شوخی آزار دهنده مدیران با برج تاریخی رادکان

از میل حلبی تا میل واقعی رادکان

چند سالی هست که شهروندان کردکوی شاهد نصب المان و ماکتی از بنای فاخر و تاریخی میل رادکان در وسط میدان اصلی شهر و در گذر جاده  بین المللی و کریدور گرگان _آستارا می باشند.


اینکه اقتباس از یک بنای تاریخی گرفته شده و دغدغه معرفی این بنای تاریخی را در اتاق فکر مدیران وقت شهری بوده ارزشمند و قابل تقدیر است اما ذکر چند نکته را باید فراموش نکنیم .

اول اینکه در ساخت این سازه چندین اشکال و اشتباه فاحش دیده می شود که با نگاه ریزبینانه متوجه عمق کم اطلاعی دست اندرکاران ساخت و نصب آن شد.



نکته اول اینکه این در ساخت این ماکت امانت داری رعایت نشده است یعنی اینکه مخروطی بنای اصلی بسیار بزرگتر از ماکت نصب شده است و تناسبات طلایی طراحی مهندسی
وزیبایی شناختی که در بنای اصلی وجود دارد در ماکت آن اصلا لحاظ نشده است در حدی که با مشاهده ساده چشمی می توان متوجه آن شد.

دوم اینکه بنای اصلی اصلا چیزی بنام لبه و آبریز ندارد که آب باران مثلا از آن به روی دیواره اش نریزد در صورتی که ماکت آن چیز دیگری است.

سومین اینکه رنگ ماکت  هیچ تشابهی با بنای اصلی آن ندارد و بیننده ی کم اطلاع و مسافران عبوری نمی توانند حتی حدس بزنند این یک بنای تاریخی را معرفی می کند.

چهارم اینکه از موارد که باید توجه داشت که عدم نصب هیچ گونه تابلویی مبنی بر معرفی و تاریخچه بنای اصلی یا حتی ماکت آن است وبهتر است مدیران در صدد نصب تابلو معرفی باشند.

پنجمین مورد اینکه برای اینگونه آثار نور پردازی ویژه باید صورت گردد که متاسفانه عدم نور پردازی تخصصی این ماکت جلوه بصری در شب را ندارد.

در پایان باید گفت میل (برج)تاریخی رادکان یکی از بناهای به واقع با ارزش و فاخر ایران است که در کتاب راهنمای سفر به ایران انتشارات جهانی لونلی پلنت نامش آورده شده و سالهاست گردشگرانی از چهار گوشه دنیا برای دیدنش به کردکوی سفر می کنند و حقیر افتخار راهنمای تعداد زیادی از این افراد را داشتم، اما به نظر می رسد مدیران شهری کردکوی با نصب این  ماکت شوخی دل آزار دهنده ای با برج تاریخی رادکان کردند.

 

یادداشت از عباس راییجی
روزنامه نگار حوزه ایران شناسی _ راهنمای گردشگرر و ایران گردی

  5 دی 1397
بخش : کردکوی / یادداشت
کد خبر: 60709
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام