مسئول روابط عمومی میراث فرهنگی گلستان:
بام بنای تاریخی«مَلِک» در نعلبندان گرگان بر اثر آتش سوزی آسیب دید

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از اطفاء آتش سوزی بنای مَلِک در محله نعلبندان شهر تاریخی استرآباد خبر داد و گفت: آتش سوزی به بام این بنا آسیب زد.

به گزارش گلستان فردا، مسعود زیارتی شامگاه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: صبح امروز (شنبه) سقف بنای مَلِک از خانه های تاریخی همجوار بنای تاریخی امیرلطیفی (موزه صنایع دستی) در محله نعلبندان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) دچار آتش سوزی شد که با مشاهده دود آن توسط مسئول موزه صنایع دستی این موضوع به سرعت به آتش نشانی گرگان اطلاع رسانی شد و با پیگیری های یگان حفاطت میراث فرهنگی استان و ورود آتش نشانان به حادثه، این آتش سوزی مهار و اطفاء شد.

مسئول روابط عمومی و امورفرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان اضافه کرد: این بنا متعلق به دوره قاجاریه و دارای دو بنای یک طبقه و دو طبقه است که در این حادثه بنای یک طبقه آن دچار حریق شده است.

وی بیان کرد: سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان در ساعات اولیه این آتش سوزی از بنا بازدید کرد و خسارات توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفت.

زیارتی خاطرنشان کرد: عامل اصلی آتش سوزی هنوز مشخص نشده اما متاسفانه با توجه به اینکه بنا خالی از سکنه بوده و در آن حجم بالای مواد اشتعالزا مانند ضایعات پلاستیک و کارتن دپو شده است، مخاطراتی برای شروع چنین حوادثی ایجاد کرده است که علاوه بر تهدید تخریب بنای تاریخی موجود در ملک، امکان آسیب به سایر خانه های تاریخی اطراف را موجب می شود.

وی با بیان اینکه این بنا که مدت ها است متروکه باقی مانده است، یادآور شد: علی رغم پیگیری ها و مکاتبات چند سال اخیر اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان برای دعوت مالک برای بهره مندی از طرح ملی مشارکت به منظور مرمت و احیا بنا، اما مالک اصرار بر تخریب و نوسازی بنا را داشته است.

مسئول روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان با بیان اینکه به دلیل متروکه بودن بنا، پیش از آتش سوزی، بام و بخشی از جرزها دچار آسیب های جدی شده و نیازمند مرمت و رفع خطر اضطراری است، تصریح کرد: رها کردن چنین آثار شاخصی که پشتوانه فرهنگی و تاریخی شهر محسوب می شود کم کم به روند تخریب آنها افزوده و چنین حوادثی را در پیش خواهد داشت.

گفتنی است بنای تاریخی مَلِک در محله نعلبندان شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و در ضلع شرقی مسجد جامع واقع شده که متعلق به دوره قاجار و دارای دو قسمت یک طبقه و دو طبقه است. این بنا روزی محل سکونت مهدی خان ساعد لشکر معروف به مهدی خان مَلِک از سران حکومتی شهر تاریخی استرآباد در دوران قاجار بوده است. بنای تاریخی امیرلطیفی هم در اصل جزو مجموعه مسکونی مهدی خان ساعد لشکر (مَلِک) بوده است که بعدها به خانه امیرلطیفی معروف می شود و در حال حاضر هم به عنوان موزه صنایع دستی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان است.

  26 دی 1400
بخش : گرگان / جامعه
کد خبر: 66156
تگ ها :

golestanfarda@gmail.com

نظرات 0
ارسال نظر
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler

شرکت گاز استان گلستان شرکت داده پردازان نیک نام ققنوس پارس تلگرام