باران، آتش جنگل‌های گالیکش را خاموش کرد

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:‌ آتش جنگل‌های گالیکش با تلاش نیروهای اطفای حریق و شروع بارندگی به صورت کامل مهار شد.

به گزارش گلستان فردا، سرهنگ عیسی گلبینی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:‌ طبق ابلاغ استاندار گلستان تمام شهرستان‌های همجوار نیروهای اطفای حریق خود را برای کمک به مهار آتش سوزی به گالیکش اعزام کردند و ۲۵۰ نفر از نیروهای مردمی، بسیج، محیط زیست، منابع طبیعی و همیاران طبیعت در ۲۴ ساعت گذشته تمام تلاش خود را برای خاموش کردن حریق به‌کار گرفتند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: با وجود اطفای کامل حریق برای اطمینان از شعله گرفتن دوباره آتش ۲۰ نفر از نیروهای اطفای حریق از جوامع محلی، بسیجیان و منابع طبیعی تا فردا در محل مستقر خواهند بود.

سرهنگ گلبینی با بیان اینکه وسعت دقیق سطح درگیر با آتش سوزی بعد از کارهای کارشناسی اعلام می‌شود، گفت: آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی گالیکش کف سوز و سطحی بود اما سوختن کنده‌های خشک و شکسته درختان باعث ایجاد دود شد به طوری که از فاصله دور هر تماشا کننده احساس می‌کند وسعت آتش سوزی زیاد است.

وی عامل آتش سوزی‌ها در گالیکش را انسانی دانست و گفت: شناسایی عامل یا عاملان احتمالی این حادثه در دستورکار دارد.

به گفته علی جوان حاذق خواه فرماندار گالیکش، از روز پنجشنبه هفته گذشته سه مرحله آتش‌سوزی در جنگل‌های گالیکش در منطقه جنگلی شن‌چال حد فاصل روستای بش اویلی و ترجنلی رخ داد و به حدود ۲۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی به صورت کف‌سوز خسارت زد که همگی با کمک نیروهای منابع طبیعی و مردم محلی در کنار همراهی دستگاه‌های امدادی مهار شد.

وی افزود: از ظهر روز دوشنبه شاهد چهارمین مرحله شروع آتش سوزی در همین منطقه بودیم که با تلاش نیروهای اطفای حریق بعد از ظهر امروز به طور کامل مهار شد.

مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی برگ کشور را دارد و که به واسطه کاهش بارندگی‌ها، برگ‌های خشک کف این جنگل‌ها مانند انبار باروت با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود.

استان گلستان با مساحتی در حدود دو میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است.

  16 اسفند 1401
بخش : گالیکش / جامعه
کد خبر: 68858
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام