بدعت مولوی گرگیج در فقه احناف! / علمای احناف نماز جمعه بدون اذن حاکم را عامل فتنه می دانند

مولوی گرگیج مدیر مدرسه فاروقیه گالیکش در یک ارتباط فضای مجازی در تاریخ ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ که بصورت عمومی پخش می شد ادعا کردند که هر چه تاکنون گفته اند بر اساس باور اهل سنت و فقه حنفی بوده است!.

به گزارش گلستان فردا، مولوی گرگیج مدیر مدرسه فاروقیه گالیکش در یک ارتباط فضای مجازی در  تاریخ ۱۵ دیماه ۱۴۰۰ که بصورت عمومی پخش می شد ادعا کردند که هر چه تاکنون گفته اند بر اساس باور اهل سنت و فقه حنفی بوده است! و ادامه دادند که اگر برخلاف این فقه چیزی بگویند بدعت است ! و همچنین طی این سخنان و مباحث گذشته اش مطرح کرده است که :” این تقاضای دینی مردم است که مردم باید امام[جمعه] را انتخاب کنند و مسئولین باید همان امام را جواب مثبت دهند که تقاضای مردم است…امام جمعه و جماعت باید مردمی باشد و این هم مطابق فقه همه ی مذاهب است”

در واقع مولوی گرگیج خواسته بیان کند اگر امام جمعه توسط حاکم تعیین شود مورد قبول نیست اما عمل گذشته مولوی گرگیج ، خلاف این گفته را به اثبات می رساند و هم فقه احناف خلاف این ادعایش است که خود یک بدعت و سرآغاز یک فتنه است .

کانال تلگرامی مولوی گرگیج با نظارت مستقیم خودش  در تاریخ ۱۱خرداد ۱۴۰۰ در حکم امامت جمعه مولوی کاشانی (مشعوف) برای اقامه نماز جمعه گالیکش بحث اذن حاکم را پذیرفته بود و چنین آورده است:”صدور مجوز برگزاری نماز جمعه گالیکش … گفتنی است  مولوی نعمت الله کاشانی(مشعوف) از شاگردان گرگیج و یکی از اساتید برجسته دارالعلوم فاروقیه گالیکش به عنوان امام جمعه این شهرستان معرفی شد که پیش از ظهر امروز اذن امامت خود را از آیت الله نورمفیدی دریافت نمود.”

این کانال تلگرامی همچنین با انتشار یک عکس از نعمت الله کاشانی در دیدار با آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه استان آورده است:”مولوی نعمت الله کاشانی پیش از ظهر امروز اذن امامت خود را از آیت الله نورمفیدی دریافت نمود.”

 کانال تلگرامی که وی در نماز جمعه ۲۹ آذرماه ۱۳۹۸ در خصوص آن چنین گفته بود:” مدیریت سایت رسمی بنده و کانال‎های فضای مجازی با خود من هستند و مسئولیت آن فقط بر عهده خودم می باشد و هرچه در آن منتشر شد مسئولیتش را می پذیرم و پاسخگو هستم اما مشروط بر این که دوستان هنگام پرسیدن و خواستن دلیل حرف هایم از من، سخنانم را قطع و بریده ارائه ندهند. زمانی که در سایت و کانال بنده مطلبی منتشر شود مسئول آن مطالب خودم هستم و… در مورد مطالب منتشر شده و در خصوص عقایدم پاسخ خواهم داد و می ایستم و مطالب منتشر شده در سایت به هیچ شخص دیگری ربطی ندارد که پاسخگوی سخنان من باشد.”

علاوه بر مستندات عملی بالا و مورد تایید قطعی مولوی گرگیج نیز حکم اذن حاکم در صحت اقامه نماز جمعه نزد احناف یک امر مسلم و قطعی است و بدون آن باطل است ؛چراکه یکی از شروط صحت نماز جمعه در فقه احناف، اذن حاکم یا اذن نائب حاکم است.

علمای بزرگ احناف در طول تاریخ بر این فتوا پایبند بودند و در کتاب های فقهی خودشان تصریح کردند که یکی از شروط صحت نماز جمعه اذن حاکم یا اذن نائب حاکم می باشد چنانچه ابوالبرکات نسفی حنفی از بزرگان احناف و صاحب کتاب «کنز الدقائق» (از جمله کتاب های مهم نزد احناف شمرده می شود و شرح های متعددی بر این کتاب نوشتند)، در بحث نماز جمعه می نویسد:
“یکی از شروط اداء نماز جمعه سلطان یا نائب سلطان است (یعنی بدون اذن حاکم یا نائب حاکم نماز جمعه جایز نیست).”

ابن عابدین در حاشیه ردّ المحتار در ۷ شرط را به عنوان شروط صحت نماز جمعه بیان کرده است .وی در مورد شرط دوم می نویسد :
“شرط دوم سلطان است (اذن سلطان) .”

قدوری حنفی از بزرگان احناف در بحث نماز جمعه می نویسد:”اقامه نماز جمعه فقط توسط سلطان یا کسی را که سلطان امر کرده، جایز است.”

 سرخسی حنفی از بزرگان احناف می نویسد:”نزد ما «احناف» سلطان، شرط اداء و انجام نماز جمعه است.”درادامه سرخسی حنفی ادله ای برای این فتوای احناف ذکر می کند:
“پیامبر (صلی الله علیه وآله) برای وعید (وعده عذاب) تارک نماز جمعه، امام را شرط دانست و در اثری آمده که امر ۴ چیز را به سوی والیان و حکام واگذار شده و یکی از این ۴ چیز نماز جمعه است. و برای این که مردم جماعات برای اقامه نماز جمعه را ترک می کنند و اگر در نماز جمعه سلطان شرط نشده باشد منجر به فتنه می شود برای این که بعضی از مردم به سوی مسجد جامع سبقت می گیرند تا اقامه کنند نماز را بخاطر غرضی که برای آنها است و نماز جمعه از دیگران فوت می شود و در آن فتنه ای است که مخفی نیست پس نماز جمعه واگذار شده به سوی امامی که احوال مردم و عدل بین آنها به او واگذار شده برای این که نزدیک ترین شخص برای خاموش کردن (تسکین) فتنه، امام است.”

 بدر الدین عینی یکی از شارحین بزرگ صحیح بخاری می نویسد:

“وجوب و لزوم نماز جمعه ۱۲ شرط دارد که ۶ شرط آن در خود مصلی (نماز گذار) است … و ۶ شرط آن در غیر مصلی است که عبارتند از: (مسجد) جامع شهر، سلطان، جماعت، خطبه، وقت و اظهار (آشکار کردن) حتی اگر والی (حاکم) با اعوان و انصارش در وررودی شهر بیاید و به مردم اذن دخول در شهر نداده باشد نماز جمعه جایز نیست.”

همچنین کاسانی حنفی نیز “بر شرط اجازه حاکم یا نائبش در صحت اقامه نماز جمعه” تاکید می کند.

لذا باید گفت مولوی گرگیج اگر طبق سخنان خودش تنها بر اساس باور اهل سنت وفقه احناف سخن می گوید، باید اظهار داشت که طبق این باور و فقه باید ملتزم به انتخاب امام جمعه توسط حاکم یا نماینده حاکم باشد و الا همان طور که فقهای احناف از جمله سرخسی حنفی تصریح کرده است، در غیر انتخاب از سوی جاکم منجر به فتنه خواهد شد.

همچنین مولوی گرگیج به صراحت در این سخنرانی اخیرش(۱۵-۱۰-۱۴۰۰) اعلام نمود که اگر برخلاف فقه احناف نظر دهد بدعت می باشد لذا با توجه به عمل گذشته اش که در کانال رسمی اش آمده است و و همچنین با توجه به فقه احناف که اسنادش ذکر شد ایشان باید ملتزم به انتخاب امام جمعه از سوی حاکم یا نماینده اش باشد والا با تصریح خودش بدعت گذار خواهد بود و عمل گذشته خودش و فقه احناف را زیر پا گذاشته است.

  16 دی 1400
بخش : خبرها / داخلی
کد خبر: 66085
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام