مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس :
اعتبار مرمت بلندترین برج آجری جهان بسیار اندک است

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: اعتبارات تخصیص یافته برای مرمت این بنای تاریخی بسیار اندک است که لازم است شهرداری گنبدکاووسی بخشی از هزینه‌ مرمت و محوطه‌سازی بلندترین برج آجری جهان را متقبل شود.

به گزارش گلستان فردا، عبدالمجید نورتقانی اظهار کرد: طرح مرمت بخش‌هایی از گنبدقابوس بویژه قسمت مخروطی (گنبد رک) آن به حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیارد ریال، مرمت سایر بخش‌های گنبدقابوس به حداقل ۳۰ میلیارد ریال و تکمیل محوطه سازی حریم این بنای تاریخی هم به ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی بیان کرد: براساس آخرین مطالعات انجام شده روی آجرهای گنبد قابوس به عنوان بلندترین بنای آجری جهان، عمر آجرهای این بنای تاریخی افزون بر هزار سال است که با قدمت بنا سازگاری دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس ادامه داد: متخصصان دانشگاه شهید بهشتی سال گذشته و بعد از انجام مراحل مختلف مستندنگاری و فن‌شناسی (بررسی تک به تک آجرها و شناخت نظام ساختاری پوسته بنا و همین طور الگوبرداری از آجرها و نحوه چینش آنها) و در ادامه آسیب‌نگاری و آسیب‌شناسی با انجام آزمایشات مرتبط، قدمت آجرها را مشخص کردند.

نورتقانی ادامه داد: با گذشت ۱۰ سال از ثبت گنبدقابوس در سازمان فرهنگی، آموزشی و علمی سازمان ملل (یونسکو)، عملیات ساماندهی اطراف برج و آزادسازی برخی ساختمان‌های متعلق به افراد حقیقی باقی مانده است.

وی گفت: آزادسازی حریم برج نیازمند اعتبارات کلان ملی است اما تا آن زمان می‌توان بخشی از ساختمان‌ها را با حفظ وضعیت موجود، تغییر کاربری داده و به هتل، فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی و یا محصولات فرهنگی اختصاص داد.

 

  28 شهریور 1401
بخش : گنبد کاووس / فرهنگی
کد خبر: 67671
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام