از سوی یونسکو؛
گنبدکاووس نامزد شهرجهانی فرش ترکمن انتخاب شد

 رئیس مرکز ملی فرش گفت: گنبدکاووس از سوی یونسکو نامزد شهرجهانی فرش ترکمن انتخاب شد.

به گزارش گلستان فردای ایران (گلستان فردا)ی ایران (گلستان فردای ایران (گلستان فردا)) ؛ فرشته دست‌پاک عصر امروز در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف و دومین جشنواره « گره زرین» اظهارداشت: هنر صنعت فرش دستباف تنها کالا در کشور است که همه مواد اولیه آن از دارقالی تا تاروپود در داخل تولید می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه فرش دستباف ایرانی در بازارهای جهانی گفت: بسیاری از بازارهای جهانی در تسخیر فرش دستباف ایرانی است. پیش از اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان، حدود 30 درصد صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا انجام می‌شد اما امروز این بازار را از دست داده‌ایم و باید به دنبال جایگزینی بازارهای جدید باشیم.

رئیس مرکز ملی فرش با اشاره به فعالیت حدود  2 و نیم میلیون نفر  در کشور در حوزه فرش دستباف افزود: برای ایحاد شغل در هر بخش حدود 200 میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است اما یک دار قالی با حدود 15 میلیون تومان می‌تواند برای یک تا 3 نفر شغل ایجاد کند. در صورتی که مسئله‌ای در تولید و بازار فروش فرش دستباف ایجاد شود، جمعیت زیادی در کشور دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: فرش دستباف پس از زعفران و پسته  در رده سوم صادرات غیرنفتی کشورمان قرار دارد. این هنر صنعت در تمام این سال‌ها اصالت خود را حفظ کرده است و وظیفه داریم از این ثروت صیانت کنیم.

دست‌پاک با اشاره به شکل‌گیری شورای عالی فرش در کشور اظهارداشت: از اینکه نتوانستیم حداقل حمایت‌ها از جمله بیمه تأمین اجتماعی را برای بافندگان فرش فراهم کنیم، به عنوان بخش دولتی سرافکنده هستیم. شورای عالی فرش تلاش می‌کند تا مشکلات تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف از جمله موضوع بیمه را پیگیری و حل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کیفیت‌بخشی به طرح و نقشه‌های فرش دستباف به ویژه فرش ترکمن اشاره کرد و گفت: دنیا برای فرش دستبافی که با مواد اولیه طبیعی ساخته شده باشد، پول پرداخت می‌کند، برای همین لازم است کارگاه‌های رنگرزی، نوغانداری و ابریشم‌کشی در کوتاه‌ترین زمان احیا شود.

رئیس مرکز ملی فرش در ادامه با بیان اینکه گلستان جزو 9 استان برتر کشور در تولید فرش دستباف است، خاطرنشان کرد: در این استان حدود 60 هزار بافنده فعال است اما فقط 6 هزار نفر از آنان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند. تلاش می‌کنیم مسئله بیمه قالی‌‌بافان را برای سال آینده به طور ویژه پیگیری کنیم.

وی فرش دستباف ترکمن را که به ثبت جهانی رسیده است را شناسنامه استان گلستان دانست و گفت: برای به دست آوردن سهم خوبی در بازارهای جهانی لازم است تا فرش‌های باکیفیت‌تر، متناسب با نیاز و سلطقه بازار و همچنین دارای شناسنامه تولید شود.

دست‌پاک از انتخاب شهرستان گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی فرش ترکمن از سوی یونسکو خبر داد و افزود: این اتفاق ارزشمند می‌تواند فرش دستباف ترکمن را به جایگاه واقعی آن رسانده و زمینه رونق آن را فراهم کند.

  2 بهمن 1397
بخش : گنبد کاووس / جامعه
کد خبر: 60974
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام