مدیرکل راه‌ آهن شمال شرق ۲:
خط ریلی فعلی اینچه‌برون به ترکمنستان اشکالات فنی دارد

 مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) با مهم دانستن اجرای خط ریلی اینچه‌برون - شاهرود در توسعه و رونق اقتصادی این استان گفت: خط ریلی فعلی اینچه‌برون به ترکمنستان نیز برخی اشکالات فنی دارد که با وجود پیگیری‌های انجام شده از طریق وزارت امور خانه و سفیر ایران در این کشور همسایه و همچنین امضای تفاهمنامه بین روسای جمهور دو کشور هنوز رفع نشده است.

به گزارش خبرنگار گلستان فردا، محسن اعتماد امروزدر حاشیه بازدید مهدی صفر معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه از ایستگاه راه آهن و گمرک اینچه‌برون اظهار کرد:

در صورت اجرایی شدن خط ریلی اینچه‌برون - گنبد - آزادشهر - شاهرود می‌توان ظرف چند سال هزینه اجرای این پروژه را از محل درآمد تعرفه ترانزیت کالا برگشت داد.

وی افزود: احداث خط ریلی اینچه‌برون - شاهرود که نقش پدافند غیرعاملی نیز دارد، کلید توسعه و برون‌رفت استان گلستان از بن بست اقتصادی هم خواهد بود. 

اعتماد با اشاره به افتتاح خط ریلی اینچه‌برون - ترکمنستان - قزاقزستان در سال ۹۳ با حضور روسای جمهور سه کشور یادآور شد: با اینکه اینچه برون بهترین نقطه مرزی کشور در ترانزیت و حمل نقل بین‌المللی با کشورهای آسیای میانه و شرق دور است، اما هنوز اهداف این خط ریلی و حمل سالانه ۶ میلیون تن بار از آن، محقق نشده است.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ ادامه داد: کم‌کاری‌ها در حوزه ایجاد زیرساخت‌های این خط ریلی سبب شد تا برخی کشورهای هدف اقدام به احداث کریدورهای جایگزین که هم ناامن و هم سخت گذر هستند، از جمله کریدور ریلی باکو - تفلیس - ترکیه کردند.

اعتماد همچنین با اشاره به کلنگ‌زنی مرکز لجستیکی مرز اینچه‌برون باحضور رییس جمهور در ۱۳ اسفند سال قبل، گفت: شرایط و زیرساخت برای سرمایه‌گذاری در بحث لجستیک و احداث جایگاه‌های سوخت و سیلوهای ذخیره غلات، مواد معدنی، نفتی، کانتینری و کالاهای سردخانه‌ای که بسیار راهبردی هستند، فراهم است.

وی افزود: اراضی در اختیار راه آهن در محدوده اینچه برون ۶۵۰ هکتار می‌باشد که ۵۳۸ هکتار آن در کمیسیون لوایح راه آهن و برای احداث مرکز لجستیکی اینچه‌برون واگذار و بقیه آن را نیز توسط راه‌آهن خریداری شده است.

به اعتماد، در مرحله نخست احداث مرکز لجستیک اینچه‌برون ۲۸۵ هکتار برای سرمایه‌گذاری آماده شده است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه این بازدید با اشاره به جایگاه و نقش مرز اینچه‌برون در صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و اورآسیا، چین و شانگ‌های گفت: اتصال اینچه‌برون به کریدور شمال و جنوب از مسیر کم نظیر گنبدکاووس - شاهرود یک نیاز اساسی برای توسعه اقتصادی استان گلستان است.

امانقلیچ شادمهر افزود: متاسفانه تاکنون برای اجرایی شدن این خط ریلی کار خاصی نشده که باید به آن شتاب بدهیم ضمن اینکه باید بحث تجارت چمدانی و مسافری از طریق مرز اینچه‌برون با کشور ترکمنستان که در ایجاد درآمد برای مرزنشینان گلستان موثر است را دوباره احیا کنیم.

به گفته وی، برای اجرایی کردن خط ریلی اینچه‌برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری روسیه و چین استفاده کرد.

  15 مرداد 1401
بخش : گمیشان / جامعه
کد خبر: 67431
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام