نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس :
منابع ید آینده اقتصادی استان و آق قلا را متحول می کند

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود منابع ید  آینده اقتصادی استان و آق قلا را متحول می کند.

به گزارش گلستان 24، رمضانعلی سنگدوینی در بازدید از کارخانه در حال ساخت اکسیر ید ایرانیان آ ق قلا که به همراه رییس کل دادگستری ، دادستان مرکز استان، مدیر کل حفاظت محیط زیست انجام شد، اظهار کرد: ید یکی از سرمایه های اقتصادی در استان و خاورمیانه است که ارز آوری بسیار زیادی را برای گلستان و کشور به همراه دارد.
وی افزود: در حال حاضر کشور ترکمنستان استفاده بسیار خوبی از منابع ید می برد و استان ما نیز باید در جهت استفاده از این منابع سرمایه گذاری مناسبی انجام دهد.
سنگدوینی افزود: در جهان تنها ۱۰ کشور از جمله ترکمنستان، آذربایجان، آمریکا، چین، روسیه، شیلی، ژاپن و ایران تولیدکننده ید هستند.
وی ادامه داد: حداقل ۲۴ نوع ماده یددار وجود دارد و مصارف این ماده معدنی در صنایع داروسازی(مانند قرص‌های تیروئید)، صنایع پتروشیمی(به عنوان کاتالیزور)، ساخت داروهای ضدعفونی کننده دامی و مواد شیمیایی(کلیه ترکیبات یددار) است.
وی گفت: این ماده معدنی در ساخت اسید استیک، کائوچو، رنگدانه، مواد آلی، تولید فلزات با خلوص بالا، مکمل غذایی، تایر اتومبیل، صنایع هوافضا و الکترونیک به کار می‌رود.
به گفته سنگدوینی تولید در منطقه آق قلا به راحتی می تواند موجب کاهش بیکاری در این منطقه و افزایش جی دی پی استان و توسعه صنعتی و جذب سرمایه گذار می شود.
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس بیان کرد: تا کنون برای ساخت کارخانه فراوری ید مبلغ 860 میلیارد تومان هزینه شده که رقم قابل توجهی برای استان است و مسئولان استانی باید هر چه سریعتر در حمایت از تولید و اشتغال مراتب راه اندازی این کارخانه را که شرایط اشتغال تعداد زیادی از نیروی بیکار را تامین می کند را فراهم آوردند.
وی افزود: بهتر است مسئولان بالادستی استان از جمله استاندار و معاون اقتصادی و عمرانی استاندار از این پروژه سود آور دیدن کنند تا از نزدیک با حجم سرمایه گذاری و منفعت آن برای استان آشنا شوند.
سنگدوینی گفت: این کارخانه توان تولید 600 تن ید در سال را دارد که با توجه به صادراتی بودن این محصول ارز آوری بسیار خوبی برای استان و کشور خواهد داشت.
وی تصریح کرد: این پروژه پیشرفت 95 درصدی د اشته و مدیریت ان نیز متعهد شده است تا تمامی موراد زیست محیطی تولید این ماده معدنی را رعایت کند .
سنگدوینی افزود: کمک به راه اندازی سریع تر این کارخانه در واقع کمک به تحول اقتصادی استان است و با رعایت نکات بهداشتی و محیط زیستی بدون شک مشکل زیست محیطی برای استان بوجود نخواهد آورد.

وی یادآور شد: با بهره برداری از این ماده معدنی، قریب به 50 نفر به طور مستقیم جذب بازار کار شده که با توجه به نرخ بالای بیکاری در منطقه، دورنمای خوبی از اشتغال پایدار برای صنایع وابسته را نیز، پدید می آورد.

سنگدوینی افزود: این استان دارنده تنها منابع معدنی ید در کشور است و باید برای استفاده از این منابع خدادای برنامه ریزی های بلند مدتی داشته باشیم.
وی گفت: اکنون ۲ معدن یُد در گلستان فعال است و سالانه ۷۰۰ تُن یُد از آن برداشت می‌شود که حدود ۱۵۰ تُن به مصرف داخلی رسیده و بقیه صادر می‌شود.
سنگدوینی افزود: سال قبل ۵۰۰ تُن یُد به ارزش ۱۲ میلیون دلار از استان صادر شده بود.

مدیر عامل شرکت اکسیر ید ایرانیان نیز در این بازدید با تاکید بر استفاده بهینه از منابع ید گلستان اظهار کرد: وجود این منابع خدادی فرصت بسیار مناسبی برای توسعه اقتصادی استان و آ قلا و حتی کشور محسوب می شود .
ممشلی افزود: این کارخانه با اشتغالزایی تعداد زیادی نیور و همچنین تولید 600 تن ید در سال می تواند یکی از واحد های تولید اشتغالزا و سود اور و ارز آور برای استان و کشور باید.
به گفته وی، راه اندازی و افتتاح کامل این واحد تولیدی که هم اکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ف نیازمند همراهی بیشتر مدیران استانی است و هر روز با عقب افتادن افتتاح این پروژه توسعه افتصادی استان نیز به تعویق می افتد.

  17 مرداد 1403
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70790
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام