۷۰ درصد از خاک گلستان دچار کمبود فسفر است

محمدی222

سرپرست خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: بر اساس داده ها از طرح پایش موسسه تحقیقات آب و خاک کشور، حدود۷۰ درصد از خاک های استان دچار کمبود فسفر هستند.

به گزارش گلستان فردا، مجید محمدی اظهار کرد: برداشت  عناصر غذایی خاک در فرآیند تولید محصولات کشاورزی از یک سو و کاهش مصرف کود فسفاته از سوی دیگر موجب تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک شده است.

وی افزود:  این امر به شدت تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را با مخاطره روبرو می سازد.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان با اشاره به نقش و تاثیر بی بدیل کود های فسفاته در کیفیت و کمیت محصول و ارتقای سطح جامعه بیان کرد: طی سال های گذشته کم مصرفی در کود های فسفاته به یکی از دغدغه های مهم کارشناسان و‌مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده است.

وی افزود: امسال باید، مطابق ابلاغ وزارت متبوع،۳ میلیون تن انواع کود های، ازته،فسفاته و‌پتاسه در کشور تامین شود که۴۰۰ هزارتن از برنامه تعیین شده، مربوط به کود های فسفاته شامل کود های سوپر فسفات تریپلTSP، سوپر فسفات سادهSSP و فسفات دی آمونیوم DAP است که سهم استان گلستان در این بخش به میزان۲۶ هزارو۳۲ تن حدود۷ درصد می باشد.

وی تصریح کرد؛ امسال علیرغم افزایش کود های فسفاته، کشاورز تنها۴۰ درصد قیمت تمام شده را پرداخت می کند و۶۰ درصد در قالب یارانه و حمایت از دولت پرداخت می شود.

محمدی با بیان این که در اوایل مرداد ماه سال جاری طی برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: این شرکت موظف شد مقدار۲۰۰ هزار تن کود دی آمونیوم فسفات را از منابع داخلی و خارجی تامین کند که در زمان کشت پائیزه و محبوبیت ویژه  این نهاده  بین کشاورزان گلستانی،سهم تخصیصی به این استان مقدار۳ هزار تن می باشد.

 این مقام مسئول تصریح کرد: با شروع کشت پائیزه، توزیع کود های فسفاته برای زراعت محصولات آبی به ترتیب( نیتروژن، فسفر و پتاس) به نسبت۲:۲:۲  و برای. زراعت دیم به نسبت به۱:۱:۲در سامانه بارگزاری شده است که به ازای هر کیسه سوپر فسفات تریپل، سه کیسه کود سوپر فسفات ساده توزیع می شود.

وی تصریح کرد: امید است بتوانیم با اقدامات ترویجی و آموزشی ، در یک برنامه میان مدت، مصرف کود های فسفاته را به مقادیر استاندارد برسانیم.

 

  امروز, 11:34
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70974
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام