استاندارد سوزن دوزی ترکمن تجدید نظر شد

در بیست و یکمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استاندارد «صنایع‌دستی- سوزن دوزی ترکمن- ویژگی ها وآیین‌کار»  به دبیری محمد امان بایی برای نخستین بار تجدیدنظر شد.
به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان، رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گلستان گفت: استاندارد «صنایع‌دستی- سوزن دوزی ترکمن- ویژگی ها وآیین‌کار» در سال1391 بر اساس پژوهش انجام شده، تدوین و منتشر شد.
وی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد های دریافتی و بررسی و تایید کمیسیون های مربوط برای اولین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در  بیست و یکمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور کارشناسان و متخصصین سازمان ملی استاندارد و همچنین نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و استان گلستان تصویب شد.
محمد امان بایی با اشاره به تاریخچه سوزن دوزی  در بین ترکمن ها افزود: سوزن‌‌دوزي تركمن كه به آن سياه‌دوزي نيز اطلاق مي‌‌‌‌‌شود‌، در گذشته كاربرد فراواني داشته‌است و در جامعه سنتي تركمن براي تزئين لباس‌هاي مردان‌، زنان و كودكان و نیز پرده‌ها استفاده مي‌شد، اما امروزه بیشتر در لباس زنان ديده مي‌شود. نوع دوخت آن زنجيره فشرده و بسيار ريز مي‌باشد كه در تركمني به آن «‌سانجيم» مي‌گويند و بيشتر از نقوش هندسي و قرينه به‌صورت ذهني بهره مي‌گيرند.
رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد گلستان گفت: از آنجایی که حفظ، احیاء و ترویج صنایع دستی این مرز و بوم یکی از اهداف شاخص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور است لذا استاندارد سازی رشته های صنایع دستی در این راستا امری ضروری به نظر می رسد .
وی هدف از تدوین این استاندارد را تعیین ويژگي‌ها و آئین‌کار سوزن‌دوزی ترکمن بیان کرد و گفت: نسخه ي نهايي اين استاندارد  به شماره 16149به زودي بر روي پايگاه اطلاع رساني سازمان ملی استاندارد ایران جهت بهره برداري كاربران و صاحبنظران قرار خواهد گرفت.

  5 خرداد 1398
بخش : اقتصادی
کد خبر: 62156
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام