۳۲ هزار و ۹۱۶ تُن کالا از گمرکات گلستان صادر شد

سرپرست گمرکات گلستان گفت: در نخستین ماه امسال ۳۲ هزار و ۹۱۶ تُن انواع کالا از گمرکات این استان به کشورهای دیگر صادر شد که ارزش ریالی این کالاها ۱۸ میلیون و ۷۰۹ هزار دلار بود.

به گزارش گلستان فردا، شهریار شهریاری اظهار کرد: صادرات این ماه به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد کمتر شد اما از نظر ریالی ۶ درصد افزایش یافت.

وی بیان کرد: پنیر، خوراک آماده آبزیان (ماهی کپور)، پلی استایرن، ید، لوله‌ و پروفیل‌، خرما، میله آهنی یا فولادی، طاقه نایلون، خامه عسل و نئوپان ۱۰ کالای اول صادراتی گلستان بود.

سرپرست گمرکات گلستان گفت: به لحاظ وزنی پنیر با یک میلیون و ۹۲۹ هزار کیلوگرم، خوراک آماده آبزیان با یک میلیون و ۷۹۲ هزار کیلوگرم و نئوپان با یک میلیون و ۷۱۷ هزار کیلوگرم، سه کالای اول با بیشترین میزان حجم صادراتی و یُد با ۱۹ هزار کیلوگرم، دارای کمترین میزان حجم صادرات کالا از گلستان بود.

شهریاری افزود: اولین کشور هدف کالاهای صادرشده گلستان با ۱۶ میلیون و ۵۸ هزار کیلوگرم و ارزش ۵ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار، ترکمنستان بود که این میزان ۴۸.۷۹ درصد حجم کل و ۲۹.۴۵ درصد ارزش دلاری کل صادرات استان است.

وی تصریح کرد: قزاقستان، امارات، گرجستان، عراق، فدراسیون روسیه، ازبکستان، افغانستان، رومانی، پاکستان، بلغارستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آذربایجان و ترکیه دیگر کشورهای هدف صادرات کالاها از گمرکات گلستان هستند.

سرپرست گمرکات گلستان گفت: همچنین در نخستین ماه امسال، ۵ هزار و ۳۱۷ تن کالا به ارزش ۸ میلیون و ۲۸۷ هزار دلار از گمرک اینچه‌برون وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۳۲۴ درصد و به لحاظ دلاری ۴۷۲ درصد افزایش داشت.

وی بیان کرد: بیشترین میزان واردات از اینچه‌‍‌برون مربوط به فوتس اویل به عنوان یک محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد با افزون بر ۲ هزار تن و ارزش ۲ میلیون و ۶۰۷ هزار دلاری است و در ردیف بعدی کک نفت تکلیس‌شده، تجهیزات گلخانه، پارچه، دیزل ژنراتور، پارچه متقال و روغن خام سویا قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین میزان کالای وارداتی با ۳ میلیون و ۷۰۹ هزار کیلوگرم و ارزش ۴ میلیون و ۹۲۹ هزار دلار از ترکمنستان بود و کشورهای ترکیه، انگلستان، قزاقستان، چین، استرالیا، دانمارک و فدراسیون روسیه دیگر کشورهای مبدا کالاهای وارداتی از گمرک مرز اینچه‌برون بودند.

شهریاری افزود: در همین مدت ۴۳ دستگاه کامیون ترانزیت از گمرک اینچه‌برون تردد داشتند که در مقایسه با سال قبل به لحاظ تعداد و وزن حدود ۱۰۰ درصد بیشتر شد.

وی ادامه داد: درآمد گمرک گلستان در فروردین ماه امسال ۲۵۱ میلیارد و ۵۷۸ میلیون ریال بود که هزار و ۴۵۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

  5 اردیبهشت 1402
بخش : آق قلا / اقتصادی
کد خبر: 69136
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام