و اجرای این طرح‌ها، این اداره کل ۲۷۹ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال اعتبار جذب کرده و چهار هزار و ۴۴۱ خانوار به طور مستقیم از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

  16 اسفند 1402
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70413
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام