متولیان شهرسازی گلستان به دنبال شهر فروشی / اداره کل راه و شهرسازی حق الناس را به کارکنانش بخشید/ باز هم کمیسیون ماده 5 ، گرگان را فروخت

شهر فروشی در گلستان هم چنان ادامه دارد و یک بار دیگر رای کمیسیون ماده 5 طرح تفصیلی گرگان شگفتی برانگیز شد. راهی که این بار به نفع افراد خاص دولتی صادر شده است.

 گرگان- ستاره حجتی ؛ با وجود اینکه طی ماه های گذشته آرای کمیسیون ماده 5 گلستان بارها از سوی کارشناسان مدیریت شهری، شهرسازی و معماری زیر سوال رفته و حتی اعتراض های کارشناسی و رسانه ای، موجب توقف برخی از این مصوبات مانند مصوبه مربوط به بافت فرسوده در گرگان شده است اما نه شهرداری گرگان دست از تراکم فروشی کشیده است و نه کمیسیون ماده 5. این موضوع در حالی ادامه دارد که همچنان پرونده پر مناقشه ساخت و ساز در کوی فرهنگ 5 گرگان نیز باز مانده است.

 

اگرچه تاکید رییس جمهوری بر مبارزه با فساد و هرگونه رانت دولتی و حکومتی و غیر آن، مکرر تکرار می شود اما این بار رد پای رانت آن هم در ساخت و ساز شهری در مورد برخی معاونان اداره کل راه و شهرسازی گلستان، به عنوان متولیان ارشد حوزه شهرسازی و ناظر بر حسن اجرای طرح های شهری استان، دیده می شود.

گویا حتی نامه هشدارگونه مورخ 29 / 2 / 97 مدیر کل دفتر نظارت طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی به روند امتیازدهی اعضای کمیسیون ماده پنج به امتیازات خاص و برخلاف ضوابط نیز نتوانسته است خللی در روند نادرست این کمیسیون ایجاد کند و بسیاری از مصوبات کمیسیون مذکور کماکان سوال برانگیز و قابل تامل مانده است. در این میان رای کمیسیون ماده 5 در تاریخ دهم شهریور 97 و برای  معاونان و مسئولان اداره کل راه و شهرسازی گلستان بیش از هر مصوبه دیگر، جلب توجه می کند.

 

 

قصه از کجا شروع شد؟

شرح واگذاری قطعه ای به مساحت 577 مترمربع از زمینی 8000 متر مربعی متعلق به دولت در محدوده بلوار ناهارخوران گرگان ، عدالت 92، به چند نفر  از مسئولان راه و شهرسازی گلستان به قرار زیر است:

  • ابتدا زمین از کاربری فضای سبز به مسکونی تغییر کاربری یافته است.
  • سپس قطعه زمین معرفی شده جابه جا و به موقعیت بهتری منتقل شده است.
  • در نهایت خلاف ضوابط طرح جامع به شکل ویژه ای با افزایش تراکم و طبقات آن موافقت شده است.

 

فضای سبز، مسکونی شد

 براساس مستندات مطالعه و یافته شده  از سوی ساجدخبر، مانند آنچه در پرونده فرهنگ شهر 5  رخ داده بود، بررسی سوابق  این قطعه نیز زمین نشان می دهد که کاربری ملک مذکور در طرح تفصیلی قبلی شهر گرگان و طرح جامع فعلی، مصوب 1392،  فضای سبز و مالک اصلی آن دولت جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما  در سال های گذشته کاربری آن را از فضای سبز به مسکونی تغییر داده اند و  اداره کل راه و شهرسازی، زمین فضای سبزِ در مالکیت خود را خارج از رویه قانونی اعلام شده در ماده 49 آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران، تغییر کاربری داده و به عنوان زمین مسکونی به مدیران خود واگذار می کند.  

این رویه در اداره کل راه و شهرسازی (حوزه مسکن و شهرسازی) مسبوق به سابقه بوده و در اوایل دهه هشتاد در ملک دیگری در شهرک تالار در نزدیکی پارک جنگلی ناهارخوران نیز اتفاق افتاده است و مجتمع مسکونی ساخته شده  همچنان سر پاست.

گشاده دستی اداره کل راه و شهرسازی در مورد فضای سبز شهری گرگان در حالی رخ داده است که سرانه فضای سبز شهر گرگان در دو دهه اخیر نرخ رشد منفی را نشان می دهد و در حال حاضر نیز به کمتر از یک متر رسیده است و در چنین وضعیتی اصلی ترین دستگاه دولتی متولی شهرسازی در استان فضای سبز تعریف شده در طرح جامع شهری را به کارکنان خود و به قصد مسکونی سازی، واگذار می کند.

 

فروش 2 میلیاردی تراکم

اما این پایان ماجرا نبود و کمیسیون ماده 5 به نظر برای این تخلف آشکار قانونی با موافقت با افزایش تراکم پاداشی نیز در نظر گرفته است.

در بند 26 - 672 مورخ 10 / 6 / 97 کمیسیون ماده پنج طرح تفصیلی شهر گرگان برای ملکی به مساحت 577 متر مربع واقع در عدالت 92 ،متعلق به { آقایان پناه یزدان و تیموری } معاونین اداره کل راه و شهرسازی، افزایش صد و بیست درصدی تراکم ساختمانی را مصوب کرد.

 این مصوبه در حالی به تصویب رسیده است که مشاور طرح جامع و تفصیلی در پاسخ به استعلام صورت گرفته مخالفت صریح خود را به شکل مکتوب اعلام کرده است. همچنین شرکت گاز گرگان نیز مخالفت خود را به دلیل نبود امکان  گازرسانی به ملک مذکور، بیان کرده است.

پیشتر نیز یک بار جانمایی قطعه زمین معرفی شده تغییر کرده و به موقعیت بهتری در محدوده زمین راه و شهرسازی انتقال یافته است.  

درخواست افزایش تراکم این ملک پیش از این یک بار در کیسیون ماده پنج بر اساس دلایل کارشناسی رد شده بود و در زمان تصویب آن( این بار در جلسه شهریور 97) ، تغییر خاصی در هیچ طرح بالادستی و یا محدوده ملک مذکور رخ نداده است. تنها تغییر رخ داده، تغییر مدیران استان است.

 افزایش 120 درصدی تراکم در این ملک  ارزش افزوده ای بین یک و نیم تا دو میلیارد تومان برای مالکان ایجاد می کند. ارزش افزوده ای که حاصل هبه  به مدیران شهری گلستان از حق الناس است.

 

برای مدیران،آزاد؛ برای مردم ممنوع

 

جلسه کمیسیون ماده 5 مذکور در حالی به افزایش تراکم ساختمان مدیران اداره کل راه و شهرسازی رای موافق داده است که به نظر می رسد زیر ساخت های شهری توان بارگذاری ساختمانی حتی در حد طرح جامع را نداشته و شهر با فقر شدید سرانه فضاهای عمومی خصوصا فضای سبز روبه روست  و در روال طبیعی با درخواست های افزایش تراکم مشابه شهروندان در همان محدوده مخالفت شده است ( حتی در جلسه کمیسیون شهریور 97) در حالی که هیچ یک از  بندهای قانونی و  در هیچ زمینه ای در کشور، مدیران را معاف از رعایت قانون به واسطه رانت ارتباطی نمی کند.  

 

نامه اداری با امضای ذینفعان

 از دیگر نکات قابل توجه در مورد این ملک این است که در نامه ای اداری، یکی از معاونان اداره کل راه و شهرسازی گلستان با امضای حقوقی خود و از طرف سرپرست وقت آن اداره کل، درخواست هایی را از شهرداری منطقه یک گرگان برای ملک مذکور به مالکیت خود داشته است.

 

ایمنی شهروندان در خطر است

مصوبات ساخت طبقات بیش از 6 طبقه ، در گرگان در حالی انجام می شود که استان توان تامین ایمنی شهروندان در طبقات شش به بالا را ندارد. میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان، شخصی که در نبود استاندار، جلسه های کمیسیون ماده 5 را اداره می کند، در سخنرانی خود، در روز ملی آتش نشان ( 7 مهر 1397) بر نبود امکانات آتشنشانی برای اطفا حریق در طبقات ساختمان های رفیع در گرگان تاکید کرد. بنابراین به نظر می رسد ساخت ساختمان های بالای شش طبقه ( حداکثر ارتفاعی که آتشنشانی گرگان، قادر به ارائه خدمات ایمنی در زمان وقوع حریق است) به امضای نهایی کسی می رسد که خود  معترف به نبود امکان امداد و نجات و کنترل حریق برای ساکنان این طبقات است. این موضوع نیز فارغ از سنجش سایر امکانات زیر ساختی و ساختاری مورد نیاز مانند آب، گاز ، درمانگاه، مدرسه، مسجد و ... در این تراکم بالای جمعیتی است.

 

مسئولان پاسخ دهند

 بنا به آنچه گفته شد طبیعتا دستگاه های نظارتی باید با ورود به این پرونده و بررسی موارد زیر، حقوق عمومی تضییع شده را احصاء و با متخلفان برخورد  کنند:

- نحوه واگذاری زمین، بررسی قیمت واگذاری و نحوه کارشناسی آن، نحوه پرداخت بهای ملک از دولت به اشخاص حقیقی

- مغایرت های قانونی تغییر کاربری ملک دارای کاربری فضای سبز

- مغایرت های قانونی اعطا افزایش تراکم در ملک مذکور علی رغم مخالفت صریح مشاور طرح

- مغایرت های قانونی مکاتبات مالکان با سایر دستگاه ها از جایگاه حقوقی خود در اداره کل راه وشهر سازی

 

نویسنده مطلب: ستاره حجتی

  17 اسفند 1397
بخش : خبرها / گرگان / جامعه
کد خبر: 61285
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام