رئیس پلیس فتا گلستان خبر داد:
رشد ۶۶ درصدی جرائم سایبری در گلستان/گرگان رتبه یک جرائم استان

رئیس پلیس فتا گلستان از رشد ۶۶ درصدی جرائم سایبری طی ۱۱ ماه امسال در گلستان خبر داد و گفت: گرگان رتبه اول را در بین شهرهای استان از نظر تعداد جرائم سایبری داشته است.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ ابراهیم پرسا، بعداز ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: جرائم حوزه سایبری گلستان طی ۱۱ ماهه گذشته با رشد ۶۶ درصدی جرائم روبرو بوده که به ترتیب برداشت غیرمجاز با ۵۹ درصد، هتک حیثیت و مزاحمت اینترنتی با ۲۴ درصد و کلاهبرداری رایانه ای با ۱۰ درصد بیشترین پرونده ها را تشکیل می دهند.

وی افزود: با تلاش های انجام شده پلیس فتا گلستان در ۱۱ ماه امسال درصد تغییرات کشفیات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.

پرسا ادامه داد: از مجموع کشفیات ۲۹ درصد منجر به مراجع متهمان به مراجع قضایی،  ۱۴.۵ درصد  منجر به رضایت و ۵۶ درصد متهمان شناسایی و از این پلیس رسید گرفته‌اند.

وی با بیان این که در سال ۹۷ حدود ۸۰ درصد متهمان پلیس فتا آقایان و ۲۰ درصد بانوان بوده‌اند، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که متهمان سنین ۲۶ سال به بالا ۶۶ درصد متهمان را تشکیل داده‌اند.

رشد ۱۲۵ درصدی جرایم سایبری در ماه دی و بهمن

رئیس پلیس فتا گلستان اظهار کرد: در دو ماه نخست زمستان با رشد ۱۲۵ درصدی وقوع جرم در فضای مجازی مواجه بوده‌ایم که ۱۰۵ درصد این پرونده‌ها کشف شده و از نظر تغغیرات کشفیات سال ۹۶ به ۹۷ در این دو ماه ۱۵۷ درصد رشد داشتیم.

وی به آمار ۸۰ درصدی دستگیری آقایان در این دو ماه اشاره کرد و افزود: در حوزه آمار تفیکیک شده برداشت غیرمجاز از حساب بانکب با ۶۴ درصد، هتک حیثیت با ۱۸ درصد، کلاهبرداری رایانه ای با ۱۱ درصد بیشترین موارد وقوع جرم سایبری در ماه دی و بهمن بوده است.

پرسا اضافه کرد: شهرهای گرگان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در جرائم سایبری به خود اختصاص داده اند.

وی توضیح داد: بیشترین شگردهای و شیوه های برداشت‌های غیرمجاز از طریق تلفن‌های همراه هوشمند و با ارسال پیامک‌ها و تماس‌های دروغین مبنی بر برنده شدن در یک مسابقه انجام می شود.

پرسا گفت: هدایت مالباختگان به سمت عابر بانک‌ها یا درگاه‌های جعلی اینترنتی و یا به سمت پوزهای جعلی (اسکیمر) و کپی اطلاعات طعمه ها از دیگر راه های کلاهبرداری متهمان است.

کلاهبرداری در لباس فروش کالاهای ارزان قیمت در جاده ها

رئیس پلیس فتا گلستان اظهار کرد: راه دیگر کلاهبرداری فروش ارزان برخی کالاها به صورت دستفروشی در جاده‌ها است که در این روش فروشندگان با در اختیار قرار دادن کارت و رمز عابربانک به فروشنده زمینه کلاهبرداری را فراهم می کنند.

وی افزود: در این روش فروشنده با استفاده از اسکیمر از کارت کپی گرفته و اطلاعات را در کارت خام می ریزد و سپس چند ماه بعد، اقدام به خالی کردن حساب مشتری می‌کنند.

پرسا ادامه داد: همچنین در برخی از کافی‌نت‌های فاقد مجوز با استفاده از کی لاگر که در پشت کامپیوتر نصب می شود، اقدام به ثبت اطلاعات مشتری می‌کند و در زمان مناسب از این اطلاعات سوء استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه امروز یکی از ماموریت‌های با اولویت پلیس فتا است که شاهد افزایش ۳۲ درصد آموزش‌ها در مجامع عمومی و نهادها بوده‌ایم که تلاش می‌کنیم با بالا بردن آگاهی مردم، جرائم را در حوزه فضای مجازی کاهش دهیم.

سوء استفاده از پیش فروش بلیط های اینترنتی 

رئیس پلیس فتا گلستان اظهار کرد: یکی دیگر از راه های کلاهبرداری سایبری پیش فروش بلیط توسط کلاهبرداران است که با توجه به نزدیک بودن سال نو، هم استانی ها باید به این مسأله توجه داشته باشند.

وی افزود: مردم باید از سایت های معتبر و دارای مجوز خرید کرده و حتما قبل از وارد کردن اطلاعات از جعلی نبودن صفحه و مهلت اعتبار آن مطمئن شوند.

پرسا همچنین ادامه داد: اینرنت باز برخی از هتل ها هم زمینه ساز جرائم سایبری است و باید مراقب بود.

وی گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۶۷ درصد کل جرائم سایبری گلستان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد تغییرات داشتیم.

پرسا بیان کرد: ۴۱۸ درصد در برداشت های غیرمجاز در ۱۱ ماهه امسال نسبت به سال قبل تغییرات داشتیم.

وی به دو مورد پرونده که یکی سوء استفاده از عکس خانم ها و انتشار آن ها با مطالب توهین آمیز بود و دیگری سوء استفاده از عکس یکی از کارمندان ادارت و نسبت دادن مطالبی به وی بود اشاره کرد و گفت: تمام اتفاقات در فضای مجازی از عدم آگاهی مردم است.

پرسا همچنین از اجباری شدن رمز دوم یک بار مصرف از یک خرداد ۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: تمام بانک ها ملزم به رعایت این امر هستند.

  6 اسفند 1397
بخش : خبرها / جامعه
کد خبر: 61215
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام