مدیر تعاون روستایی گلستان :
خرید دانه‌های روغنی در سال جاری با اولویت بخش خصوصی آغاز شد

جامی

مدیر تعاون روستایی گلستان آخرین وضعیت پرداخت خواسته‌های کشاورزان استان در فرآورده‌های کلزا، کاملینا، جو و سیب‌زمینی را بازگو کرد و گفت: خرید دانه‌های روغنی در سال جاری با اولویت بخش خصوصی آغاز شد.

به گزارش گلستان فردا، محمدرضا جامی اظهار کرد: امسال بر اساس مصوبات ملی و استانی، اتحادیه تعاون روستانی گلستان به عنوان کارگزار خرید گندم و دانه‌های روغنی( کلزا و کاملینا) با قیمت تضمینی تعیین و نسبت به ایجاد مراکز خرید محصول در استان اقدام کرد و مدیریت تعاون روستایی به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد اتحادیه در خرید این دو محصول ایفای نقش داشت.

وی ادامه داد: همچنین خرید محصول جو و سیب‌زمینی کشاورزان به مدیریت تعاون روستانی محول شد و در مجموع ۳۹۳ هزار تن محصولات کشاورزی (گندم ،کلزا ، کاملینا ، جو و سیب زمینی ) خریداری کرد که مشخصات آن در سامانه‌های اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی و مدیریت تعاون روستایی استان ثبت شده است.

مدیر تعاون روستایی گلستان افزود: در همین راستا، خرید مباشرتی گندم برای غله در ۴۹ مرکز به میزان ۲۴۹ هزار تن از ۲۵ هزار و ۶۰۶ کشاورز و خرید مباشرتی کلزا برای بخش خصوصی در ۴۵ مرکز به میزان ۱۰۱ هزار تن از ۱۱ هزار و ۱۱۳ کشاورز و خرید مباشرتی کاملینا برای بخش خصوصی در ۲ مرکز به میزان ۳۹۴ تن از ۸۵ کشاورز انجام شده است.

جامی با بیان اینکه خرید تضمینی جو برای سازمان تعاون روستایی در ۹ مرکز به میزان ۳۵ هزار و ۹۷۶ تن از ۲ هزار و ۱۰۶ کشاورز و خرید سیب‌زمینی در ۹ مرکز به میزان ۶ هزار و ۷۰۷ تن از ۲۸۳ کشاورز انجام شده است، یادآور شد: وجوه محصول گندم توسط اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان پرداخت می‌شود.

وی آخرین وضعیت پرداخت مطالبات کلزاکاران استان را تشریح کرد و گفت: ۵۶ هزار تن از دانه‌های روغنی کلزا و کاملینا به مبلغ ۱۹ هزار و ۵۵۶ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی یا مباشرت اتحادیه تعاون روستانی استان خریداری شده که از این میزان ۹۹.۵ درصد مطالبات آن پرداخت شده اما خرید ۴۵ هزار و ۶۵ تن باقیمانده با پیگیری استاندار و مجمع نمایندگان گلستان به اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان واگذار شد که براساس آخرین پیگیری‌ها، تاکنون ۸۰ درصد مطالبات کشاورزان را پرداخت شده و بقیه در آستانه پرداخت قرار دارد.

مدیر تعاون روستایی گلستان با بیان اینکه شرکت‌های بخش خصوصی خریدار کلزا و کاملینا توسط جهاد کشاورزی معرفی شده و در قبال خرید محصول کشاورزی از مشوق‌های وارداتی(دانه، کنجاله و روغن خام) بر اساس شیوه‌نامه بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: در جو و سیب‌زمینی نیز تاکنون سه هزار میلیارد ریال ازخواسته کشاورزان معادل ۷۵ درصد کل پول پرداخت شده و بقیه در آستانه پرداخت قرار دارد.

جامی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی جهاد کشاورزی امسال بیش از ۲۰ هزار تن دانه سویا در گلستان تولید می‌شود، گفت: خرید این محصول نیز بر اساس معرفی‌نامه‌های صادره برای خریداران بخش خصوصی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و مصوبات کارگروه خرید محصولات کشاورزی استان و با مباشرت اتحادیه تعاون روستانی استان به‌زودی انجام خواهد شد.

وی در ادامه به فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شرکت‌ها و اتحادیه‌های شهرستانی و استانی تحت نظارت مدیریت تعاون روستانی استان اشاره کرد و توضیح داد: اعضای هیات مدیره برای مدت سه سال در مجامع عمومی عادی انتخاب می‌شوند و مدیران عامل پیشنهادی هیات مدیره در جلسه هیات مدیره که با دعوتنامه رسمی در مکان و زمان مشخص انجام می‌پذیرد از بین فرد یا افراد واجد شرایط و دارای دانش و تجارب مرتبط با امور تعاونی‌ها انتخاب شده و به تعاون روستانی شهرستانی یا استان پیشنهاد می‌شوند.

به گفته مدیر تعاون روستایی گلستان؛ صلاحیت نامزدهای هیئت مدیره و مدیران عامل پیشنهادی به تعاون روستایی بر اساس آیین‌نامه احراز صلاحیت افراد مصوب در مجمع عمومی شرکت توسط کمیته سه نفره بررسی شده و پس از انطباق و اخذ تاییدیه از مراجع ذی‌ربط، برای انجام عملیات ثبتی ارجاع داده می‌شود.

جامی سیاست‌گذاری، هدایت، حمایت و نظارت بر تعاونی‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه را وظایف اصلی سازمان تعاون روستایی برشمرد و گفت: این سازمان بخش عمده‌ای فعالیت‌های خود از جمله فنی، بازرگانی، آموزش و حسابرسی را به واسطه تعاونی‌ها و تشکل‌های زیرمجموعه انجام می‌دهد.

به گفته وی؛ مدیریت تعاون روستایی گلستان در سال جاری سه برابر سال گذشته محصولات کشاورزی استان را توسط شبکه تعاونی‌های تحت پوشش خریداری کرده و این فرایند در کمال دقت و سلامت و با رعایت قوانین و مقررات انجام شده و اطلاعات محصولات خریداری‌شده در سامانه‌های مربوطه توسط مراجع ذی‌صلاح قابل رویت و ارزیابی است.

مدیر تعاون روستایی گلستان تاکید کرد: شفافیت در عملکرد و فعالیت‌های سازمان و شبکه را از اصول مهم کاری خود می‌دانیم و به آن پایبند هستیم.

 

 

  امروز, 09:36
بخش : گرگان / اقتصادی
کد خبر: 70977
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام