معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان:
بیش از ۵۰ درصد گلستانی ها از صیفی جات استفاده نمی کنند

نتیجه تصویری برای دکتر عارف نیا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: بیش از ۵۰ درصد گلستانی ها از سبزیجات و میوه جات استفاده نمی کنند و ۲۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال سیگار مصرف می کنند.

به گزارش خبرنگار گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))، سراج الدین عارف نیا، ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: تاکنون فشار ۱۶۰ هزار نفر معادل ۳۰ درصد جامعه تحت پوشش طرح، اندازه گیری شد و مشخص شده که ۱۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به پرفشاری هستند.

وی با بیان اینکه این طرح از ۱۷ خرداد شروع شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد، گفت: بدون در نظر گرفتن خانه های بهداشت و پایگاه های شهری حدود ۱۲۰ پایگاه ثابت و سیار هم برای انجام این امر در حال خدمت هستند.

عارف نیا در رابطه با مصرف نمک در جامعه هم گفت: بیشترین نمک در نان وجود دارد و باید اصلاح رژیم را از نانوایی ها شروع کرد. حذف نمک از سفره غذایی هم از دیگر مسائلی است که باید رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در رابطه با اجرای طرح کنترل فشار خون بیان کرد: هدف از اجرای طرح «بسیج ملی کنترل فشار خون» علاوه بر آشنایی مردم با این بیماری، چک کردن دوره ای فشارخون و تغییر روش زندگی است.

وی ۹۰ درصد علت فشار خون بی دلیل عنوان کرد و گفت: تنها ۱۰ درصد غددی است که پرکاری تیروئید، تنگی عروق و غیره را شامل می شود.
عارف نیا تصریح کرد: در این طرح مقرر شده که نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال غربالگری شده که با توجه به جمعیت ۹۰۰ هزار نفری بالای ۳۰ سال استان ۴۵۰ هزار نفر را شامل می شود.

وی افزود: تاکنون فشار ۱۶۰ هزار نفر معادل ۳۰ درصد جامعه تحت پوشش طرح، اندازه گیری شد و مشخص شده که ۱۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به پرفشاری هستند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال به بیماری فشارخون بالا مبتلا هستند که تنها ۶۰ درصد آنها از بیماری خود اطلاع داشته و نیمی از آنها دارو دریافت می کنند.

وی افزود: گلستان در چاقی رتبه دوم را دارا بوده و ۶۰ درصد جامعه کم تحرکی دارند. 

به گفته عارف نیا مصرف پائین سبزیجات و استفاده زیاد از سیگار از دلایل بروز برخی بیماریها از جمله فشار خون در بین افراد جامعه است و در نظر داریم طرح کاشت سبزیجات را بین همه مردم از جمله مناطق روستائی ئمبه اجرا درآوریم که نقش مهمی در تغذیه صحیح و کاهش بیماریها از جمله فشار خون دارد.

 

 

  20 خرداد 1398
بخش : سلامت
کد خبر: 62264
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام