رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:
فشارخون بالا در گلستان هر دو ساعت "یک قربانی" می‌گیرد

نتیجه تصویری برای فاضل رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان گفت: هر دو ساعت، یک گلستانی در اثر فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا))، عبدالرضا فاضل امروز در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون اظهار کرد: سال گذشته حدود 10 میلیون نفر در دنیا بر اثر فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست دادند.

وی افزود: براساس آمارهای وزارت بهداشت یک سوم جمعیت بالای 30 سال در ایران به فشار خون بالا مبتلا هستند که 60 درصد این افراد از بیماری خود اطلاع دارند. از این تعداد 50 درصد دارو مصرف می‌کنند و فقط فشارخون 19 درصد آنان کنترل شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به افزایش سه برابری شیوع فشارخون بالا در کشور بیان داشت: سال گذشته پیمایشی در استان انجام دادیم که مشخص شد 30 درصد مردان و 32 درصد زنان بالای 30 سال در استان به فشارخون بالا مبتلا هستند.

وی ادامه داد: همچنین سال گذشته 8 هزار و 800 نفر در استان فوت کردند که 53 درصد علل مرگ و میرها مربوط به بیماری‎های قلبی و عروقی، فشارخون بالا و عوارض ناشی از آن بوده است.

به گفته فاضل در هر دو ساعت یک گلستانی در اثر بیماری فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می‌دهد.

وی با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون گفت: این طرح در 609 خانه بهداشت روستایی، مراکز جامع سلامت شهری و غیره اجرا می‌شود و افراد بالای 30 سال می‌توانند برای سنجش میزان فشارخون به این مراکز مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کم تحرکی، دیابت و مصرف دخانیات را از دیگر علل بیماری‌ها در استان برشمرد و گفت: متأسفانه استان گلستان بعد از مازندران و گیلان، سومین استان در شیوع بیماری پیش دیابت، پیش فشارخون و کم تحرکی است. این افراد در سه تا پنج سال آینده به دیابت و فشارخون بالا مبتلا خواهند شد.

  19 خرداد 1398
بخش : سلامت
کد خبر: 62258
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام